Gå til innhold
Arkivverket

[#45944] Karl Olai Nilsen Ystebø f. 1885 d. etter 1937, utvandret til USA / Alaska


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Onkelen til min oldemor Karl Olai Nilsen Ystebø født 10. sept. 1885 på Ystebø på Radøy. Foreldrene hans var Nils Olai Rognaldsen Ystebø (1844-1911) og kona Marta Andersdatter (1856-1937). I skiftet etter mora Marta Andersdatter den 29. sept. 1937 er det oppgitt at Karl Olai var bosatt i byen 'Sitca' i Alaska. Etter min avdøde oldemors utsagn skal Karl Olai ha enten vært gift eller samboer. Karl Olai skal ha hatt en sønn med denne kvinnen. Er det noen som vet når Karl Olai døde og hva hans eventuelle kone het eller navnet på sønnen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Finner ham ikke i basen emigrerte fra Bergen 1874-1930.Karl Olai hadde også noen brødre som utvandret til USA deriblant min tippoldefar August Nilsen Ystebø (1876-1962). Brødrene brukte da etternavnet Nelson i USA. Min tippoldefar kom forøvrig hjem igjen til Ystebø og giftet seg med min tippoldemor.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1930 finnes en kveitefisker Carl O. Nelson i Juneau, Alaska territory. Han er f. i Norge, 44 år gl., gift, naturalisert og immigrerte i 1910. Han bor ikke sammen med sin kone i denne tellingen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Carl Nelson Home in 1920: Sitka, First Judicial District, Alaska Territory Age: 34 years Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Son-in-law Spouse's name: Annie Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: Indian (Native American) Sex: Male Year of Immigration: 1911 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 514Household Members: Name Age Elizabeth James 70 Carl Nelson 34 Annie Nelson 28 Christofor Nelson 6 Agness Nelson 2- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-census, Sitka, Alaska:Elisabeth James, Head, 70, enke, f. i Alaska.Carl Nelson, Son in law, 34, gift, f. i Norge, alien, imm. 1911.Annie, Wife, 28, gift, f. i Alaska av foreldre f. i Alska.Christopher, son, 6, f. i Alaska.Agnes, daughter 2, f. i AlaskaMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kilde 1920 census: Carl og Annie er gift. Annie og hennes mor er indianere. Barna er Mxd (mixed). Carl er fisker.De fleste andre på samme siden i folketellingen er indianere eller blandingsrase.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Christopher Nelson Home in 1930: Sitka, First Judicial District, Alaska Territory Age: 14 Estimated birth year: abt 1916 Birthplace: Thlinget Relation to Head of House: Lodger Race: Mixed Indian Blood (Mixed)Han er elev og bor på Sheldon Jackson School. Hans far er født i Norge og hans mor i Thlinget.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Carl O Nelsen City: Sitka County: First Judicial District State: Alaska Birth Date: 10 Sep 1885 Race: WhiteHans kone Annie Nelson er oppgitt som nærmeste slektning. Her har vi endelig bekreftelse på at det er din Karl, da fødselsdato er korrekt.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette var fantastisk. Tusen takk for god hjelp! Det eneste jeg nå kunne tenke meg å vite var når Karl Olai og kona Annie døde.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.