Gå til innhold
Arkivverket

[#45882] Gården Lunden i Egeland/Gjerstad


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Er det noen som kjenner til Henrich og Rasmus Michelssønner som skal ha bodd på gården Lunden ca.1730?Lisbeth Akerholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Tok en kjapp kikk i Gjerstad soga på gårdene Lunden og Egeland. Dessverre fant jeg ingen Henrich eller Rasmus Michelsønner. Der var en Mikkel Ånonsen som hadde barn f ca 1730, men ingen av dem het Rasmus eller Henrich. Har du flere opplysninger om disse Mikkelsønnene? mvh.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har ikke veldig mange opplysninger, men de er nevnt i skiftet etter sin far Michel Johansen Boeving på Vestfossen, Buskerud 11/1-1730. Der opplyses det at de bor i Lunden i Egeland. Deres alder på skifte-tidspunktet vil jeg anslå til å være ca.30 år. Det har ikke lykkes meg å finne sikre kilder på det ennå. Deres far var hammersmed. Det var også bestefar og oldefar. Flere andre i familien er også knyttet til smed-yrket. De har en bror som bor i Drammen på skifte-tidspunktet. Ut fra dette trekker jeg en løs konklusjon at disse 2 sønnene i Lunden kan være knyttet til Egelands verk på en eller annen måte. Deres bror i Drammen kan være knyttet til Konnerud-verket. Deres mor heter forøvrig Maren Olsdatter og er nevnt i skiftet 1730.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende Oddbjørn Johannessen kan ha en oversikt over arbeidere ved Egeland i denne perioden.Vet at han har arbeidet en god del med denne perioden.Håper han ser dette spørsmålet? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

GunnKontakt med Oddbjørn er opprettet. Jeg har forestpurt et par andre steder også, men har ingen opplysninger ennå. Det vil nok ta litt tid. Manuelle kilder er mer tidkrevende som regel enn digitale.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.