Gå til innhold
Arkivverket

[#45902] Knut Knutsen Espeland (f. Hosanger 1848 - d. Gulen 1896)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg setter opp et nytt emne om denne karen selv om jeg har et om hans sönn.Jeg har funnet ut at han var fra Hosanger og håper noen med bygdeböker derfra kan hjelpe meg.Knut Knutsen Espeland ble gift med Britha Aslaksdtr Halsteinsdal: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050823011305.jpg>LenkeFaren er Knut Pedersen.Han var altså födt på Espeland i mars 1848 (greier ikke helt å lese hvilken dato), men jeg finner han på FS: döpt 17/3-1848: Lenke Far: Knut Pedersen og mor: Marthe Andersdtr.Jeg finner han blant begravde i Gulen: LenkeHer står det og at han var født på Espeland i Hosanger.Når jeg så sjekker Espeland, Hosanger i 1865 finner jeg en Marthe Andersdtr Espeland (45)som er ugift og bor hos sin bror der (faren bor der og). Hun er muligens Knut Knutsson sin mor. LenkeDet er da mye mulig at Knut ble født utenfor ekteskap. Men jeg finner ikke dette året i de skanna kirkebökene.Den eneste Knut Pedersen jeg finner i Hosanger som har alder til å være hans far er denne Knut Pedersen Sveneim, 59 år i 1865: LenkeDet kan være at dette er feil, men jeg har ihvertfall tro på mora. Lurer på om bygdebökene fra distriktet sier noe om dette.Lenken til tema om hans sönn er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Dette dreier seg om Hosanger prestegjeld, men gården Espeland ligger i det området som dekkes av Nils Hjelmtveits bok for Alenfit skiprede (bind II), altså i nåværende Lindås kommune.Knut Pedersen Svenheim er uaktuell her. Hans kone er Brita Knutsd. fra Skår i Hosanger. Dessuten bor de på Svenheim, som ligger på Osterøya, dvs. et godt stykke fra Espeland på Lindåshalvøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk for den opplysningen. Det er virkelig ikke lett å finne ut av dette området!Jeg får se om jeg finner noe mer her da, det er muligens skannede kirkeböker for Alefit ell. Lindås.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nordhordland er dekket av et 'lappverk' av bygdebøker, som vanligvis tar for seg hver sin bit av dagens kommuner, så at området er lite overskuelig for utenforboende er godt forståelig. Men en titt i Alenfitbokas bind II for tiden etter 1800 vil muligens kunne oppklare noe her. Jeg har dessverre kun bind I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for at du er så hjelpsom i alle tilfeller.Som du sikkert har sett, bor jeg i Frankrike og det blir heller vanskelig for meg å få tak i denne boka.Jeg har gått igjennom de skanna kirkebökene for Lindås i 1847-49, men finner han ikke der. Hosanger 1848 er ikke lagt ut ettersom det var prestegjeldet, er det vel der vi finner han?mvh KjellaugMen som sagt alderen da han döde stemmer med han jeg fant döpt på FS i mars 1848 og det stemmer jo og med lenken til hans giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg håper det!Kikket på FT 1865 for Lindås, der finner jeg en Knut Pedersen i passe alder og: LenkeI tillegg bor han på en gård Berge som i luftlinje ikke er så langt fra Espeland.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Alenfit I nevner på s. 505 om Espeland bruk II nr. 8 at Sjur Olsen Bjørndal (f. 1754, Hosangerboka II -- Bjørndal nr. 26-f, med foreldre fra Åsheim og Geitrheim i Osterøydelen av Hosanger, for øvrig på flere vis min slektning) og enken Marta Knutsd. Valle (f. 1755 i Alenfit, med far fra Bøkevoll og mor fra Hjelvik i Hamredelen av Osterøy) har tredje sønn Anders, f. 1797. I tid og ut fra morens navn passer han godt til å være far til Martha Andersd. Espeland, f. 1820, i så fall antagelig som eldste datter oppkalt etter farmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for flere opplysninger, jeg visste ikke hvor denne damen kom fra men fant hennes förste giftermål: LenkeJa, den tanken var jeg og inne på, det hörses jo ganske logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Skal se litt på tavlen om jeg vet noe mer.En korreksjon til (8): Det er Marta Valles stemor som er fra Hjelvik. Moren er fra Langenes i Alenfit. Aner videre bakover er ikke kjent for noen av hennes foreldre (ifølge Alenfitboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. Jakob Fusesens Kleivelands foreldre, så er de søskenbarn. Faren, Fuse Akildsen, er sønn av Askild Tidekesen Kleiveland, og moren, Inger Simonsd. Bernes, er datter av Simon (Ytre) Bernes og Kristi Tidekesd. Kleiveland.Tideke Kleiveland kommer opphavelig til gården i egen båt, og bedriver laksefiske. Navnet Tideke er en form av Diderik, og temmelig sjeldent her i landet. Muligens er han av utenlandsk herkomst, men navnet finnes i enkelte norske middelalderslekter. Jeg har observert en norsk prest Tideke og en tysk Teitki nevnt i Bergen noe før hans tid, men om han ætter fra en av disse er vel tvilsomt. En annen mulighet er at et engelskspråklig navn som Dick eller hollandsk Dyjk kan ha blitt fordansket litt til 'Tidke', vel ikke helt usannsynlig. På Bernes finnes på samme tid navnet Gebus / Gibbus, som kanskje kan være et engelsk etternavn (Gibbs / Gibson?) som har blitt til et fornavn her i landet? (Kun en gjetning.)På Kleiveland har Tidekes familie råd til å bygge et lokalt sett ganske storslått loft, som i kvalitet og størrelse kan sammenlignes med Fjellskålnesloftet, helt eller delvis fra Seim (bygget i 1656), som nå står på Osterøy museum. Kleivelandsloftet blir flyttet til Mundal i Alenfit og senere til Lid nær Seim, der det siden vel har 'forsvunnet'. Har ikke sett det nevnt etter 1920-tallet, da det ble fotografert. Mener å ha sett at Kleivelandsfolket er medeiere i gårder sammen med Seimsfolket, så en eller annen slektsforbindelse mellom disse er kanskje en mulighet. Det ville også kunne forklare hvorfor loftsinteriørene på de to stedene har en viss likhet.Selv ætter jeg for øvrig fra Tideke Kleiveland via mellom 20 og 30 ulike anelinjer, og et titall fra Seim, med første arvelinje til Fjellskålnesloftet, som imidlertid for lengst er solgt og blitt til museumsbygning etter 50 års lagring i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det ser ut til at lenken i (12) er riktig. I så fall er Knut Pedersen fra Fiskeset i Alenfit, og da gjerne sønn av Peder Pedersen Fiskeset, f. 1791 og g. m. Kari Sjursd. Ryland. Han bruker br. I på Fiskeset etter sin bror. Peder P. Fiskesets mor er Ingeborg Knutsd. Fiskeset og faren, også Peder Pedersen, antas å være fra Øyafloten på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med at Ingeborg Knutsd. Fiskesets foreldre kommer fra Li i Bergsdalen og Brekkhus i Teigdalen, begge i Evanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Ottar og Odd Roar for flere nye og spennende opplysninger - jeg er svært takknemlig!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg tar med litt til ang. Evanger her, siden det er litt vanskelig å lokalisere i Evangerboka, og også er ganske interessant:Ingeborg Knutsd. Fiskeset er datter av Knut Oddsen Li fra Bergsdalen (bror av Lars Oddsen Halsendal) og Guri Johannesd., f. 1734 og 'datter av Johannes Brekkhus'. Sistnevnte er i Evangerboka ikke nevnt på Brekkhus eller Århus, men er nok identisk med Johannes Anderssen Langeland, g.m. Anne Knutsd. Brekkhus og bosatt bl.a. på Luren i Teigdalen. Disse har en datter Guri Johannesd., f. 1734, som ikke er nevnt gift på Evanger. Denne 'Anne Knutsd. Luren' er lokalt på Evanger antatt å være opphavspersonen i den berømte visen 'Eg heiter Anne Knutsdotter', som ellers tillegges en Herborg Knutsd. på Tysnes, der nedskriveren bor. Min teori har lenge vært at visedikteren her gjengir en sang han har hørt 'på folkemunne' et eller annet sted, f.eks. i Bergen eller på Voss (eller av sjøfolk?), og på datidens vis tilpasser den litt til lokale forhold der han bor, og så setter sitt eget navn på den i trykket form, noe som later til å være ganske vanlig på 1800-tallet. F.eks. oppkalles folkemusikkstykker gjerne etter kjente spillemenn (som en heder, antar jeg), selv om de gjerne er av langt eldre dato. Det later til å være datidens skikk og bruk, selv om vi vel ser litt annerledes på opphavsrett i dag.Anne Knutsd. Luren har for øvrig en farbror og annen nær slekt på Løtveit i Hosanger (Sjur Gullaksen Brekkhus, sannsynligvis g.m. sin nære slektning Ingeborg Olsd. Styve, også fra Evanger). Annes kusine, Raila Sjursd. på Geitrheim (nr. 19, med ektemann fra nr. 15), er mitt dobbelte opphav. Et av flere bevis for dette er bl.a. at dette folket på Geitrheim senere inngår et ekteskap med sin slekt fra Evanger.Denne slekten ætter på Brekkhus fra jordeieren Knut Torgeirsen Århus, som eier mange gårdparter, bl.a. rundt Bulken. Jeg antar at han er bror av Sjur Torgeirsen Mestad i samme dalen. Etterslektene til disse to benytter til dels også ganske like bumerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, men dette var interessant! Nå må jeg visst sende en melding til min datters samboer!! Det er nemlig hans aner jeg holder på med.Det vil si at mora het Kari og broren Truls? -:)Alle slike historier gjör slektsforsking enda litt mer interessant.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, men dette var interessant! Nå må jeg visst sende en melding til min datters samboer!! Det er nemlig hans aner jeg holder på med.Det vil si at mora het Kari og broren Truls? -:)Alle slike historier gjör slektsforsking enda litt mer interessant.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nå ser jeg dobbelt, men forsøker å fokusere svaret i ett innlegg:Det er jeg helt enig i. Derfor krydrer jeg gjerne dataene mine med litt slikt, særlig når det er såpass mye omtalt rundt omkring som i dette tilfellet.Annes mor er ukjent i Evangerboka, men broren Gullak / Gulleik Knutsen Brekkhus har eldste datter Kari (2X, ingen lever opp), så Brita (1X) og deretter Guri (3X, hvorav 2 lever opp), og til slutt nok en Kari, som når voksen alder. Når hans svigermor på Horvei heter Guri, i likhet med hans farmor, er da gjerne Kari morens navn. (En helsøster og to halvsøstre av faren Knut heter Brita og en helsøster Brytteva. Alle lever opp!) Noen bror Truls finnes nok ikke på Evanger, det er vel en senere dikterisk frihet (i et annet navnemiljø), hvis min foreslåtte versjon av visens historie skulle være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uff ja, om kvelden er det nesten håplöst her for tiden, må visst se meg om etter en annen internet 'provider'. De har döpt om Numericable til Misericable her i byen!!Ja, det var nå nærmest for moro skyld jeg sa det, men så er det altså en mulighet for at mora het Kari.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers så kan jeg nevne at jeg har funnet at Peder Pedersen og Kari Sjursdtr får en sönn Knut i 1829. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220493373&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Enten må det være han som er faren selv om han er noen år yngre enn Marta Andersdtr, ellers må det være hans onkel Knut som var 4 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel denne Knut Pedersen vi finner her? Det passer ihvertfall med alderen og han er fremdeles ugift: Lenke Jeg finner ikke Lillejord ell. Litlejord i BT sin atlas, men det skulle være i datidens Hosanger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvem var mor til Martha Andersdtr Espeland (Knut Knutsens ugifte mor)? Jeg har funnet en Eli Hansdtr g i 1818 med en Anders Sjursson: LenkeDe får flere barn fra 1818 til 1838,sistnevnte er Elen i 1838 og det kan jo bety at moren döde på barselseng. 'Vår' Anders Siursen er jo enkemann i 1865. Kan det være rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (22): Den eldre Knut Pedersen Fiskeset er gift på Hopland og dør i 1827 (Alenfit I s. 640). Så den her aktuelle er nok nevøen med samme navnet.Ang. (23): Selv om flere data passer, så viser en sjekk i Modalsboka (I s. 432) at Hans Pedersen Høvik på Lillejord / Vetlejord har en bror Knut Pedersen Høvik, f. 1829, som er dreier. Så personen i lenken er nok en helt annen enn 'din' Knut Pedersen. (For øvrig ligger Lillejord i Eksingedalen i nåværende Vaksdal kommune, men faktisk ikke så langt fra Brekkhus i Teigdalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.