Gå til innhold
Arkivverket

[#45885] Tydningshjelp ønskes - Publice absolverede


Gjest Harald Schyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Schyberg

Har funnet to aner under 'Publice absolverede' i Bamble 1750 ( Lenke ), andre innførsel øverst til venstre på denne siden .Jeg klarer å tyde 'Ole Jonsen ved Hære og kone Gunild Torgrimsdr', men hva er teksten deretter?Vennlig hilsen Harald

bilete2024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

'...som af Baade?? hafet dødligget deres eget Barn.'Tror ikke jeg fikk hver eneste bokstav riktig, men budskapet skulle være klart nok.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Schyberg

Takk for tilbakemelding.Dette fikk meg til å sjekke videre i kirkebøkene, og ganske riktig fant jeg at de fikk en datter Torber døpt 2. august 1750 som ble begravet 7 uker gammel den 29. september. Deretter blir altså foreldrene 'publice absolverede' 22. november. En trist historie.Det må vel være Vaade som i 'vådeskudd'? Blir da tolkningen noe slikt som 'tatt livet av sitt eget barn ved uforsiktighet'?Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

En bagatell, men det står havde ikke havet. Tolkningen til Harald er riktig. I dag ville vi vel ha sagt kommet i skade for å ha ligget ihjel sitt barn.Det er mange slike ulykker beskrevet i offentlige skifter. I Enebakk var det kun moren som måtte skrifte. Altså var det alltid hun som fikk skylden, men lå vel neppe alene i sengen med barnet. Så i tillegg til sorgen måtte de altså utstå offentlig skrifte som var en stor skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Schyberg

Takk - tolket først 'dødligge' som generelt å 'ta livet av', men det høres nok mer rimelig ut at det betyr mer spesifikt å 'ligge ihjel'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.