Gå til innhold
Arkivverket

[#45877] Registere over skifter


Gjest Kjell Kildet
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg bruker ofte skifter i forbindelse med min slektsforskning. Jeg har funnet flere aktuelle skifter søkbare her på Digitalarkivet. Det som ikke er søkbart vil jeg anta i de fleste tilfeller er tilgjengelige i bok/papirform på de forskjellige arkivene, f.eks Kongsberg, Hamar, Bergen osv.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI eldre skifter (1600-1900) er det et register på hvert arkiv som henviser til hvor orginaldokumentet (skifteprotokollen) befinner seg. Skiftekortene er geografisk sortert, og man må ha gårdsnavnet.For å lese denne må den rekvireres i arkivet.For skifteprotokoller etter ca 1880 er det bøker med register på NAVN, ikke gårdsnavn.Dette er et eksempel på et registerkort på et skifte fra 1735.Mvh Lars Ove

bilete2022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Skifter i byen, er de registrert på adresse i eldre tid?Skifteprotokollene etter ca 1880 sortert på navn. Er det en protokoll som dekker en lengre tid eller er det ny for hvert år?Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Skiftekortene er mikrofilmet og kan bestilles hos ethvert bibliotek. Om en ikke har eget mikrofilmapparat, kan en lese dem på et bibliotek som har slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk Kari og Per Helge,Tilbake til mitt spørsmål. Når jeg en sjelden gang kommer hjem til Norge og har tid til å lete etter det som ikke finnes på Internet. Er de gamle skiftene i byene, Oslo, Tronhjem og Bergen registrert på gate adresser? I så fall må jeg se til å ha så mye som mulig av den informasjonen med meg, så tiden blir utnyttet så effektivt som mulig. De digitaliserte skifteprotokollene som Per Helge skall jeg ta en nærmere kikk på.Dessverre er det ikke lett å få norske bøker til svenske bibliotek, dyrt er det også. Mikrofilm tror jeg ikke er mulig å få hit. På grunn av arbeid er det også vanskelig for meg å planlegge å sitte med hobby arbeid. Det blir når det er litt tid over og dessverre ikke alltid når kildene finnes tilgjengelige..Med tanke på de andre debatten her i det siste så vil jeg si at jeg har jeg fått god hjelp fra mange statsarkiv (unntatt Oslo) og selvfølgelig alle 'private' som hjelper en i nordmann i eksil. Virkelig fint med så mye gavmildhet.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

PS,Unnskyld Kjell at jeg 'har tatt over' din debatt. Håper at de svar jeg har fått/får også er av interesse for deg.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.