Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marianne Grønsberg

[#45901] Lesja

Recommended Posts

Gjest Marianne Grønsberg

Ønsker opplysninger om Guri Sivertsdt født 1773 og Ole Joensen født 1771. De hadde bl.a. en sønn Kristoffer Olsen; født 1808. Jeg ønsker opplysninger om Guri og Ole sine forfedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Guri Sivertsdastter og Ole Joensen inngikk ekteskap (iflg. FS) 6.apr.1799. Når man ser på originalteksten her, vil man muligens finne brudeparets fedre.Dåpsavskriftene på FS fra Lesja er for så vidt på plass, og det er et par muligheter vedr. identifisering av Ole Joensen (Johansen), men med Guri er det er det mer problematisk med. Det kan tenkes hun kom fra en annen bygd.Siden du opererer med fødselsår på 1771 og 1773, ser det ut til at FT1801 er lagt til grunn: Lenke ,ut fra erfaring må man ofte påregne en +/- -tid på 1-2 år.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Øverby

Det er rimeligvis dem du finner på Søre Haugen,Skarphol 1 ft 1801LenkeBygdebok for Lesja 2 s.354: Kona Guri Syversd.var vel f. der (NB f. 1765). G. m. Ola Jons. F. 1772 frå Bjøknestugu, B.b. s. 258. De overtok Søre Haugen. i 1799.Forfedre til begge er nemnt i bygdeboka.Mvh Tore.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Jeg har tatt utgangspunkt i FT1801, og funnet fødselsår der. Jeg velger å tro på det som står i bydebok for Lesja. Guri Syversd født 1765 og Ola Jons. f 1772.Det hadde vært fint om du kunne fortelle hva forfedrene het, og når de var født. Jeg lånte bygdebok fra Lesja på biblioteket, leverte den tilbake før jul. Leita visst ikke godt nok. Fant mye anna slekt der, men ikke disse to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Det er kun ei GURI som skiller seg ut i Lesja i 1765 (Hvis vi lar dette året være utgangspunkt. ). Guri Sivertsen f. 5.feb.1765. Døpt 10 feb. s.å. Hennes far skal være Siver Mortensen.Det kan vel la seg gjøre å sjekke opp om denne Siver er identisk med den Syver Martinsen som ble født ca. 1724 i Oppistugu, Sønstebø i Lesja. Han inngikk ekteskap med Ingeborg Olsdatter i 1758.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Øverby

Jeg har så langt ikke fått sendt noe om foreldrene til Guri og Ola/Ole. Skal prøv å få gjort det i morgen. Jeg kan ikke finne noen Kristoffer i denne familien. Har du noen konkrete opplysninger som kobler ham til Søre Haugen eller folka der?Jeg har funnet en med same namn, f. 1809, men han har andre foreldre-. Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Det er Kristoffer Olsen, født 1808; gift med marit Guttomrsdatter født 1793; Engebretslykja i Åsen, jeg ønsker opplysninger om. Hvem var foreldrene til Kristoffer Olsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Da forstår jeg det slik at det er dette ekteparet du sikter til, bosatt på nedre Brennhaugen i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60512&gardpostnr=206&merk=206#ovre>LenkeKristoffer Olsen og Marit Guttormsdtr. giftet seg 1819 i Lesja kirke: LenkeDe fikk barna: Jon f. 1820 LenkeGuttorm f. 1821 LenkeMarit f. 1823 LenkeOle f. 1827 LenkeRagnhild f. 1830 LenkeEngebreth f. 1833 Lenkeog Engebreth f. 1835 LenkeDet står om denne familien i Bygdabok for Lesja, bind II, under Huset side 700. Om Kristoffer Olsen står det at han skrev seg for Skarphol ved giftermålet, ellers ukjent.Men vi kan i hvert fall slå fast i første omgang at fødselsåret 1808 må være feil.Jeg har sett på en ny kandidat:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Øverby

Det står under Ukjente/uplasserte under grenda Belle (belden): Marit Guttormsd. og Kristoffer Ols. budde ein stad her da andre sonen deira vart døpt i 1821. Sjå Huset, Kolstad.Mvh Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Jeg er enig i at fødselsår 1808 på Kristoffer Olsen må være feil. Jeg fant årstallet i telling 1865. Det er Engebret Kristoffersen, født 1835 som er min slekt, så det Aud har funnet ser veldig riktig ut. Da er altså Kristoffer født 1795, og hans foreldre Ole Niels og Ragnhild Joensdtr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Jeg synes ikke det er godt nok dokumentert at det var denne Kristoffer f. 1795 som ble gift med Marit Guttormsdtr. Derfor ber jeg om at denne personen foreløpig bare blir håndtert som en arbeidshypotese.Jeg la ut forslaget i tilfelle andre kan komme over opplysninger som utvilsomt bekrefter hypotesen, eller avkrefter den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Ok. Men uansett så må det står feil i telling 1865, fødselsåret er IKKE 1808. Jeg har leita etter familien i telling 1795, men finner dem ikke. Engebret Kristoffersen født 1835 er personen jeg søker, og etterkommerne hans. Jeg fant i bygdeboka fra Lesja at foreldrene til Engebret Kristoffersen het Kristoffer Olsen og Marit Guttormsdtr. Det stod ikke fødselsår på Kristoffer der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Nå har jeg gått gjennom mine notater enda en gang. Engebreth (Ingebrigt) Kristoffersen født 1835, Kolstad, Lesja. Foreldre Kristoffer Olsen født? og Marit Guttormsdatter født 1793; Åsen, Lesja.Så da lurer jeg på: Når ble Kristoffer (christopher) Olsen født, og hvem var hans foreldre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfinn Kjelland

Som det framgår av debatten over, er Kristoffer gm Marit G. (bd. 2 s. 700) ikkje identifisert i bygdeboka (som eg skreiv for ca 15 år sidan). Forslaget til Aud i innlegg 9 kan godt vere det rette - eg kan ikkje i dag hugse kvifor eg ikkje etablerte den lenka. Transkripsjonen av kyrkjeboka er elles usikker - i min (digitale - eg har ikkje kykjebokkopiane frå Lesja tilgjengeleg no) kopi av dåpslisa frå 1795 står namnet til mor til Kristoffer som 'Ranney' - normalisert til Rønnaug, ikkje Ragnhild (som godt kan vere feil). På det grunnlaget er ho i bygdeboka kopla til Rønnaug Jonsdtr. f. 1761 på Knipstugu (bd. 1 s. 516), oppsett med sonen under Verket (bd. 1 s. 577). Der står kristoffer f. 1795 som 'elles ukjent'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Hei. Det var den siste linjen 'kristoffer f. 1795, ellers ukjent' som gjorde at jeg la inn etterlysning her. Jeg håpet noen hadde opplysninger som kunne føre meg lenger tilbake i rekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Ingebrigt Kristofersen født 1835, Koldstad, Lesja. Han døde på Aukra, Møre og Romsdal 18.mars 1901

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Kan dette være den Kristoffer jeg søker? Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Men har du dødsdatoen til Kristoffer?På grunnlag av opplysninger framkommet i innlegg (15) ser det ut til at jeg kan forkaste hypotesen jeg la frem i innlegg (9).Rannei som hun egentlig ble døpt, finnes her i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10512&gardpostnr=149&personpostnr=3400&merk=3400#ovre>LenkeSammen med Rannei er hennes uekte sønn Ole Stenersen som ble døpt her:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Ikke i Romsdalen, for det er i Rauma. Men på Aukra i Romsdal. Familien flytta til Aukra, vet ikke når, men jeg har funnet den Kristoffer Olsen jeg søker i kirkebøkene på Aukra. Han døde 18.mars 1901.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Ifølge ditt innlegg (17) så var det Engebreth Kristoffersen som døde 1901. Men det var altså Kristoffer Olsen?Da er det ikke sikkert han er med i 1801, ellers vart han stygg-gammel!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Det er Romsdalen jeg tenker på. Ettersom Kristoffer Olsen var hjemfestet til Skarphol da han giftet seg med Marit Guttormsdtr. i 1819, så kikket jeg litt på slekta på Skarphol også.Det viser seg å ha vært Kristoffer der også før 1801, men den slekta flyttet til Grytten i siste del av 1700-tallet og finnes her: LenkeDet var besteforeldrene Christoffer Olsen og kona Ales Bjørnsdtr. listet helt nederst på denne lista, som flyttet fra Skarphol på Lesja til Ødegården i Grytten.Dette er bare ett av mange eksempler på til- og fraflytting mellom Lesja og Romsdalen som jeg har vært borti.At etterkommerene til din Kristoffer Olsen havnet på Aukra, trenger ikke å bety at opphavet til Kristoffer finnes der, men det kan absolutt være en mulighet.Når det gjelder den Kristoffer du viser til i innlegg (18), så er dette folk som bodde i øvre Folldal, og er ikke med i Lesjabøkene etter det jeg kan se. For å finne ut mer om denne Kristoffer må du enten låne Folldalsboka eller få noen til å gjøre oppslag i den for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Grønsberg

Skrivefeil... Det var Engebret (Ingebrigt) Kristoffersen som døde på Aukra 1901. Det jeg vet (bestemor har fortalt) at far til min oldefar kom fra Lesja. Det var Engebret Kristoffersen. Det står også i kirkebøkene på Aukra. Ingebrigt Krsitoffersen født 1835 på Lesja, død 1901 på Aukra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.