Gå til innhold
Arkivverket

[#45921] Consistorial – Dom af 31 Januarj 1735


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg finner følgende under trolovelser i Gjerdrum i 1735 (skannede kirkebøker):”D: 22 April blev Hans Halvorsen Corporall ved Cap: De Sevis Compag: efter ergagne Consistorial – Dom af 31 Januarj 1735 trolovet Lisbeth Michelsdatter Heide. Caut: Mand Serg: Ole Gierj og Serg: Lorang.”Hva er en Consistorialdom? Har det noe med prester eller kirkeråd å gjøre? Hvor i arkivene kan jeg lete etter denne dommen?Hans og Lisbeth fikk et barn sammen året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk, Berit, det hjalp ganske mye. Jeg mener å huske at det tidligere var slik at hvis en mann besvangret en kvinne under løfte om ekteskap, så måtte han gifte seg med henne. Jeg synes at jeg husker noe om det fra eldre lovbøker, faktisk fra ca 1950. Det kan jeg sikkert finne ut av.Jeg er også litt usikker på betydningen av ordet 'erholdte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et konsistorium var i 'enkelte protestantiske kirker det råd som bistod statsoverhodet i egenskap av kirkens overhode', jfr. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, bd 8, s. 412.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Tore og Kristian. Det skal bli spennende å se om jeg finner saken. Den kan inneholde mye informasjon om disse to. Ingen av dem var fra Gjerdrum, og jeg har ikke klart å finne ut hvor de kom fra. Jeg tror at jeg skal låne boken du refererer til, Tore. Det er sikkert interessant lesning.Til mitt innlegg 3, må jeg vel korrigere meg. I slike tilfelle var de erstatningspliktige rundt 1950. Håper at jeg husker riktig nå.Uansett ser det ut til at barnefødselen har noe med saken å gjøre. De levde sammen til hun døde, og de fikk 6 døtre. Etter skiftet å dømme tok han godt vare på sin hustru. Han giftet seg ikke om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.