Gå til innhold
Arkivverket

[#45895] Forskjellig praksis for Statsarkivene


Gjest Linda Olsen-Herfindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Jeg skrev en forespørsel til arkivet i Bergen om de kunne hjelpe meg å sjekke i en folketelling for ca 1910 i Bergen for å se om min farmor står i den. Hadde oppgitt alt jeg har av opplysninger på henne. Grunnen til forespørselen er at jeg prøver å finne ut når hun flyttet til Stavanger. Min far er født i Stavanger i 1914 og arkivet der kunne hjelpe meg med min fars og hennes adresse i 1920. De hadde fødselsdata på min bestemor så disse opplysningene må være fra en folketelling. Før det kunne de ikke p.g.a det hadde vært brann i 1929 og mange arkivsaker var tapt. Fra arkivet i Bergen får jeg derimod til svar at folketellingen for 1910 er sperret i 100 år så den kunne de ikke hente opplysninger fra. Trodde 100 års fristen gjaldt for å legge den ut søkbar på Internett og ikke gjaldt en spesifisert forespørel om min egen slekt. Hvorfor praktiserer arkivene forskjellig på denne type henvendelser?mvh Linda Olsen-Herfindal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Folketeljingar er sperra for INNSYN i 100 år. Om du har fått opplysningar frå 1910-teljingar frå eit statsarkiv kan eg ikkje forstå anna enn at lova er broten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Jeg vet ikke om de opplysningene jeg fikk var fra en folketelling men siden de hadde fødselsdata (dog ikke helt riktige) må det ha vært en lokal for Stavanger ihvertfall i 1920.mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Om rett til innsyn i nyere folketellinger, se her:LenkeDer fremgår det også at kommunale folketellinger har sperrefrist på 60 år. Det er altså ikke sikkert at noen har brutt loven her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Eg meiner at du skulle prøve ein ny førespurnad, der du spør etter opplysningar frå dei kommunale folketellingane for Bergen. SAB burde vel også ha forklart det med sperrefristar, og slått opp i dei kommunale folketellingane fyrste gongen du spurde. Det er jo slektsopplysningane ein er interessert i, og ikkje kva folketellinga 'heiter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen 1912 for Bergen, som er åpen, er nok allerede sjekket, uten at det gav tilslag på det konkrete spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Hei Yngve. Det er du som har underskrevet min forespørsel Vår ref 2007/769 YNNE Hvis du er sikker på at du sjekket denne tellingen sender jeg ikke inn ny forespørselmvhLinda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.