Gå til innhold
Arkivverket

[#45874] Beret (Birgithe) Pedersdatter Øyen, Trondheim, gift Berg og flyttet til Drammen


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein!Lenge siden sist. Peder Christian Hemmingsen og Berit Johansdatter - det må da være det samme paret som hadde en Berit døpt 8/5-1781? Se mitt innlegg 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jøss, Astrid hadde svaret allerede innlegg 23! Men det er m.a.o. to stk Beret, og det er vel Astrid si som er riktig. Jeg tror forresten at HELE dette innlegget til Astrid er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det var det jeg mente med innlegg 53.Men det står et ord jeg ikke klarer å tyde mellom 'Johan Christian' og 'Boutellier', øverst på høyre side: LenkeKan noen hjelpe med dette ordet?Ellers er vel de to fadderne som du ikke tok med Cassi Faberg og Drude Wærdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg lurer på om faren også heter Johan Christian Berg, og at han er Boutelier på dette skipet. Kan det vanskelige ordet være Berg? Dersom alle de første krusedullene er en stor B, så kan resten godt være 'erg'. Jeg ser at Boutellier og Butler egentlig er samme ordet. Kanskje var han kjøkken- og vinsjef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi er bra samkjørt nå, Astrid!Det kan godt være dette ordet du skriver, men dette som står helt til slutt, nesten litt utenfor margen, har en krusedull som går UNDER linja. Det er dette jeg mener kan være en liten 'åpen' g.Johan Christian på en med et slikt etternavn virker ikke helt patent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Etter å ha studert og studert, så kan det vel ikke bli annet enn det du sier; f.eks. d´Leung (trøndersk skrivemåte for Lyon?).Ellers står: Hændes 1te Lejermaal beg: hos Ole Hedemarchgaarden i Gejlen.Hadde han vært trondhjemmer, burde det ha stått om dette også var hans første, men det vet man antakelig ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner at den 21de Mars 1795 blev Skræder Christopher Leungs (tror jeg det står) Liig fra Staværn gl: 65 Aar, begraven... Lenke Men dette er et interessant spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har liggende boka 'Stavern-slekter fra 1700-1900' (lånt av svigerdatter mi). Men jeg har ikke funnet Leung nevnt (det er forresten ikke register i boka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har hentet juletreet og kjøpt julegaven, så jeg går tilbake til Berit Øyens far, Peder Hemmingsen Øyen.Med dette spesielle navnet, vil jeg anta at det er hans far jeg finner begravet i DK 2/9 1793 - Hæmming Pedersen Øyen - av alderdom, 87 år (nevnt over her).FS har en Hemming Pedersen dpt 2/7 1723 i Stjørdal, med foreldre Petter Solem og Lisbeth (dreier det seg om Solem i Meråker, så har jeg hatt aner på denne gården av slekten Franck). Dersom man skal anta at det er et snev av sannhet i oppgitt alder 87 år, så er det vanskelig å se at disse to kan være den samme, men HELT usannsynlig er det ikke. Videre opplyses om en Hemming Pedersen f 1640 i Meråker, sønn av Peder Hemmingsen.FS nevner også en Besse Hemmingsen i Meråker, og henger på følgende gårdsnavn: Eggen/Dalanes/Øian/Øien, så her kommer Øien inn, uten at det trenger å ha noe med saken å gjøre. Denne Besse døper en sønn Hemming - iflg FS.Jeg kommer vel ikke lenger her før jeg får tatt en titt i bygdebok for Stjørdal (Meråker). Det er i dette området dette Hemming-navnet synes å hope seg litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hemming og Besse tror jeg absolutt peker hen mot Stjørdal/Meråker, etter mine erfaringer fra kirkebøkene der.Jeg synes du er flink, Arnstein, i det å tenke kreativt. Uten den evnen kommer man aldri fremover.Jeg kunne, om du ønsker det, sjekke bygdebøkene for deg. Står til disposisjon i 2008.Hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Nå fant jeg noe interessant:10/5 1749 DK. Døpt Maren Maria. Foreldre Hemming Peders: Øyen og Ølegaard Christensd. Test: Mad. Hornemand. Jomfr Volqvardtz. Johanna Maria Frantzen. Aage Larsen Bierk. Antoni Krænchel.29/1 1752 DK. Døpt Peter Christian. Foreldre Heming Pedersen og Ølegaard Walsøe. Test: Sara Bing. Anna Sophia Horstmand. James Doran. Ebbe Walsøe. Jacob Aboe.Her får vi navnet på mora, Øllegaard Christensdr Walsøe, og kanskje hennes bror, Ebbe Walsøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.