Gå til innhold
Arkivverket

[#45922] Fossum Jernverk


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Er det noen som vet under hvilket kirkesogn eller menighet Fossum Jernverk hørte til på 1700-tallet? Har lett i kirkebøkene for Asker/Bærum og Aker uten å finne noen derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fossum jernverk ligger i Ø.Bærum, men det hører under Asker kirkebøker og folketellinger på 1700 og det meste av 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fossum gård var en del av Bogstadgodset (V.Aker) og fra 1775 kom den i Peder Ankers eie. Han var også var eier av Bærum jernverk. Fra da av opphørte gårdens karakter som bondegård. Det ble anlagt en masovn og stangjernhammer ved Fossum. Masovnen ble nedlagt i 1820, men ble tatt i bruk igjen og ble endelig nedlagt i 1858. Stangjernhammeren ble nedlagt i 1874.I 1801 oppføres på Fossum bruk i alt 188 mennesker, hvorav 67 på Fossum gård, 42 på Grini gård, 26 på Østern gård.I 1835 var det oppført 32 plasser og 197 personer under Fossum. (Fra Bærumsboka).Det blir litt annerledes å lete etter folk på Fossum bruk enn ved Bærums jernverk. I krk.bøkene står det bosted Bærums Værk eller jernverksymbolet, men det kan jeg ikke huske at blir brukt om Fossum bruk. Der er det vel bare gårdsnavn som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk for svar. Da er det litt rart at jeg ikke kan finne dødsfallet til en bergarbeider Herman Thronsen som det er skifte etter 11.okt.1770. Men jeg prøver igjen. Skrifta er svært utydelig i kirkebøkene for Asker på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Enig med Arnfinn. Det overrasket meg faktisk litt å se at Berit så raskt sier at dette dreier seg om Fossum i Bærum. For en som er bosatt i Grenland er det liksom så opplagt at Fossum Jernverk lå i Gjerpen (nåværende Skien). Så vidt jeg vet var verket i Gjerpen både stort og viktig i ganske mange år. Men det var kanskje Fossum-verket i Bærum også? Alltid noe nytt å lære på dette forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det er nok trolig Fossum i Gjerpen. Dersom du leter i Gard Strøms fine side: og du der ser under gården Fossum og på 'Fossum 1762' vil du finne nevnt en Jernverksarb. Herman Trondsen. Der finner du hans familie og død i 1767.Det kan jo være han?mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og fra Jon Hvitsands avskrifter av kirkebøker for Gjerpen (CD 10, Grenland Ættehistorielag):Begravet 1767 24/5: Hermann Tronsen 39 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Samme kilde:Trolovet d.8.Nov. (1755): Herman Tronsen og Maren Pedersdtr. fra Hytten.Viet d. 29 Dec. (1755): Herman Tronsen og Maren Pedersdtr.Døpt Dom 2.e.Ep. (1756): Herman Tronsens db. Tron. Test: Maren Olsdtr., Anne Pedersdtr., Jan Christophersen, Gunder Tevesen, Sivert Pedersen.Dom.13.e Tr. (1757): Herman Tronsens db. Ole. Test: Ole Thorsens kone, Anne Pedersdatter, Christopher Smed, Jens Tronsen, Sivert Pedersen.Dom.7 a Tr. (1759): Herman Tronsens db. Zacharias. Test: Jon Halvorsens kone, Pernille Jansdatter, Ole Nielsen, Friderich Vessel, Peder Christophersen.-------Det ser ut til at Jens Tronsen, nevnt som fadder ovenfor, kan være Hermans bror. Ved en dåp er de begge faddere og er da presentert som Herman og Jens Tronssønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en Herman Tronsen døpt i Gjerpen, men det kan selvsagt være en annen:2.Pasc (1728): Tron Møllers Herman. - Test: Søren Gandrup, Alsing, Elkiærs Kieriste, Per Olsøns datter Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk for alle svar. Det er helt sikkert at dette er den riktige Herman Trondsen. Det passer med navnene etter skiftet i 1770. Jeg har en Gabriel Tronsen gift i Bærum i 1744 som jeg ikke kan finne bakgrunnen til der. Men det ser desverre ikke ut til at han er fra Gjerpen, ettersom ingen Gabriel Trondsen er nevnt under Tron Gabrielsens barn. Da må han i så fall ha vært født før de giftet seg. Men takk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Selv om Gabriel ikke er nevnt blant barna til Tron i Gjerpen kan han jo allikevel være en sønn. Det viser seg jo at kirkebøkene av og til misser en fødsel eller to. Dersom denne Gabriel også var tilknyttet jernverkene, er sannsynligheten større. At familiene flyttet mellom jernverkene i Sør-Norge er veldig vanlig.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja det kan nok være at det var en sønn Gabriel, men siden han ikke er å finne døpt i Gjerpen, kan jeg ikke godt sette ham opp i anerekka. Det er en veldig flott side fra Gamle Gjerpen og med alle familiene som har bodd og arbeidet på Fossum Jernverk. Skulle ønske det fantes noe slikt fra Bærums V. Der må en gjette seg til det meste. Men jeg var så heldig å finne flere skifter derfra under 'Søndenfjeldske bergverk udenfor Kongsberg', skifteprotokoller på 1700-tallet på RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen interessante innførsler i kirkeboka for Gjerpen:Døpt diu 8.Trin. (1699): Gabriel Fosses søn Tron, - test: Halvor Tronssen Møller, Gullik Møller, Anne Jørgen Masemesters, Nils Limis qvinde Sophie, Gunne ..... dotter ho?s Isaac Fos.Døpt jubil. (1720): Christian Simonssøns søn Simon. Test: Lorens Janssøn, Per Janssøn, Tron Gabrielssøn, Villum Østenssøns qde?. Birte Haagensdatter.Døpt Exto (1724): Tron Møllers Jens. - Test: Per Gasmand. Claus Gabrielssøn, Zacharias Qværnen, Peters Kirsten, Maren Gabrielsdatter.-----Her har vi både Tron og Gabriel i kombinasjon, d.v.s antakelig bl.a. far og farfar til Herman Tronsen - så selv om den etterlyste Gabriel Tronsen ikke er funnet døpt i Gjerpen, er det et persongalleri her der han _burde_ ha hørt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Karin: Selv om navnet Gabriel altså forekommer i 'Tron'-slekta ved Fossum verk i Gjerpen, ser det dessverre ikke ut til at Herman Tronsen hadde noen bror med det navnet. Jeg har nå også sett på konfirmasjonene i kirkebokavskriften, og de eneste av Tron Gabrielsen Møllers barn som er konfirmert der, er Jens (1741), Karen (1743) og Herman (1744).Har du forresten noen indikasjon på at den Gabriel Thronsen som gifter seg i Asker 1744 med Sara Pedersdtr. hadde jernverkstilknytning? Eller for den del: Vet du at han var bror/slektning til den Herman Tronsen det er skifte etter i 1770 - eller er det kun en hypotese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja hver gang Gabriel og Sara hadde barn døpt i Bærum står det at de hører til på Bærums Verk, det står Bærum med det spesielle tegnet etter som ble brukt på jernverk på den tida. De hadde mange barn, deriblant en sønn Herman! Det var også en Henrich og en Trond. Jentene het Johanne og det var flere Anne og en Anne Marie. Men jeg kom tilfeldigvis over dette skiftet fra Fossum Jernverk etter Herman Trondsen. Til overmål sto det at avdødes fader, Tron Gabrielsen, ble utnevnt til formynder for barna sammen med enkens laugværge Hendrich Sørensen. Det er ingen annen indikasjon her enn at navnene passet svært godt. Men navn i seg sjøl er jo ikke nok. Nå var det flere Gabrieler på Bærums Verk på den tida. De het Tille Gabrielsen og Gabriel Tillesen i flere generasjoner, men at det er noen Trond blant dem, kan jeg ikke se. Har allikevel lært en del av denne diskusjonen, bl.a. at det også var et Fossum Jernverk i Gjerpen i tillegg til det i Bærum ved Bogstad. Så takk til alle for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I boka JERNVERKSFOLK UNDER ELVE KONGER av Øyvin Davidsen (1944) står det noe om den familien du omtaler bl.a. på s. 15. Der prøver forfatteren også å plassere opphavet geografisk: 'Det er sannsynlig at de tidlige Tille'r og Gabriel'er hadde tilknytning til gården Grorud i Lommedalen, like ved verket (Bærums verk). I hvert fall finner vi at det i 1770-årene satt en Gabriel Tillesøn på Grorud'. Kanskje det kan være et spor?Ellers var det, som Terje er inne på i innlegg 14, svært mye flytting mellom jernverkene i Sør-Norge. Dermed er det ikke utenkelig at familien på Bærum/Fossum var i slekt med familien på Fossum i Gjerpen, om enn ikke så nært som vi hittil har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.