Gå til innhold
Arkivverket

[#45926] Anders Nilsen Mausettrøa i Surnadal f.ca 1715 gm Margrethe Larsdtr f.ca.1720


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Dette er ett ektepar jeg lenge har forsøkt å finne opphavet til. Kanskje noen her på forumet har kjennskap til Anders Nilsen og Margrete Larsdatter og hvor de kom fra? All informasjon av interesse og mottas med takk.Siden der er vanskelig å finne antydninger til slektskap i Surnadal, spørs det om ikke ekteparet kommer utabygds fra. Det er bare en gjetning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Barn og faddere i forbindelse med ekteparet på Mausettrøa:Maret Andersdatter døpt 1752 faddere Ole Pedersen Mauset, Bendix Olsen Mauset, Dordi Larsdatter Honnstad, Ane Kristiansdatter Honnstad, Brit Nilsdatter Mauset.Kristi Andersdatter døpt 1754 faddere Morten Mauset, Ole Larsen Honnstad, Ane Rolfsdatter Mauset, Maren Rolfsdatter Honnstad, Marit Bendiksdatter Mauset.Sigri Andersdatter døpt faddere Ole Ingebrigtsen Mauset, Ole Sjursen Mauset, Nils Larsen Honnstad, Guro Endresdatter Gulla, Gunhild Pedersdatter Honnstadøyen, Ane Bendiksdatter Mauset.Anne Andersdatter døpt 1761 faddere Ole Alvsen Moen, Ole Nilsen Røv, Guru Larsdatter Holten, Ingeborg Olsdatter Honnstad, Maret Olsdatter Sogge.Jeg ser jo utifra fadderne at de hadde mye med Honnstad og Mauset å gjøre, men dette tror jeg først og fremst er fordi de er naboer. Jeg greier ike å knyte hverken Margrethe eller Anders slektsmessig til noen av fadderne. Spesielt Margrethe Larsdatter kunne jo ha vært en søster av alle disse Larssønnene og Larsdøttrene på Honnstad, men når jeg leser i bygdeboka for Honnstad finner jeg ingen åpning for dette.Anders Nilsen finner jeg ingen antydning i det hele tatt på hvor kan komme fra.Både navnene Sigri, Kirsti og Margrethe er navn, som blir brukt lite i Surnadalen på denne tida, men de eksisterer og er ikke direkte sjeldne heller.Jeg mener faktisk å ha sett i en gammel utgave av Surnadal bygdebok at Anders Nilsen har vært benevnt Engen. Jeg vil tro dette har vært ren spekulasjon. Tror ikke at han i de nyere bøkerne har denne benevnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.