Gå til innhold
Arkivverket

[#45889] Tyding krk.bok Høland 1847, døde


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det gjelder dødsfall nr. 10, Helene Haneborg. Jeg klarer ikke å lese tittelen, og merknaden om begravelsen. Er det noen som kan hjelpe meg med det? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else  B. Rustad

Madamme Helene Haneborg. Død af Tæring og begravet i (d)et vagtmester Haneborg bevilgede private Begravelsessted (paa) Gaarden Fosser.Det jeg har satt i klammer, er nokså utydelig, da det står helt inneklemt i protokollryggen!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk for hjelpen Ottar og Else. Det var ikke enkelt å lese dette synes jeg.Ved å sammenligne det Else har skrevet og kirkeboka så tror jeg at ordet med den første klammen skal vekk, og at det står i Wagtmester Haneborg....... Det er W som muligens forårsaker problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else  B. Rustad

Kan være, men da mister setningen sin betydning, synes jeg. Meningen er jo at madammen ble begravet i det begravelsessted som var blitt bevilget Haneborg.Det blir litt feil å si at hun ble begravet 'i Wagtmester Haneborg bevilgede' osv.Kanskje du kan få noen til å se etter i originalen en gang?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Christian Haneborg på Fosser bla kalt 'Vaktmester', men var langt fra noen vaktmester i vanlig forstand. Det er kona hans som er død herLenkeHvis det er det som er problemet, da. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Torgeir.Takk for interessen, men problemet er ikke datoene og hvor, men det som står om hvor hun ble begravet. Se (1). Else har klart å tyde det, og det gjenstår bare et par små detaljer uten stor betydning.Da vaktmester og brukseier Christian A. Haneborg døde i 1905 står det bare at han ble begr. på familiegravstedet ved Fosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.