Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Torkild Knudsen

[#45925] Iver Olsen Skei i Surnadalen f.ca.1685. Hvor kom han fra?

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

I bygdeboka for Surnadalen er han oppgitt å komme fra Øvre Sæter. Dette kan ikke være riktig da den Iver Olsen, som er sønn der er f.ca.1671. I tillegg har jeg fått infomasjon om at Iver Olsen Øvre Sæter endte opp utabygds.Iver Olsen Skei døde 1763 og var da 78 år gammel. Det nærmeste jeg greier å komme en Iver Olsen 1701, som kan passe, er tjenstekarl Iver Olsen 21år gammel på Børset i Rindal. Jeg vet ikke om det er særlig sannsynlig at dette kan være den senere Iver Olsen Skei. Jeg synes at også her er aldersforskjellen litt vel stor.Er det noen om kunne ha en ide om hvor denne Iver Olsen Skei kan stamme fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Jeg har ført opp Ivar Olson fra Øvre Sæter som bosatt på Skei og gift med Randi Arntsdtr. Men det er etter opplysninger jeg har funnet i bygdebøkene. Har jeg oversett noe? Hvor har du alderen hans fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Sjekket igjen. Under Skei står det 1682 og under Øvre Sæter ganske riktig 1671. Men likevel er det vel sannsynlig at det er samme person og at det har skjedd feilregistrering mht. alderen hans enten det ene eller andre stedet? Samme hustru er nevnt begge steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkild Knudsen

Jeg har fått ny informasjon fra Endre Holten, som sier at Iver Olsen fra Øvre Sæter først var bruker på Skei (må vel ha vært noen få år først på 1700 tallet, siden han 1701 jo er oppgitt som sønn på Øvre Sæter og da ennå ikke bruker av Skei?), han kjøpte 1703 halvparten av gården Mo i Hemne og busette seg der (han flytta altså fra bygda). Jeg vet ikke om han kan ha kommet tilbake til Surnadalen seinere igjen.Hvis jeg ikke har misforstått Endre, så må jo dette bekrefte at Ivar Olsen Øvre Sæter f.ca.1671 må være en annen enn den Ivar Olsen som seinere dukker opp som bruker på Skei og er født ca.1685.Alderen til den siste Iver Olsen er oppgitt i kirkeboka for Surnadalen under døde/begravde 1763 78 år.Kanskje Endre har mere om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

I bygdeboka står det at han før han kom til Skei visstnok hadde vore gardmann i Utistua på Bergheim. Dersom det har noen relevans...Hadde vært kjekt å finne ut av dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Dersom Skee er gammelt for Skei, har dette da relevans? LenkeHer har vi både en Ole og en Iver Olsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkild Knudsen

Jeg har også merket meg denne bruken av navnet Ivar tidligere på Skei.En mulighet kunne jo være at Ivar Olsen f.ca.1685 kunne være sønn av Ole Ingebrigtsen Skei, som var bruker 1701 og at denne har hatt slektsmessige forbindelser lengre tilbake til Ivar Olsen nevnt 1663-1666. Men hvor er Ivar Olsen i 1701? Kan det være Iver Olsen tjenetekarl 21år på Børset?Dette blir svært løse spekulasjoner. Jeg lurer også litt på hvor årstallet 1682 opprinnelig er hentet fra (innlegg 3).Så langt, virker det for meg som om det er helt ukjent, hvor Iver Olsen Skei f.ca.1685 stammer fra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Dette har jeg foreløpig svært lite greie på, men dersom han var på Børset i 1701, så var vel i tilfelle dette hjemstedet til Marit Arntsdatter, som ble gift med bror hans, Nils Olson Sæter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkild Knudsen

Jeg nevnte egentlig denne Iver Olsen på Børset bare fordi han var det nærmeste jeg kunne finne i området både i navnet og alder. Jeg syns aldersforskjellen er litt vel stor (5år) mellom Iver Olsen Skei, som jo skulle være f.ca.1685 og denne Iver Olsen på Børset f.ca.1680.Allikevel er det jo et snedig sammentreff at en av sønnen på Øvre Sæter gifter seg med en jente fra nettop Børset.Det kan jo kanskje være en mulighet for at Ole Nilsen på Øvre Sæter kan ha hatt to sønner med navnet Iver Olsen født henholdsvis ca.1671 og 1680/85.Det finnes vel ikke noe skifte etter Ole Nilsen Øvre Sæter så vidt jeg husker. De barna som er nevnt er vel bl.a basert på eiendomssalg og manntall. Det er altså rom for at det kan ha vært flere barn eventuelt at noen av barna kanskje er feilplassert i bygdeboka.Jeg ser det foreløpig, som helt åpent hvem Iver Olsen Skei f.ca.1685 sine foreldre er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive