Gå til innhold
Arkivverket

[#45896] Opplysn. ang. Hans Svendsen og hans fam. F. ca. 1829. Buksnæs Præstegjeld.


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Han er en av mine stamfedre, har lite opplysninger om der hans familie kommer fra. Har opplysninger fra 1865- og 1900 tellingene, men da var fam. flyttet til Finnmark. Er interessert i opplysninger om familien, og om det finnes bygdebok/bøker som jeg kunne ha fått bestilt på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette er vel Hans Svendsen og familien i 1865. LenkeEn Hans Krstian Svendsen fra Buksnens (f.1830) skal ha inngått ekteskap med Karen Pedersdatter i Kvalsund i 1854. (FS-opplysning). Hans Kristians foreldre ser ut til å være Svend Hansen (f.1800) og Ellen Sørensdatter (f.1802). Ekteskapet skal ha vært inngått i Kvalsund.I forlengelsen av disse opplysningene kommer Hans Kristians søsken: Margrete (f.1839) og Johan Teting Svendsen (f.14.juli 1843). Sistnevnte passer bra på den personen som står oppført til slutt som logerende i Hans Svendsens husstand i 1865.Vedr. Hans Kristian Svendsens far (Svend Hansen), så er Hans Svendsen og Margrete Iversdatter oppgitt å være foreldre. –Så kan man vel begynne å lete i Kvalsund eller Buksnes.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Finner Hans Svendsen i slektsbok for Kvalsund etter at de flyttet til Finnmark. Håper noen vet om det finnes opplysninger fra Buksnes??De må ha kommet til Kvalsund mellom 1859 og 1861, for barnet som er 6 år er født i Buksnes og første barnet som er født i Finnmark er bare 4 år, eller de må da ha giftet seg i Kvalsund i 1854 og Karen ha flytta til Buksnes igjen? Finner trolig Karen Pedersdatter i Vanelven, Søvde, der hun ble konfirmert i 1942. Da var trolig begge foreldra hennes døde. Du og andre henviser til FS-opplysning, men som den ferskingen jeg er må jeg bare spørre hva det betyr?Vet om folketellingene.Takk til Iver Mosvold Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk Eva.Har prøvd å søke litt nå, kjempeflott verktøy. Oppfordrer alle til å få den på lista blandt favoritter.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.