Gå til innhold
Arkivverket

[#45888] Sjur Monsen Fretheim og Ingeborg Bryngjelsdatter Styve (1732 - 1764)


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg tror jeg vet at disse to (Sjur Monsen Fretheim og Ingeborg Bryngjelsdatter Styve (1732 - 1764)) var gift med hverandre, og hadde iallefall ett barn: Brynjel Sjursen (1761 - 1805). Han var født i Dyrdal.Jeg er interessert i om de hadde flere barn; og hvem som var Sjur og Marthas foreldre.Mvh Signe Marie S0lheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Nei - eg hadde ikkje sett at dei var i slekt med kvarandre. Takk! Eg trudde Styve var Styve i Evanger, så eg har leita litt i Voss og Evanger. Men dette er vel ikkje Styve i Evanger? Du har hjelpt meg godt på vegen vidare, Oddvar. Takk igjen! Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J Ellingsen

Ein kan finna i Aurland bygdebok - Undredal og Nærøy: Sjur Monsen Fretheim - Flåm (1739-1807) gI 1761 Ingeborg Brynjeldtr. Tufte (1731-1763) gII 1764 Johanna Hansdtr. Breisnes (1731-1813). Han var husmann på Bakka og Styvi. Born: a) Brynjel f. 1761 g 1790 Marta Rognaldtr. Dræge f. 1765. b) Mons f. 1763. c) Ole f. 1764. d) Ingeborg f. 1767. e) Hans f. 1770. f) Anders f. 1772. Foreldre til Sjur: Mons Trondsen Fretheim (1701-1769) g. 1733 Gjertrud Sjurdtr. Flåm (1713-1769). Foreldre til Ingeborg: Brynjulv Sjursen Bakka død 1744 og Brita Åmunddtr. Hjellum (1704-1777) Husmann på Tufto og Styvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Då vil rimeligvis ekteskapsløyve vise at Sjur og Ingeborg er beslekta i 2 ledd, altså søskenbarn då eg vil tru at Gjertrud Sjursdatter og Brynjel Sjursen er søsken. Her er da trulig skifte etter Gjertrud Sjursdatter, link til Brynjel i innlegg 5. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk for god hjelp! Her var jo mykje informasjon. Eg vil likevel spørje på arkivforumet etter skifte og slektsforhold. Sjå elles LenkeMvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Jeg er fremdeles ikke helt sikker på hvem som er foreldre til Sjur Monsen Fretheim/Flåm. Det så ut som svaret kunne være her: At foreldrene var Mons Trondsen Fretheim (1701-1769) og Gjertrud Sjursdatter Flåm (1713-1769).MEN i skiftet etter Gjertrud Sjursdatter Flåm som vises til i innlegg 7 går det fram at hun hadde en sønn: Sjur Halvorsen. 'Anno 1769 den 10de april, blev i Anledning efter den hen giorde Tilvarsling holdt en Lovlig Registrering og Vurderings Forretning paa Gaarden Flom i Urlands Skibreede i Yttre Sogns Fogderi beliggende, efter afgagne kone Giertrud Siurs Datter som sammesteds ophold sig og døde, da af Sivert Østensen Flom blev angivet, lige som og Arvingen selv der opholder sig i Ss(?) angav ved Navn Siur Halvorsen har anmeldt sig at være Arving og Søn efter den afdøde. Med havende som Skiftevidner Lensmanden for Urlands Skibreede Velagte Jon Ragnaldsen Oknstad(?) og den Dannemand Bottel Larsen Flom, begge af den Constituerede Foged over Yttre og Indre Sogn Velædle Sr Arent Horch (el. Storch) opnevnte Vurderingsmænd ved denne Forretning.' Dette kan jo være feil Gjertrud, men..?En annen ting som jeg ikke får til å stemme, er at Sjur Trondsen og Gjertrud Sjursdatter får en sønn Mons i 1753: Lenke. Denne Sjur Monsen kan ikke være den samme som gifter seg med Ingeborg Brynjelsdatter Tufte i 1761. Da ville han bare være 8 år gammel...Har ikke fått noe svar på hvordan Sjur Monsen og Gjertrud Sjursdatter var beslektet.Hvordan kommer jeg videre her?Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.