Gå til innhold
Arkivverket

[#45904] Uekte fødte barn på Tjøme


Gjest Inger L. Zeiner
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger L. Zeiner

Pt. forsøker jeg å følge opp barn født utenfor ekteskap i Tjøme på 1800-tallet for å se hvordan det gikk med dem i livet. Et barn : Ludvig Byring født i 1845 har jeg ikke funnet foreløpig. Moren, Gjertine døde i 1856, gift med annen enn oppgitt barnefar (Ludvig Byring handelsbetjent Christiania) Har heller ikke funnet barnefar. Har noen der ute tips å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei, ikke om denne, men jeg har en forfar som var uekte født på Tjøme på 1800-tallet. Anders Olsen ble født 7. mai 1818 (Quinden Andrea Jacobsd. Kraakere-Bakken og den udlagte Barnefader Ungkarl Ole Olsen af Undrumsdal Annex) og døpt i Tjøme kirke 24. mai. Moren Andrea var fra Sandbekk (datter av Jacob Gulliksen og Anne Maria Larsd.), f. 16/6-1795, død 1874. Jeg regner med at hun i 1818 hadde tjeneste hos noen som bodde i Kråkerebakken/Kråkererønningen (jeg er ikke helt sikker på hva som menes med Kråkererønningen og Kråkerebakken, det var mange som hadde dette som adresse i 1801, regner med at det gjelder strandplasser på tomter eid av Kråkere, muligens mot Vrengensundet?). Andrea giftet seg 7/2-1822 med matros Rasmus Andersen Kråkere (1795-1863), og de bodde i Kråkererønningen resten av livet. Så vidt jeg har forstått vokste Anders Olsen opp hos moren og etterhvert stefaren. Anders var matros og skipstømmermann, i sine senere år arbeidet han som tømmermann på skipsverft. Han giftet seg 28. januar 1841 i Tjøme kirke med Anne Maria Fredriksdatter Lia (f. 1814 i Ramnes, var i 1841 bosatt på Kråkere, sannsynligvis som tjenestejente). De fikk sitt første barn Anne Maria 21/4-1841, bosted er da oppgitt til Kråkere. Da de fikk barn nr. 2, Jacob Arnt, 22/10-1849 er bosted Semsrønningen på Nøtterøy, og det var den også da barn. nr. 3, Arnt, ble født 25/10-1852. I FT1865 bor de også i Semsrønningen. Etter at Anne Maria var død, giftet han seg med svenske Lovise Robertsen (1845-1923), og de fikk en sønn, Anton Leganger Olsen, 24/3-1885. De kjøpte et hus i Styrsvik på Nøtterøy (bnr. 19, Kjønnerød) i 1888. Anders døde i Styrsvik 12/6-1893. Han mottok da fattigunderstøttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger L. Zeiner

Tusen takk for overstående. Har foreløpig konsentrert meg om min egen slekt. (Gjertine var søster til min oldemor.)Naboskapet på Kråkere er kjent, kommer tilbake til det og kan avklare geografien. Men best av alt: et livsløp til, som jeg legger til i min samling.God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.