Gå til innhold
Arkivverket

[#45940] Jæger Companie - Nordenfjeldske, trenger hjelp


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Saken gjelder Knud Olsen Echen (Eikje), jfr. innleggene 41037, 41901 og 42065.Takket være de skannede kirkebøkene, har jeg nå funnet vielsen til Knud og Anne Berntsdatter 24.12.1815 (Glemmen). Dessverre står ikke navnene på fedrene deres, men han, Knud Olsen Echen, er oppført som Ungkarl og Commander Sergeant av 2dre Jæger Companie Nordenfieldske Infanteri Regiment, og forloverne er Berger Sergeant og Ringstad Sergeant, hvis jeg har tydet skriften riktig.Er det noen som kan hjelpe med med lister eller annen informasjon om dette Jegerkompaniet?????Knud var nok fra Sigdal i Buskerud, og jeg lever fortsatt i håpet om å finne foreldrene hans OG foreldrene til Anne, kona. Jeg har sett på dåpen til barna deres, men fadderne hjelper meg ikke på vei, de er kolleger og deres koner, så håpet er å finne ut mer fra militære kilder. levervennlig hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke med det andre tema der du har fått tydet kirkeboka med dødsfallet til Knud: LenkeSkal se om jeg kan finne dødsfall til datter Ragne også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Knud har en eller annen tilknytning til Eikje (Eken) i Sigdal, ingen tvil om det, men han er født rundt 1788, jfr. dødsfallet, så hittil har jeg ikke funnet noen passende i 1801-tellingen. Kan jo komme fra en plass under Eikje, så jeg hadde håpet på litt mer informasjon via militærruller.Jeg har funnet dødsfallet til Ragne: hun ble begravd, 14. april 1833, Modum. Hun var hans yngste datter - den eldste, Mari, ble født i 1825. Det KAN tyde på at moren til Knud het Mari....., men jeg skulle gjerne visst det!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Interessant 'kandidat' i 1801-tellingen, Gunn. Ikke minst fordi Knud, Anne og barna flyttet fra Fredrikstad til Krødsherad rundt 1824, før de dro til Modum få år seinere. Skal undersøke nærmere i bygdebøker!!!!hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Akk nei, så lett skal ikke verden være.... En bekjent undersøkte for meg i bygdeboka/gårdshistorien, og det var nok ikke 'min' Knud på Bjøre i Krødsherad.Jeg håper derfor at noen har peiling på Jegerkompaniet, men alle tips mottas med takk,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Dette har vi diskutert før. Hans mor kan vel ha hett Mari, men jeg har lenge lurt på om hun kan ha hett Ragnil.se 1801 nr. 1995 i Ramstad.Ole Halvorsen og Ragnil Knudsd. Ramstadeie hadde mange barn. Knud 10 år. De hadde vanskelig for å klare seg og måtte tigge attåt. Det er vel ikke utenkelig at barna kom på gårdene omkring. Eikje ligger i nærheten. Ole Halvorsen var soldat. En bror til Knut 'Jacob' f. 1799 tjente i 1817 hos General Andersen i Strømsgata. Mens en søster Åse f. 1801 tjente i 1817 i Hof i Jarlsberg hos klokkeren.Jeg har ingen sikre holdepunkter for hvem Knut Olsen kan ha vært men var han sigdøl synes jeg denne er en som kanskje kan være interesan.Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei,helt enig, Gunn! Tar en også med i betraktningen at den yngste datteren het Ragne (en variant av Ragnhild), er nok Olav Åge inne på et vettugt spor atter en gang.Som nevnt i det første innlegget mitt, har jeg funnet dåpen til Knud og Annes eldste barn (Fredrikstad/Glemmen), men de to yngste, jentene, får jeg ikke tak i, da Kirkebøkene ikke er lagt ut (den for Krødsherad starter for seint på året). Har noen tilgang til Kirkebøkene hva gjelder dåpen til:Mari, visstnok døpt i Sigdal, 24. juli 1825. Ragne, 29. september 1989, Krødsherad.hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Kan du rette årstallet til Ragnes dåp?Kirkeboka er noe ugrei på denne tiden (endel bortfalma skrift) men nå fant jeg en konfirmant i 1806. 'Knud Olsen Echeneje'. Alder står ikke, men vi har han nok omkring 1790 +/-. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, hadde enda Ragne vært født i 1989, du, da hadde saken vært biff!!! Rett årstall skal være 1829.Du har trolig funnet rett konfirmant - kjempebra!!! Da bodde de vel på en plass under Eikje - det stemmer bra med 'etternavnet' hans, Echen/Eken.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Fant en Knut Olsen i FS, døpt 25. januar 1789, Albjørk, Sigdal. Foreldre: Ola Halvorsen og Ragnhild Knutsdtr. Må jo være de i 1801-tellingen + at alderen stemmer veldig bra hva gjelder antatt alder på Knud da han døde i 1833 + på konfirmanten i 1806.Tenk om vi her endelig har funnet ut av saken.... Har du mer om dåpen/gården, Olav Åge?håpefull hilsen fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nå nærmer jeg meg totalt forvirring - jeg trodde ikke det var mulig med så mange like navn:1801-tellingen for Sigdal viser for gården Ramstad Østre Huusmand med Jordbrug og soldat, Ole Halvorsen (35) sammen med kona Ragnil Knutsdtr. (32) og blant barna, Knud (10). MEN på gården Albjerk finner jeg også en husmann som heter Ole Halvorsen (41), kona Ragnil Knutsdtr. (32) og en av sønnene heter Knud (13) - det må vel være ham jeg fant dåpen på, jfr. 16.'Min' Knud står oppført med en alder på 38 da han høsten 1830 flytter fra Krødsherad til Modum, så det tyder vel på at innlegget fra Olav Åge, jfr. 11 + lenken fra Gunn, er mest sannsynlig, og jeg tror jeg glemmer FS-dåpen i 1789.Noen kommentarer??Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Du skriver i innlegg (1) om noen kan hjelpe med lister eller informasjon på Jegerkorpset. Det fins ruller i Riksarkivets militærarkiv, og kan dette være noe :Infanteriet. Det norske jegerkorps (1788-1888) Årstall for yngste og eldste rulle her er 1788-1866, og dette er for hele landet, og for det aller meste for Østlandet. Katalog nr. i Riksarkivet er : 1256.0/05, uordna. Dette er henta ut fra heftet: Arkivmagasinet, Informasjon frå Riksarkivet nr. 1, 1988. Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Jeg antar at det siktes til Nordenfjeldske Gevorbne infanteriregiment, og da vil arkivmaterialet fra Norske Jegerkorps nevnt i (20) ikke være til stor nytte. NGIR bestod av 4 bataljoner, hvorav 2 bestod av vervede (gevorbne) soldater og 2 av utskrevne (nasjonale). Hver bataljon bestod av 5 kompanier, hvorav 4 var musketerkompanier (vanlige infanterisoldater bevæpnet med musketter), det siste kompaniet i hver bataljon var et jegerkompani. Det skulle med andre ord være 4 jegerkompanier i dette regimentet. Det var 1 gevorbne jegerkompani (tilknyttet 1. bataljon), 2. gevorbne jegerkompani (2. bat), Hurumske kompani (1. nationale bat.) og Øvre Hallingdalske kp. (2. nat. bat.) Disse soldatene skilte seg fra de øvrige ved at de var bevæpnet med rifler, og noen små andre detaljer i uniformeringen. Den største forskjellen lå i selve tjenesten. Jegersoldatene var en slags elite med en mye mer krevende tjeneste.(Noe som gjenspeilte seg i at de hadde bedre betalt). Er du heldig finnes rullene fra 'ditt kompani' bevart på Riksarkivet. Se i katalogen for Kommanderende General II, Ruller, Nordenfjeldske Gevorbne Infanteriregiment. Om hærens organisasjon 1810-1817, se http://da2.uib.no/haer1810.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk til dere begge to! Jeg får undersøke på Riksarkivet og håpe at rullene er bevart. Nå vet jeg iallefall hva jeg skal lete etter!!!!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Jeg har funnet en ny opplysning i klokkerboka nr. I. 1 For Sigdal. Det gjelder dattera Mari`s dåp (mikrofilm) men skrifta er så utvaska at den er nærmest uleselig, men etter mye stirring med luper o.l. får jeg fram navnene til Mari og foreldra men ikke fadderene. Det ser ut til at de da kalles Desarudeie. Dette bringer teorien over på gårdene Kringstad, Ovestad og Enterud som ligger nær inntil Eikje og hvor navnene Knut Olsen Forekommer. Fra disse stedene gikk det på den tid nære ætteband til Desarud.Er det noen som har tilgang til ministerialen (Sigdal) i håp om at den har bedre skrift? Det hadde nå vært svært interesant å få vite hvem som var Maris faddere. Det ser ut til at hun er døpt i august i 1825 Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har ikke fått sjekket på Riksarkivet ennå, jfr. innlegg 21, men gjentar opfordringen fra Strøm (23):har noen tilgang til ministerialen (Sigdal) fra 1825? Ifølge FS skal hun være døpt 24. juli 1825. Det samme gjelder dåpsopplysninger vedr. Ragne, døpt i Krødsherad 29. september 1829 (den skannede kirkeboka som er lagt ut, begynner først i november det året). Jeg har som nevnt tidligere funnet dåp/faddere til de andre barna til Knud og Anne, men de sier lite om evt. slektsbånd, da de bodde i Fredrikstad på den tiden.hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Skam den som gir seg - opphavet til Knut Olsen Eken/Eikje SKAL finnes! Til det siste innleggget først: Da Mari ble døpt i Sigdal, bodde foreldrene på Langerudeie, det står klart i kirkebøkene.Jeg har sett nærmere på familien som bodde på Ramstad Østre i 1801, jfr. innlegg 11. Ole Halvorsen og Ragnil Knudsdtr. ble trolovet 8. mars (forlovere: Ole Strand og Ole Sund) og viet 26. april 1789 i Holmen kirke. De bor på Strandeie da eldstebarnet, Karen, døpes i oktober samme år. De har kommet til Ramstadeie da barn nr. 3, Halvor, døpes i november 1793 - jeg har ikke funnet Knud døpt i Sigdal, men her er en mulig dåp i Eggedal: Ole Halvorsen Tvetens barn Knud, øverst, helt til høyre: LenkeSer at to av fadderne er Halvorsdøtre - søstre av Ole? Kopseng og Grønhovd nevnes også, så jeg har en viss peilig på hvor i Eggedal dette er, men håper lokalkjente kan komme med kommentarer. Fant ingen Ole Halvorsen på Tveten i 1801, og det er vel ikke helt utenkelig at de bodde i Eggedal en periode, for så å komme tilbake til Sigdal?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.