Gå til innhold
Arkivverket

[#45897] Julie Emilie (Amelia) Olsdtr. f. 1867


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Den 25. juni 1869 reiste Berthe Haagensdatter, ugift, 23 år fra Nes (Næss) og hennes datter Emilie, 1 år gl., til Milwaukee, USA fra Oslo, se lenke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=4587&merk=4587#ovre>LenkeI USA ble Berte gift med enkemann Andreas (Andrew) Andersen Stumprud. Ved census 1880 bodde de i Friberg, Otter Tail, Minnesota. Jeg har funnet familien i USA både i 1900, 1910 osv. Andreas ble gift 13. februar 1862 i Trøgstad m. Berte Halvorsdtr.Ved folketell. 1865 bodde familien på Stomperud, Høland pr.gjeld, Akershus se lenke LenkeBirthe og barna reiste over til USA fra Oslo den 20. aug 1869, mens mannen må ha reist tidligere, lenke LenkeI USA ble Julie eller Julia Amelia som etterkommerne kaller henne, gift med Arnt Mattias Guneriusen Visnes f. 3. februar 1859 på Visnes i Eide sokn, Kvernes prestegjeld på Nordmøre, se Digitalarkivet 42361 på lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

HeiFor at ikke andre skal jobbe mer med denne saken vil jeg opplyse om at jeg har løst saken og Lyngstad har fått en mail av meg om detMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Lars Ove, tusen takk for at du hjalp meg med dette.Jeg trodde det var Nes på Hedmarken, men så var det altså i Udnes sokn, Nes prestegjeld på Romerike, Akershus. Jeg leita først der, men fant bare gutter døpt. Så viser det seg at jentene står lenger bak, uten at dette er kommentert foran i registeret. En liten e-mail til Lars Ove gjorde at han fant henne der.På s. 87 er hun oppført som nr. 12 – Emilie Julia f. 6. febr. 1867 – og døpt 17. Mars – uægte. Hennes foreldre var pige Berthea Gudmundsdatter FinholtEie og ungk. Johan Jensen Kjensmoeie. Fadderne: k(one) Maren Gudmundsd. Aulie, p. Karen Nilsdatter FinholtEie, Gunner Gudbrandsen Aulie, Johan Andersen Aulie og Hans Nilsen FinholtEie. Anmeldt ved Hans Christian Amundsen Lille-MonkerudEie. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=93&uid=42429&js=j>Lenke Ved dåpen har Berthea farsnamnet Gudmundsdatter, men dette må være feilskrevet for Hågensdatter. Ved folketellinga i 1865 bodde nemlig Berthea Haagensdtr. 21 år gl, f. i Vinger, som tjenestejente hos nettopp Maren og Gunder (Gunner) på Auli (Ouli) som er to av fadderne til hennes datter. Også ei Anne Haagensdtr. 17 år er tjenestejente der. Dette kan være Berthe si yngre søster, f. 1849 ifølge bygdeboka. Mor til Berte var født Anne Gulbrandsdtr. Askerud. Kanskje hun var søster til Gunder på Auli? Lenke Ser vi opp på nr. 11 blant døpte finner vi at hun het Josephine f. 1. Febr. og døpt 24. Febr. 1867. Hun var også uægte med foreldre: Svensk pige Anne Olsdatter nu paa BoddingEie og Ungk. Johan Jensen Kjensmoeie.Dette må være samme karen som da har blitt far til to jenter i løpet av tre uker med to forskjellige damer. Går vi til s. 275 i samme kirkebok over utflytta finner vi som nr. 17: Ungk. Johan Jensen KjensmoEie f. 28/8 – 1845 og døpt 21/9. Han reiste til Christiania med Attest datert 1. Desember 1866. LenkeBlant konfirmerte finner vi på s. 134 i samme kirkebok den 7/10-1860 i Udnes anneks: Nr. 3 – Johan Jensen f. 28/8-1845 på Kjensmoeie, døpt 21/9 – av foreldre Jens Olsen og Kari Paulsdtr. LenkeVed folketellinga 1865 bor han hjemme hos sine foreldre på Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.