Gå til innhold
Arkivverket

[#45927] Forlovere ved ekteskap i Askøy 03.06.1811.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På denne datoen giftet Daniel Nilsen Alvøen seg med Maria Olsdtr. Takvam. LenkeHvem er oppført som forlovere ved ekteskapet, og inneholder kirkeboken andre opplysninger som kan hjelpe til med å identifisere brudgommen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved trolovelsen 27. april 1811 står Johannes Andersen Alvøen og Anders Aschjeldsen Alvøen som forlovere. Det eneste stom ellers står er at Hr. Blichfeldts attest datert 24. april 1810 ble lagt fram. Det er rimeligvis Frantz Henrich Blicfeldt, sokneprest i Hosanger, og dermed er det rimelig å tro at i hvert fall den ene av brudeparet kom fra Hosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for raskt svar. Jeg vet forløpig ikke hvor brudgommen kom fra, men bruden var fra Takvam. Så jeg antar kanskje at attesten gjaldt bruden. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om Maria f 1774; Dtr av Olav Andersson Stonghelle 1745-1821 og Helga Johs.dtr. Kåstad f 1751. Bor på Haukeland med Einar Olavsson Haukeland (ikke gift) ett barn, Ågota f 1808. Noter: 1) f på Stanghelle 2) gm Daniel Nilsson Alvøy, arb. i papirmylni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner to aktuelle Danieler; en fostersønn på Tyssøy (Sund) ikke langt fra Alvøen, og en læredrene i Bergen, i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar fra dere begge. Når det gjelder kandidater i 1801, tror jeg at den du Arnfrid nevner som fostersønn på Tyssøy er identisk med han som Oddvar Søreide jaktet på. Men jeg mener å huske han var født i 1786, mens alle opplysninger så langt om ' min ' Daniel tuder på fødsel rundt 1781. Og om jeg ikke husker helt feil var den ene kandidaten i Bergen krøpling og den andre bare 13 år i 1801.Der er imidlertid en kandidat på Nesskog i Vefring/Askvoll som er født 1780. Foreldrene hans døde begge før 1806, og etter det forsvinner denne Daniel fra området. Søskene hans blir imidlertid værende i området og er omtalt i bygdeboken for Askvoll. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der er forøvrig heller ikke nevnt noen Daniel i sjeleregisteret 1790 i Hosanger. Men kanskje Daniel var for ung? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja det er riktig at min Daniel er født i 1786, han er riktig nok døpt Nathanael, trulig etter presten i Sund på den tiden Nathanael Sunde. Han er identisk med han som er fostersønn på Tyssøy i 1801, da hos sin tante Lene, som forøvrig ogsa denne Daniel kaller sin datter. Han oppholdt seg så seint som i 1806 i Arefjord, som da ligger rett overfor Alvøen, samt at faren er født på Mathopen. I tillegg hadde han ett søskenbarn buende på Søre Havn - Alvøen, så her stoppet det altså opp. Her er skifte etter faren til Nathanael Nielsen. LenkePrøvde å finne ut noe om disse forloverne i giftermål til Daniel Nielsen, men der kom eg heller ikkje videre. Har du funne noe ut på dette punkt Rune ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Nå er det jo 10 år mellom 1801 tellingen og giftermålet, og folk flyttet en god del på seg. I Bergens Landdistrikt 1801 finner jeg kun en passende kandidat til Anders Aschjeldsen. Han er 38 år i 1801 og bosatt i Kollevågen.LenkeForøvrig finner jeg ingen Daniel Nilsen døpt eller konfirmert i Hosanger, ref. attesten nevnt i innlegg nr.2. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du har så rett så rett, eg såg på dette sjøl,har ett giftermålet til denne Anders, samtidig så er det jo oppført ei stedatter og da ser eg kun ett annet ekteskap som passer med denne Kari, finner likevel ingen kobling. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=223&merk=223#ovre>Lenke LenkeNår det gjelder Johannes Andersen, så kan det være han her som gifter seg med ei fra Myhren, aner ikkje kor Fougdahl er henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å følge Hosanger sporet. Jeg ser der er et par passende kandidater til Anders A. der i 1801. Skal se om jeg kan finne en sammenheng. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nils dør i 1803 og kona Marthe som almisselem i 1839, 90 år gammel. Da er det vel lite håp om at en eventuel dødsmelding vil hjelpe.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men då er det ikkje han du har funne i ft1801, for kona hans heiter noko heilt anna. Fann forresten ein kandidat i Jølster (16 år i 1801). Leiter vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den du har lenke til i ft1801, døyr i 1803 på same adressa på Nøstet (11-220). Han har attåt denne Berent, ein son Daniel (16) som er i skeddarlære i U.k. 1803-05. Men dette er truleg ikkje den Nils D. som er far til Daniel på Nye Damsgård. Derimot er truleg den M.F. som døyr gamal av år, mor til Daniel på Damsgård. Det skal ikkje vera lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der må jeg ha lukket øynene et øyeblikk. Da er det kanskje Martha som befinner seg som enke her i 1801.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f11301&gardpostnr=966&personpostnr=6826&merk=6826#ovre>Lenke Og da er det vel Niels som blir begravet her i 1786 i StJ.Lenke Og før han døde rakk han å få en sønn Friderich i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No ser det ut til at vi har ryddet dei folka. Er samd med deg i det du har funne. Fann omlag det same. Den andre Daniel Nilsen (16 år i U.k. med bror Bernt) hette eigentleg Daniel Johan. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Bjørn, og takk for hjelpen. Her var jeg i ferd med å gå meg vill midt på svarte natta. Og hvem vet hva som kunne ha skjedd om jeg ble værende i mørket. Mvh. og god nattRune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Som man vil se av debatt nr.45950, er verken Fridrich eller mora Marthe Fredrichsdtr. blant fadderne til Daniel og Marias barn. Dermed synker vel sannsynligheten for at Daniel var sønn av Niels og Marthe betraktelig. Da får jeg kanskje gå tilbake til sporet fra Nesskog i Vefring å se hva jeg kan finne der. Der forsvinner en Daniels Nielsen f.1780 etter farens død i 1805. Han omtales ikke mer i bygdeboken etter 1805 i motsetning til søskene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Jeg ser jo at noen av fadderne hadde tilknytning til Hosanger, men jeg finner ingen Daniel Nielsen født, konfirmert eller som før nevnt blant kommunikanter i Hosanger 1790. Nå kan selvsagt Daniel, enten han kom fra Vefring ,Jølster, eller andre steder, vært innom Hosanger før han endte opp i Alvøen.Når jeg ser på fadderlisten virker det på meg som om han ikke har kommet fra Bergensområdet, det er i alle fall ingen klare familiekandidater blant fadderne etter hva jeg kan se. Men vi får bare lete videre. Kanskje sannheten kommer for en dag på et senere tidspunkt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ds kan jeg i det minste utelukke Daniel fra Eikaas i Jølster. Det var skifte etter faren hans i 1816, og da var Daniel på Hegrenes i Jølster. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.