Gå til innhold
Arkivverket

[#45874] Beret (Birgithe) Pedersdatter Øyen, Trondheim, gift Berg og flyttet til Drammen


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Beret Pedersdatter Øyen ble iflg FS gift i Vor Frue krk i Trondheim 25.11.1806 med Johan Christian Berg. De flyttet ca 1812 til Bragernes, Drammen, og Berg synes å ha vært skomaker der de første årene, før han ble tollbetjent.Jeg har navn på tre barn født i Trondheim og fire i Drammen.Ei Berith Øyen var i 1801 tj.pike på 21 år hos krigsrådinde Hiort. Kan det ha vært henne?Jeg lurer på om dette kanskje er ei slekt som egentlig kommer fra Lerøyen? Er det noen som har opplysninger om Beret Pedersdatter (Petersdatter)Øyen (Øien) og eventuelt også Johan Christian Berg(h)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ser da spennende ut etter de andre debattene om Johan Christian Berg. Jeg legger en lenke til Berith Øyen 21 år gammel tjenestepike i Trondheim 1801: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på F.S. fant jeg følgende barn døpt av foreldrepar Johan Christian Berg og Berith Øyen:Legger en lenke til eldste datter, Regine Birgithe: LenkePeter Christian Johansen Berg 28 apr 1809, Trondh.Johan Michal Johansen Berg,8 apr 1811, Trondh. Georgine Christine Johansdatter, 7 jan 1813, BragernesJohanne Micoline Johansdatter 27 des 1815, BragernesJohan Kristian Johansen 8 jul 1819, BragernesJohanne Micoline Johansdatter 16 des 1820, Bragernes.Disse har du vel også funnet i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

et forslag til hvor Berith Øyen kan komme fra. Her er flere gårder Øyen i både sør og nord Trøndelag, men jeg festet meg ved denne gården: 1801 LenkeKan det tenkes at husbonden her kan være en bror av Berith som du fant som hushjelp 20 år , samme telling?Håper det finnes gårdshistorie fra området som kan klargjøre dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein!Jeg tok en kikk i kirkebok Vor Frue i dag på biblioteket. Jeg så da på dåpen til din (eller din kones?) ane Peter Christian. Dato for for fødsel og dåp stemte med FS. Foreldre: Johan Christian Berg Skomagermester og Bereth Pedersdatter Øyen. Fadderne er alle fra det øvre sosiale lag i byen: Mad Meincke, Capt Knudtzon, Jmfr Kathenkamp, Hr Hilmar Meincke, Hr Christian Lysholm. (ett navn skjønte jeg ikke).Så fant jeg dem blant copulerte. Jeg håpet det skulle stå noe om hvor de kom fra, men det gjorde det ikke. Det var den vanlig forlovererklæring om at de ikke var beslektet eller hadde inngått andre ekteskapsløfter, underskrevet av forloverne. Den ene var Andreas Lyng, den andre klarte jeg ikke lese navnet på. Men Johan Christians yrke oppgis å være Skogmager Mester. Det skulle vel bety at han ikke var noen vanlig 'lappeskomaker'?Jeg rakk dessverre ikke mer. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har drevet og sett litt i bygdebok for Støren under Øyen, men ingenting kom ut av det. Vi skal ikke se bort fra at Berit Øyen kunne være født her i byen, og Gunn fant jo en bra kandidat som far (innlegg 18).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beret Øyen er kona mi si tippoldemor.Jeg har aldri klart å finne noe felles slekt for meg og kona, men nå øyner jeg et håp (uten at det egentlig er noe mål).Jeg har en ane som het Stines Erichsen Øyen. Han bodde på bruket Lerøyen ved Nedre Leirfoss, Strinda - under Leeren gods, som han fikk bygslet 27. juni 1685 fra kammereråd Stie Tønsberg Schiøller. Stines ble i denne forbindelse kalt 'velaktede Danemand Stines Erichsen'.Hans sønnesønns sønn het Stines Halvorsen Øyen f ca 1751, og mor til Stines het Beret Evensdatter. Jeg er etterkommer av Stines' datter Beret Øyen (!) f 1789/91. Det synes som om disse også 'menget seg med fiffen', jfr også fadderne som du Astrid nevnte over her. Mi Beret Øyen hadde nemlig en bror, Morten Stinesen Øyen f 1778, og da han ble døpt, stilte følgende faddere: Fru generalinne Bang, frøken Schultz, jomfru Falck, Hr. Grev Schmetow, Hr leutnant Dons og Hr Rossing.Disse opplysningene har jeg fått av en som er etterkommer av Morten. Den greina kaller seg Øyen den dag i dag. Sønnen til Morten var forresten også skomakermester.Dette er vel i store trekk det jeg vet i dag, men nå må jeg selvfølgelig forsøke å nøste mer i denne slekta!Jeg har foreløpig bare fått sjekket en dåp som Beret Øyen og Johan Christian Berg hadde i Drammen. Det er Johanne Micholine dpt 27.12.1815 på Strømsø. Det ser ut til at de allerede på dette tidspunktet har knyttet gode forbindelser i Drammen, for følgende faddere er oppgitt: Madame Soelberg (antakelig fru mesterskomaker), Jomfrue Mathisen, Borger Joh Hansen, Borger Claus Holm (antakelig kjøpmann), Borger Johan Schnitler, Borger Lars Holter (urmaker), Borger Thord Sørum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En rask titt på 1801, og her finner jeg Stines Øyen, 28 år og hjulmaker. Med dette navnet, vil jeg anta at han er av mi slekt. Han har ei datter som kalles Bergitha, 18 år.Så har vi Ole Øyen, 56 år og skomaker, med ei datter Bergitha på 18 år.Bergitha/Bergithe/Beret går igjen, og jeg vil tro at jeg kommer til å finne et felles opphav her - også for den Beret (også kalt Bergithe) som flyttet til Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Stines Øyen (nevnt over) på 28 år har selvfølgelig ingen datter på 18 år, men Ole (også nevnt over) ser jeg nå er hans farbroder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så finner jeg i 1801, Hans Halvarsen Øyen, 60 år, instrumentmager og organist ved Bakke kirke. Han er antakelig sønn av mine aner Halvor Stenersen Øyen f ca 1720 og Beret Evensdatter - den første som synes å ha hatt Beret-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner også ei Johanna Øyen i 1801, 21 år og tj.pige på gården Munchvold på Lade, hos oberst/general/vejmæster Nicolaj Frederich Krogh og kone Ane Meinche. Disse har bl.a. sønnen Broder Lysholm Krogh, 23 år og cornet ved det smaalændske regim.Navnene Meincke og Lysholm finnes blant fadderne som Astrid fant over her, og det skal ikke forundre meg om Johanna Øyen og Beret Øyen er søstre, og at det er 'min' Beret Øyen som er tj.pike på 21 år hos krigsrådinde Hiort i 1801.Men nå skal jeg roe det hele ned, og vente med nye innspill til jeg har konkrete spørsmål - men artig er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit Øyen 21 år tjenestejente hos krigsrådinden kan passe med Berit Pedersdatter Øyen, hvis det nå er noenlunde samsvar med hennes alder ved død i Bragernes. Vet du når hun døde og hvor gammel hun var?Jeg mener også det er vel verdt å sjekke om hun er født innenfor byen, før det sjekkes andre steder. (Horg, Støren, Melhus, Strinda etc). Selv har jeg ingen aner i T. heim, men jeg ser jo at det må være komplisert å følge opprinnelsen til folk i byen som har sitt utspring på bygda og flyttet til byen.Hvis du mener det er nyttig, kunne jeg sjekke om Berit Pedersdatter Øyen kunne være døpt ca 1780/81 i Vor Frue/Domkirken.Ad Johan Christian Berg: Det er en Johan Rasmussen 25 år og skomaker på Bakklandet i 1801. Det er vel neppe ham som fem år senere gifter seg som Berg, men man vet jo aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen, Astrid!Det ville vært fint om du hadde sjekket dåp rundt 1780 for Berit (jeg vet ikke når hun døde).Når det gjelder Johan Christian Bergh, står det følgende i oversikten over tollere (som ligger på nettet):'Berg, Johan Christian, født 1782. Undertollbetjent i Drammen 1817. Død 6. des. 1837 i Bragernes, 55 år og 3 måneder.'Han burde etter dette være født ca 6. sept 1782. Kunne du kikke etter han også, så blir jeg selvfølgelig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så gjennom Vor Frue i går 1779 - 1783. Når det gjelder Berit Øien, fant jeg ingenting. Det var ingen som var døpt Berit i de årene, men jeg så naturligvis på Bergitta og Birgitte som det var et par av, men det var ingen med far Peder.Når det gjelder Johan(n) Christian, var det en i 1782 som da skulle være din Johan Christians fødselsår regnet ut fra hans alder ved død. Johan Christian, døbt 15/9 - 1782, ægte barn. Foreldrene: Afg(angen) Fisker Johan Jørgensen og efterleverske Enke Randi Olsdatter. Faddere: Olava Olsdatter, Berte Sachariasdatter, An: Maria Andersd, Jørgen Pedersen, Peder Erichsen. Ingen god kandidat, ettersom Berg ikke forekommer her.Videre var det døpt en Johann Christian 23/12-1779, også ægte barn. Foreldrene: Rasmus Mathssen Elberg, Høkker boer i ?gaden og Helena Johnsdatter Heeland (?). Faddere: Mad: An: Berg, Mad: An: Kaald, Jomfr Feldtmann, Msr Isach Dahl, Msr Tripmacher, Msr Seier Kruse. Jeg bør gå tilbake og få bedre med meg det jeg var usikker på igår.Domkirken for den samme periode fant jeg ikke i går, men skal av sted igjen i morgen. Jeg er middelmådig til å lese gotisk skrift, så dette må tas med forbehold.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein!Endelig kommer det som jeg sist fredag fant i Domkirken i den samme periode. Jeg hadde forlagt papiret jeg skrev at ned på, men fant det igjen idag.En Beret ble døpt 8/5 - 1781 med foreldre Petter Christian Hemmingssøn og Beret Johansdatter. (Faddere: ??, Anna Elisabet Stabel, Christianna Hemmingsdatter, Berent Henckel, Christen Brasberg). Hennes foreldre er i FT 1801 (det står Henningsen i FT), men slektsnavnet Øyen er fraværende.Johan Christian døpt 4/10 - 1782. Uægte. Far: Johan Christian Boutellier med et Hollandsk Ostindie Skiib. Mor: Beret Maria Pedersdatter Øyen, hændes 1ste (et for meg ukjent ord for leiermål, som jeg ikke klarte lese) hos Ole (i?) Hedmarckgaarden i Gejlen. Faddere: Rasmus Elbergs kone, (to faddere jeg ikke fikk med meg navnet på), Jens Dukke?, Ole Bierck, Niels Nielssøn Høybye.Det var alt.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen til deg, Astrid! Denne siste Johan Christian passer perfekt i forhold til alder som oppgis når han dør. Det rare er at mor hans heter Beret Pedersdatter Øyen, det samme som den seinere kona til 'min' Johan Christian. Dette må jeg grunne litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror jeg fant noe viktig i FT 1801. En Johan Johansen 19 år er læredreng hos skomakermester Andreas Lyng. Andreas Lyng var en av forloverne da Johann Christian Berg giftet seg (innlegg 9).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.