Gå til innhold
Arkivverket

[#45876] Marta Gitlesen gift med Isak Torkildsen 20. mai 1855 i Strandebarm


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er på utkikk etter foreldrene til Marta Gitlesen gift med Isak Torkildsen 20. mai 1855 i Strandebarm.Når er de født? barn? foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Nei, det kan være ham, for Marta er født i 1844, og da var denne Gitle 22 år, men det kan jo også være hans far??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her du vielsen fra kirkebøker? Det pussige er at jeg finner ikke ekteparet i 1865-tellingen. Ved søk på begges navn.Eneste dame som passer var en Marta Gitlesdatter som er tjenestepike i Strandebarm , 23 år i 1865?Her må det være noe som ikke stemmer?Finner en som kan passe bedre i alder som evnt. far: LenkeHar ikke greid å finne spor av dette paret på F.S. heller.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på 1865-tellingen innlegg nr. 2. Her finner du tjenestejenta som kunne passe i alder. Mulig faren er den fødreådsmannen som er far til husbonden?Håper det kommer en klargjøring her, ellers blir det famling i blinde for hjelpere, er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner to Isak Torkelsener i Strandebarm i 1865. Den ene er 21 år her: LenkeDen andre er gift med en helt annen dame enn Marta, så da kan vel den jeg fant også passe aldersmessig?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en vielsesdato for Isak Torkeldsen og Marte Gitlesdatter 11 år senere: LenkeDa vil jeg tro det er de rette ungdommene jeg har funnet med samme navn i 1865 , ugifte i Strandebarm?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk fant jeg disse barna født i Strandebarm av samme ektepar: Anne Marie Isaksdatter dpt 28 okt 1866 LenkeMarthe Isaksdatter dpt 30 aug 1868Ny Marthe Isaksdatter 26 mars 1871 ( Sikkert oppkalt etter søster som er død tidlig)Mulig at paret senere får barn utenfor Strandebarm-området. Det er noen med samme navn som får barn i Avaldsnes, uten at jeg har sett nærmere på dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Marta Gitlesdtr. er f. 8.10.1843 i Mundheim, Strandebarm og død 10.5.1914. Isak er f. 27.7.1846 på Landa i Fjelberg i nåværende Kvinnherad kommune. Han er død 23.12.1912. De bodde på Visnes i Avaldsnes der Isak var stiger i Visnes gruvene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med den bekreftelsen, Johan Arthur. Jeg fant da barna født i Avaldsnes også:Tora Geline Isaksdatter døpt 16 nov 1873, Avaldsnes. LenkeMagel Margrethe Torkeldsen f. 13 aug 1884, Vigsnes, KarmøyLaura Torkeldsen f. 1887Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er familien med noen hjemmeværende døtre i 1900: LenkeDatter Wilhelmine hadde jeg ikke fått med meg. Hun ble også født i Avaldsnes.Da burde vel saken omtrent være løst? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I tillegg til disse barna som er nevnt her er det: Inger Mathilde f.1877, Inger Mathilde f.1879 og Andrine f. 1881. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.