Gå til innhold
Arkivverket

[#45880] Har du slekt i Løten, Vang, Furnes, Stange, Ringsaker eller Nes på Hedmark?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Så er det mulig at jeg kanskje kan ha opplysninger som kan være av interesse.Christian Dag Spangen (1903-1976) etterlot seg en mengde materiale som ble levert SAH i 1976. Jeg er i ferd med å registerere dette materiale, og jeg synes det er dumt at det støver ned. Derfor kan jeg i første omgang svare dere på om gården/familien din er registrert, for siden å fotografere det.Interesserte må sende meg en mail (lowangen@online.no) da det blir uoversiktlig å ta det her på forumet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

knut fasting:Det vet jeg faktisk ikke. Arkivet består av ca 20 stappfulle elsker, og hva han delte med seg vet jeg ikke bortsett fra en del artikler i NST. Kari:Det er slektsopplysninger helt tilbake til 1300-tallet, og nyere.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Marit:Vi må ta det pr mail. Ellers blir dette tema fylt opp med alt for mange innlegg og bilder. (jeg har de siste tre timene fått over 10 mailer)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har interessert meg for slektshistorie i ca 50 år. Min mormor var fra Vang, morfar fra Løten, bor i Furnes, f i Veldre. Har en god del opplysninger om disse bygdene. Spesielt god dekning på Furnes og Veldre. Kjenner også mange av slektene som har vært på Stokset garda - både nåværende og tidligere slekter. Jeg har 13500 etterkommere av Oluf Knutsen stor Gålås, ca 24000 etterkommere etter de første kjente brukerne på Frøberg og Mælum etc. Dess flere navn du har, dess flere spørsmål dukker opp. Jeg sier det slik at i Furnes er alle i slekt - genetisk sett, men det er dårlig førte kirkebøker og mye manglende informasjon. I Rin gsaker er de første kirkebøkene fra 1731 og dermed vil mange ha problemer med å føre slekta si lenger enn det. Ikke alle var gårdbrukere og vi som bor på bygda stammer både fra gårdbrukere og husmenn - stort sett alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Thor:Du sitter helt sikkert på mange flere opplysninger enn det jeg gjør, men allikevel tror jeg at Spangen har en del i sitt arkiv som ikke er publisert. Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg ønsker å hjelpe noen der ute. Ser ikke helt vitsen med å registrere dette materiale for så å 'eie' det selv. Jeg er opptatt av at så mange som mulig kan dra nytte av dette i sitt eget arbeid. Å finne opp kruttet to ganger, er en gang for mye.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er selvsagt helt enig i det du sier og det ville være bra å få digitalisert arven fra Spangen. Spangen tilhørte en tid hvor man ikke var så opptatt av husmenn. Men jeg har også mye som Spangen ikke hadde. Spesielt har jeg etter hvert mye på husmenn. Jeg understreker at jeg langtfra har noe perfekt og fulldekkende opplegg. Jeg registrerer ofte lite opplysninger om den enkelte og fokuserer på sammenhengene. Jeg ser selvsagt også at Spangen av og til tar feil, så da er jeg i fint selskap. Ofte er det slik at samarbeid med andre fører til best resultat. Jeg er lite interessert i å bidra alene. Gir jeg opplysninger så vil jeg ha opplysninger tilbake. Alle kan bidra litt. Normalt er det 'etterslekta' som er av interesse for meg, evt sammenligning med det andre har gjort. Det kan alle bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Thor:Jeg er enig i det meste du skriver, men for en 'ikke-hedmarking' som meg, er jeg ikke så opptatt å få noe tilbake.Jeg har som sagt ingen slekt på Hedmarken, men jeg er så heldig at jeg har tid og mulighet til å være på SAH. Derfor er jeg glad for å kunne dele noe av det jeg finner på SAH med andre som ikke har mulighet til å 'grave' så som meg.Jeg tar ikke betalt for det, og jeg gjør det med glede.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Vi driver sikkert med dette av samme grunn? Jeg må innrømme at jeg har fått et par vinflasker. De fleste ønsker jo opplysninger gratis? Jeg driver med dette av egen interesse og tankene på å dele informasjon kom først med digitalarkivet. Det er jo også noen bygdebøker i Veldre og Furnes som skal oppdateres en gang. Der kommer sammenhengene inn. Der skal også de husmennene som tidligere ikke ble tatt med inn. Da er det viktig med bidrag fra 'etterkommerene' - også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Viktigere enn Spangen for gamle Vang, må jo være Asbjørn Røsbak som har gjort avskrift av kirkeboka. Sannsynlig vis mye mere enn det som ligger ute på Digitalarkivet? I tillegg er det også et par andre som har skrevet av andre deler av kirkeboka. Dermed er Vang bedre dekket for enn noen annen kommune på Hedemarken! Hva Spangen kan ha gjort for gamle Vang er interresant å høre. Han kunne ha hatt en spesiell interesse for både Vang og Ringsaker i og med at han hadde forfedre derfra. For øvrig var han i mannslinjen av Mons Leine si ætt. (Mogens Lehne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Beate Sveine

Jeg sitter med noen opplysninger om familier i Løten. Min bestemor er kusinen til forfatteren Odd Magnar Syversen, og jeg sitter med noe materiale fra ham som også har blitt supplert av meg selv. Materialet er ikke komplett da jeg fortsatt driver med dette.mvh Anne Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Lars OveHelt greit å ta dette pr. mail. Min adresse er marit.nyhus@c2i.net.Ikke forhast deg, men ta det etterhvert. Takk skal du ha.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men jeg har ikke avsluttet temaet Lars Ove, og vil sikkert fortsette så lenge jeg eksisterer. Jeg tar derfor spesielt i mot informasjon om husmannsslekter i Furnes, men også korrigeringer til Furnes bygdebok.Det er vel ønskelig at vi ikke fortsetter denne debatten under din debattside Lars Ove, for ellers vil din postboks plages med innlegg for all fremtid. De som ønsker å bidra, kan derfor ta kontakt med meg. Jeg finnes i telefonkatalogen. Stoffet vil på sikt bli overlevert Furnes historielag og stilt til disp for en oppdatering av bygdeboka. Mere moderne informasjon vil bli brukt til opdatering av Norske Gardsbruk.Bare slik at det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Hei ThorJeg har nettopp startet registreringen av Leif Midthaugs privatarkiv som er mye mer omfattende enn Spangens sitt. Så når jeg har fått gått igjennom 29 esker så har jeg kanskje noe å bidra medMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Midthaug var med i den opprindelige redaksjonskommiteen for Furnes bb. så jeg antar at der var det tett samarbeide selv om han spesielt er kreditert å ha skrevet om sætrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

ThorDa tolker deg dithen at det ikke finnes nye opplysniger i dette arivet som du/dere kan bruke til oppdatering av bygdeboken.Jeg vil da fare over Furnes-stoffet med en harelabb.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nei, er det noe jeg er helt sikker på, så er det at det er altfor mange hull å dette neri, at det tør jeg ikke å påstå. Jeg har lest bygdeboka fra perm til perm - mange ganger. Registrert og registrert. Lurt og lurt. Feilet og feilet og funnet feil på feil. På tross av siste påstand, så er Furnes bb ei bra bok, men med det store minus at den har ignorert husmennene.Eller som ei gardkjærring sa i ei anna bygd da hu kom hemmat etter et møte i historielaget. De hadde diskuterte om de skulle ta med husmennene i bygdeboka: 'Nå skal de lage bygdebok for husmenn også nå'! Vel, husmennene har en stor del av æren for at bygdene ser ut slik de ser ut - på alle måter. Det er slik at alle husmenn stammer fra en bonde og alle bønder har husmenn som forfedre. Det eksisterer ikke noe genetisk standsskille. Selv Alf Prøysen hadde forfedre fra storgarden Stor-Berg på Brøttum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så er det Vang. Ei topp bb og en vil vel brekke nakken på å gjøre den bedre. Nes er også meget god, men har en del mere unøyaktigheter enn Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Når jeg har fått registrert Midthaugs arkiv (Spanges er ferdig) geografisk og alfabetisk, så er det bare å spørre meg om gårder i Hedmark så skal jeg henvise til Boks/mappe/protokollnr./sidenr. i både Spangens og Midthaugs arkivOg da er det bare å reise på SAH, skrive ut en rekvisjon, og lese materialet.Men SAH har selvfølgelig ikke mulighet til å gjøre disse oppslagene for dere. Det er et kapasitetsspørmål.Enklere blir det ikkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.