Gå til innhold
Arkivverket

[#45911] Private slektsider med innlogging


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Hva er grunnen til at enkelte velger å gjøre det på denne måten? Det første som slår meg når slike sider viser seg, er at her er det noe 'mistenkelig' - eller at det er et svært dårlig arbeide som de egentlig ikke ønsker å vise offentligheten. Det er mulig bilder av katter, bunader og for den sakens skyld, nyklipte trimma hager og bilder fra sist ferie de heller vil vi skal se på.Det kan vel ikke være slik at de er redde at alle vi andre skal kopiere deres mulige 'smørje' og utgi det i bokform? Det forbauser meg ikke om slike sider snart blir betalingstjenester.Eller er de bare helt dataUTfreaket?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg er ikke helt med på hva du mener. Jeg har sjøl lagt ut mine slektdata via phpGEDview, og har valgt å stenge tilgangen til data og slektskap for nålevende personer. Og hvis da noen ønsker også å se dette, må de kontakte meg og få brukerid. Men dette er fordi jeg ikke ønsker å spre opplysninger om nålevende personer.ER det noe slikt du tenker på eller finnes det sider hvor alle dataene er sperretmvh 2reLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her manglet jo katter og ferieturer, men ellers er det faktisk slike typer slektsider jeg selv ikke kan svelge.Nålevende personer har vel ikke noen særlig interesse for gen/slektsgranskere. Er det disse som stopper innsynet på sidene blir det bare enda mer tullete. Selv har jeg hele tiden siden jeg begynte med denne hobbyen i 1986, stoppet den såkalte slektsforskningen og noteringene på min etterslekt i tiden rundt 1900. Etter det synes jeg hele granskningen ligner mer på registrering til et slektsstevne.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

For mange er det faktisk mest spennede å vite hvilke nålevende personer man er tre- og firemeninger med.Det er i hvert fall det jeg ofte får høre når jeg nevner for f.eks. søskenbarn at jeg driver med slektsgransking. 'Åh - jeg skulle så gjerne visst hvem alle firmeningene mine var!'Eller 'Jasså! Hvor langt tilbake har du kommet, da?'INGEN spør 'Jasså! Hvor mange av tipp-tipp-oldeforeldrene dine har du klart å finne, da?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Hvis du ikke klarer å svelge slik slektpresentasjon jeg har, så synes egentlig jeg at du har et problem. Men hvorfor ser du på sånne sider, er ikke det for å kanskje finne slektopplysninger. Men det er jo bare å la være å se. Det må jo være opp til enhver å lage sine sider slik de vil uten av politiet på Forumet her skal styre det å;-)Hos meg kan alle se det jeg har lagt ut untaken opplysninger om nålevende personer jeg ikke har spurt om lov til å legge ut deres slektreferanser. Katta mangler.mvh2retakk for meg på dette temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Liv S Hansen.Jeg antar du har den helt perfekte slektsside selv, siden du kritiserer andres. Tore Granlys side er vel, etter hva jeg kan se, rimelig bra.Jeg har ingen slektsside selv og vil heller ikke ha det. Jeg begynte for alvor med slektsgransking ca 2001, og jeg har vært innom mange slektssider. Noen holder mål, andre ikke. Men jeg kommenterer ikke andres slektssider, i hvert fall ikke i dette forum. Hvorfor gjør du så det overfor en Tore Granly som svarte deg høflig på et spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvorfor er du egntlig så krigersk i ditt første innlegg? Har det egentlig noen hensikt? Eller? Treffer man på en slektsside som krever innlogging, så er det vel bare å ta dette til etterretning og ikke hisse seg så grundig opp som du gjør. Det skader både hjertet og andre vitale organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Folks motiver for å legge ut slekta på nett kan vel være med ulike motiv. - Hvorfor stiller folk f. eks. opp på 'Big Brother', hvor alt (!) forgår offentlig ? -- En pen og ryddig slektsside kan jo andre som 'leter' dra nytte av, men jeg irriterer meg litt når jeg kommer innom noe som åpenbart er feil og når dette også angår 'mine' røtter. - Skulle da ønsket at det var en 'korreksjonsknapp'. -- Ellers gis det jo ut slektsbøker og de som gir ut dette må vel ha hatt et motiv ? - Kanskje for å skryte litt ? - Men som sagt; Motivene kan vel være litt forskjellige. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Føler jeg må komme med en kommentar her. Jeg har selv ett slektstre i phpGedView som er publisert på internett med krav til at bruker logger inn.Når det gjelder mine motiver for dette er det av følgende grunner: 1. Mesteparten av informasjonen jeg publiserer på nett er nålevende personer eller ikke mer enn 5-6 ledd bakover. 2. Jeg vil ha kontroll over hvem som har tilgang til denne informasjonen. 3. Hovedhensikten med siden er at nålevende familimedlemmer kan holde kontakt med hverandre (i.e. management av addresser, epostaddresser, websider, etc) 4. En sentralt lokalisert webside gjør at alle er i stand til å endre data om seg selv og sine nærmeste. Dette er ett paradis hva administrasjon angår. 5. Kommunikasjon med familiemedlemmer via internt meldingssystem. Gjør det mulig og arrangere treff, etc.Jeg synes det er litt arrogant og hisse seg over andres hensikt med en slektsside. Det er mye som kan gjøres på nett, og administrasjonsmessig er det ingenting som slår en slik webside fordi brukerne selv administrerer data om seg selv. Hvis det er gamle (døde)slektninger man er ute etter, kan disse finnes på ubeskyttede websider uansett.Jeg har mitt fullstendige slektstre på lokalmaskina mi og der skal det bli til evig tid, men websiden benyttes flittig av godt over 100 familimedlemmer til å holde kontakt og det synes jeg er kjempefint.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg skjønner ikke helt problemet her.Noen private slekssider holder et høyt nivå, andre ikke. Men er det ikke slik med alt her i verden?De sidene jeg har besøkt har det alltid vært en link til eieren slik at han/hun kan kontaktes. Hvorfor ikke kontakte han/hun privat i stedet for å legge ut dette her på forumet??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og når jeg leser slike temaer og kritikker blir jeg betenkt om jeg i det hele tatt skal legge ut mitt materiale tilbake til 1500-tallet om Wangensteen-slekten. Kanskje jeg heller bør holde det 'tett inntil mitt bryst' Det er tross alt mitt arbeid.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

De vitale organene mine måtte ha mat og ”være med meg” på andre ting, derfor har jeg ikke reagert her før nå. Det er vel heller ikke nødvendig med noen flere reaksjoner eller innlegg.Når jeg kritiserer denne typen slektssider venter jeg ikke noen debatt, jeg bare konstaterer hva jeg selv mener. Kritikk får dere tåle, kall meg gjerne ”politi” og krigersk. Det siste er mulig riktig.Noen egne websider kan jeg ikke skryte av at jeg har Astrid. Til det har jeg for mange andre gjøremål og interesser. Men hadde jeg hatt det skulle den vært helt fri for krav om andres personopplysninger for å 'få tatt en liten titt'. Jeg har gjort ferdig mange registreringer som jeg gjerne ville fått ut på nett, og det gjør jeg nok sikkert bare krigerhjertet holder.Om Tore beskytter bare sin levende slekt, så er det ikke slik det foregår på flere andres sider. De kommer en ikke inn på i det hele tatt uten innlogging. Dette mener jeg er en amerikanisering av vår 'nettkultur'. Jeg er redd betaling av innsyn snart dukker opp, også i Norge.Men hvordan går det for seg når en skal sile ut 'råtne epler' av de som ønsker innsyn til levende slekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du må jo vente debatt når du framsetter slike synspunkter i et debattforum! Er du ute etter å konstatere noe overfor deg selv, er ikke dette forumet det rette stedet.Ellers synes jeg Ken V. Nordberg pekte på opptil flere gode grunner til å ha innlogging. Ingen slektsforskere er pålagt å dele sine notater med noen som helst, og dersom man finner at internett er et praktisk verktøy for å dele notatene med sine nærmeste, så dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg skulle gjerne visst hva 'med innlogging' egentlig betyr? Hindrer det noen - og i tilfelle hvem - fra å se dataene? Min uvitenhet er stor, men det er også min vitebegjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til Hans: Det er ingenting som hindrer deg å logge deg på disse låste slektssidene om du vil gi fra deg noen få opplysninger om deg selv. Det må ingen tro.Men jeg kan ikke skjønne meningen. Dette er en uting som plutselig har tatt helt av. Og hvem kommer inn? Det kan jeg ikke svare på. Mulig det bare er slektninger. Jeg har ikke prøvd. Jeg har havnet på disse låste sidene ved tilfeldigheter etter søk på ord på Google. Låse seg inne har aldri hatt noe bra utfall.Til Kristian: Si ifra om noe jeg ikke liker ang. denne hobbyen vår her på digitaldebatten har jeg full rett til. Folk får selvfølgelig svare, men jeg gidder ikke lese dumheter om at jeg omtrent kan få hjertestans om jeg hisser meg opp og kritiserer noe som visstnok er het toppers for enkelte. Da blir det lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

At Google finn låste sider og legg dei inn i sitt søkjesystem, er då ikkje side-eigaren sitt problem. Det er då meir eit problem for Google. Dei kan jo late vera å leggja slikt inn i søkjesystemet. For alle sider er underlagt opphavsrett. Og dei som ikkje vil at andre skal sjå eller nytta det dei har opphavsrett til, dei låser sidene. Så enkelt er det. Om nokon attåt vil ha betaling for at du skal få sjå dei, må dei gjerne det. For i røynda har du ingen ålmen rett til å sjå det andre har laga, sjølv om det ligg på nettet.Eg veit om ei slektsside kor henimot heile slekta mi, i alle høve halve, ligg. Den er open, men berre med dei som er daude. Dei levande er anonymiserte. Ut over dette ser eg ikkje problemet ditt, Liv S. Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan so vera. Men dersom eg skriv ein artikkel som eg vil tene pengar på - og legg den ut på nettet, så låser eg den og krev inngangspengar. Det må du berre finna deg i om eg vil ha det slik.Til no har eg ikkje gjort det. Men den dagen eg treng til slikt, gjer eg det. Og hadde eg gjort det allereide, ville eg truleg vore millionær, sjølv med ein krone i inngangspenge per side.Du sette meg faktisk på ein god idé. For eg ser at dei fleste sidene mine vert særleg lese av skuleungdom - som sikkert stel stoffet til oppgåver vinter og haust. Er det rett at dei skal ha fri tilgong til det eg har streva med utan betaling?Sjølv om du og andre til no har hatt fri tilgong til alt og alle sider både her og dei fleste andre stader, må du ikkje tru det vert slik i framtida. Jo fleire som nyttar seg av det som ligg fritt på internett til eiga vinning, dess meir vert 'låst' mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg vil også bare legge frem det påenget at det er ike ALLE passordbeskyttede eller 'låste' sider som er låst for at de er 'mistenksomme' eller at vedkommende vil tjene penger.I mitt tilfelle er min slektsside låst av den enkel grunn at den inneholder kontaktinformasjon for svært mange nålevende personer samt forum der slektsmedlemmer kan snakke sammen om private slektsrelatert tema. I disse tider med identitetsfrarøvelse (identity theft på engelsk) er det ett veldig stort flertall av mine brukere som er glade for at websiden er passordbeskyttet.Jeg ville heller aldri kreve en krone for mitt arbeid til tross for at det ligger ganske mange årsverk bak arbeidet, men jeg respekterer sannelig folks privatliv og har aldri tvilt på at avgjørelsen om å kreve innlogging på min slektsside var en god ide.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Liv: Du venter ikke debatt, men alikevel lager du et innlegg i et debattforum, og hvor selve innlegget inneholder flere spørsmål?Ved å mistenkeliggjøre noen bare for at de ikke vil legge alt ut offentlig, blir et bomskudd.Folk har vel forskjellige grunner til å gjøre det å beskytte sine data, og det må de få lov til å ha.Bruk istedet de kilder som er tilgjengelig som f.eks. på DA eller åpne private sider (men andre kan ha gjort feil i sin granskning). Heller venter du å komme til dekket bord?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hanne Line, jeg ventet ikke å komme til noe som helst til egen hjelp ved disse søkene på google. Jeg vet meget godt hvilke kilder som er tiljengelige. Jeg har ingen problemer med det. Jeg søkte bare på et par sider (navnsøk) til noen jeg selv har hjulpet her på debatten. Og det av ren nysgjerrighet. Selv er jeg så heldig at jeg ikke tror jeg kommer noe særlig lenger med mine anerekker. Det etter 20 år.Jeg har nå skjønt at enkelte låser deler av websidene, men det er vel ikke disse jeg i utgangspunktet ville krtiserte. Det er de som låser alt. Jeg har mine meninger om registrering av levende mennesker, men det er en annen ting.Her på debatten har mange gjort et enormt arbeide for andre, mye av dette blir lagt på låste sider. Og kanskje også snart betalingssider.Men mener du at de låste kildene er mer troverdige enn de åpne? Det første som slo meg var det stikk motsatte.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

I min mening kan en webside, låst eller ikke, vel i utgangpunktet ikke kalles en kilde. Mye av arbeidet på en slik webside er bygget på kilder som er tilgjengelig på arkiver, biblioteker, digitalarkivet, m.v.Nå er det mange websider som argumenterer svært godt over ett eller annet genealogisk tema, med god kildekritikk etc. Dersom folk som gjør dette ønsker og låse sine websider fordi de ønsker å få betalt for sitt arbeid så synes jeg det ikke er noe galt ved det.MEN, i utgangspunktet er slike websider veldig få. De fleste websider jeg har besøkt er rene slektstre, og de fleste av sidene som er låste er låste nettopp fordi de inneholder informasjon om levende personer eller fordi de inneholder kontaktinformasjon til familiemedlemmer. Dette synes jeg ikke det er noe galt ved.Man må ikke glemme at en webside er en webside, ikke en kilde. Kildene finner man på arkivene og det er der man bør gå i siste instans uansett.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Jeg har vært inne på tanken om å lage en side som omhandler min slekt tilbake til 1500-tallet, og det er jobbet mye med kildehenvisninger, men jeg har etter dette temaet ombestemt meg. Jeg legger ikke ut noe som skal medføre debatt eller kritikk, da er det bedre det ligger trygt her på min maskin.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette er for dumt Lars Ove. Jeg er sikker på at dine sider blir godt tatt imot. Og vil du låse dette materialet du sitter på, så er det jo opp til deg. Men trist er det jo for mange.Jeg mener selv at jeg aldri har kritisert innholdet i noen websider, selv ikke de som mangler kildehenvisninger. De jeg har nevnt her er stengt for innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.