Gå til innhold
Arkivverket

[#45927] Forlovere ved ekteskap i Askøy 03.06.1811.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er svært usikker på Hosanger-sporet. Databasen over døpte 1753-1790 skal være komplett, og der er ingen Daniel (forøvrig et navn som ikke var i bruk i Hosanger), men jeg finner to kandidater i Hosanger som kan være forloverne i 1811. Askild var et mye brukt navn der, bl a heter flere av mine forfedre det. Daniel ble bl a brukt i Åsane (Hamre). Mange dro vel til Alvøen 'på jobb' etter at papirproduksjonen starte der i 1797. Daniel kan selvsagt ha vært fosterbarn i en periode i Hosanger, kanskje konfirmert der... Sjeleregisteret fra 1790 er ikke komplett, bl a mengler de to forloverkandidatene. Se dokumentasjonene til basene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Arnfrid.Jeg deler din skepsis vedr. Hosanger-sporet. Jeg finner ham heller ikke konfirmert i Hosanger. Det eneste jeg kan tenke meg i den sammenhengen, er om han har kommet fra Sunnfjord og arbeidet noen år i Hosanger. Jeg har erfart tidligere at så har skjedd. Om vi skal anta at han var født 1780 +/- 2 år, så er der ikke mange aktuelle kandidater i Hordaland eller Sogn og Fjordane. Mvh.Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På FS fant jeg en Daniel Nilsen f 1778, far Nils Rydland. Rydland hørte til Hosanger tidligere, Seim i Lindås i dag. Jeg finner dem imidlerid ikke i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillene dine Arnfrid. Jeg har vært uten nettforbindelse siden mandag kveld, og har derfor ikke kunnet følge utviklingen.Jeg fant også denne karen på Rolland, men fant ut at han kunne strykes fra listen over potensielle kandidater. Han gifter seg i Hamre, og får barn der frem mot 1830. Det er imidlertid ikke så galt at det ikke er godt for noe, antallet kandidater blir stadig redusert. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se debatt LenkeJeg kikket i dåpsprotokollene til barna for å se om det var noen fadre fra andre steder enn Alvøen, men det var det ikke bortsett fra en fra Kongshavn og en fra FLOM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, dette er familen til Daniel og Maria. Jeg har relativ kontroll på den delene, og jeg fant heller ikke der noe som kunne fortelle hvor Daniel kom fra. Jeg heller derfor stadig mer til tanken om at han har kommet fra et sted utenfor Bergensområdet, f. eks. Sunnfjord.Stemor til Daniel Nielsen Nesskog i Vefring/Askvoll døde en gang i 1838. Jeg vil prøve å finne dødsfallet hennes, for å se om det kan være en dødsmelding etter henne. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en i Förde i Sunnfjord, du finner han i FT 1801, far Nils Knudsen og mor Marta Nilsdtr: Lenke Har du sjekket han?Ser det er og en i Fana på FS, men han var ikke i Fana i 1801.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Kjellaug.Det er nettopp karen på Nesskog som har størst interesse i øyeblikket. Vi har stort sett luket bort den ene kandidaten etter den andre, men Daniel fra Nesskog er fortsatt interessant. Martha var hans stemor. Faren døde i 1805, og etter det er ikke Daniel nevnt i området i motsetning til søskene. Det kan virke som om han forsvinner fra Sunnfjord.Martha døde visstnok i 1838, og det er mitt håp å finne dødsfallet hennes og dermed kanskje også en dødsmelding som kan bringe nytt lys over saken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.