Gå til innhold
Arkivverket

[#45946] Hjelp til kirkeboktekst (Holt, A-A 1906)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står en kommentar under dåp nr. 20 (Johannes) som jeg bare delvis klarer å tyde. Kommentaren er datert 25/9: Lenke Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Viss du hadde brukt permanent sidelenke, kunne vi bla litt rundt og samanlikne. Eg tykkjer det står Attest til Sognepr. i Moland for ..... ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk! Det er nok det det står, ja. Det neste ordet ser ut som Indsøk... - og det siste begynner muligens på A. Jeg får likevel ikke tak i hva kommentaren kan bety. Det jeg vet (dåpsbarnet er min fars fetter), er at dette var en familie som var ekstremt mye på flyttefot (1901-Nes verk, 1902-Fevik i Fjære, 1903-Åkerbergv. 50 i Kristiania, 1906-tilbake i Holt, 1909-Arnevik i Flosta, 1916-Eydehavn). Kanskje er det snakk om en form for flytteattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

etter å ha sett litt nærmere på det nest siste ordet, er jeg kommet til at det kanskje står 'Indsættelse', uten at meningen blir særlig klarere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, jeg leser det også omtrent slik, uten at jeg kan få en fullstendig mening ut av det.Jeg tror nok det står Indsættelse. Se på den doble t'en i Attest og ö'en i (B)astö (som er hel annerledes enn den bokstaven i det omtalte ordet, som jeg leser som en æ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Innlegg 10 var selvsagt et svar på innlegg 8.Jarl: Jo, Bastø var en slik institusjon, men der kunne jo ikke en baby bli plassert!Faren hadde nok en noe uryddig livsførsel, og han reiste til sjøs en eller annen gang rundt 1. verdenskrig - uten å vende tilbake. Men jeg har aldri hørt at han skal ha vært straffet på noe vis. Var voksne mennesker 'internert' på Bastøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan jo tenkes, selv om det da er pussig at dateringen er uten årstall. Dessuten stemmer det dårlig med det jeg ellers vet om dåpsbarnet. Skriften tyder vel i hvert fall på at det er samme person som har ført kirkeboka som også har skrevet tilføyelsen - antakelig sogneprest O. C. Bærøe (prest i Holt 1902-1920).Dåpen er også innført i klokkerboka - uten noen tilføyelse: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

13: Da må du vurdere om ordet evt. kan være prestens navn...? (men jeg tviler)Jeg tolker det som innførsel i ettertid. Se på avstanden mellom nummerereingen på innførslene. De er ganske regelmessige - og den ekstra innførselen ser ikke ut til å presse noe på ordene nednefor (fordi de stod der da den ble skrevet!?)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har nok rett i at kommentaren er skrevet inn senere, men 25. september er jo uansett noe senere enn dåpsdatoen, og dersom kommentaren er fra et senere år enn 1906, er det litt rart at årstallet i så fall mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ellers litt snålt at adressaten for den omtalte attesten tydeligvis er sognepresten i Moland, sannsynligvis Austre Moland (m/Stokken). Familien bodde riktignok fra ca. 1916 på Eydehavn (i Stokken), men det er jo da altså 10 år etter den aktuelle dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Prestene var sentrale i lokal administrasjon og omsorg... Kan det tenkes at de bodde i (Austre?) Moland på et senere tidspunkt, og det da oppstod en situasjon som krevde kontakt med Bastø. Presten i (A.?) Moland henvender seg til Holt for å få oversendt dåpsattest, noe Holtpresten også noterer i kirkeboka.? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mulig. Eydehavn i Stokken var jo bosted rundt ti år senere, og det var sognepresten i Austre Moland som også var prest i Stokken.Familiens mobilitet kan ellers, mer detaljert, beskrives slik:1900 - Jahn Emil Johannessen (JEJ) er hammersmed ved Nes verk i Holt.1901 - JEJ gifter seg i Holt med Magnhild Eriksen.1902 - Barn nr. 1 døpt i Holt, men familiens bosted er da Fevik, hvor JEJ er klinker ved jernskipsbyggeri.1903 - Barn nr. 2 døpt i Kampen kirke i Kristiania. Bostedsadr. er Åkerbergv. 50. JEJ er mekaniker (muligens ved Nylands mek. verksted, der flere andre fra Nes verk arbeidet på den tiden).1906 - Barn nr. 3 (Johannes) døpt i Holt. Bosted: Nyplass, som lå under Holt prestegård. JEJ er 'arbeider'.1909 - Barn nr. 4 døpt i Flosta. Familiens bosted er Arnevik, og JEJ er sjømann.1916 - Barn nr. 1 konfirmert i Flosta, men bostedet er Eydehavn. JEJ er 'mekaniker', men var ant. til sjøs (uten å vende hjem igjen).1917 - Barn nr. 2 konfirmert i Stokken. Bostedet er Næs (dvs. Eydehavn). JEJ fremdeles mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Borre kirke tror jeg Bastø-elever ble konfirmert: LenkeJeg prøvde meg med en lenke til Borreminne årgang 2003 også, der står det litt om konfirmanter i Borre kirke fra Bastø. ( Presten Bergland tror jeg var tittel på artikkelen) Kom ikke inn på søk i årgangene i kveld.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

s. 76 i heftet finnes et bilde av konfirmanter i Borre i 1926, Aslak Bergland omgitt av konfirmanter fra Bastøy, Åsgårdstrand , Ra, Skoppum, Nykirke og Falkensten.Om du søker Borreminne, mulig du greier å komme inn på søk i årgangene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå ser jeg av debatt nr. 43339 at det også var egen kirke på Bastøy, der noen av guttene ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag kom jeg endelig inn på søk i Borreminne, gjennom Høyskolen i Vestfolds bibliotek: LenkeHer er den artiklen jeg viste til. Det er skrevet om Bastø i flere årganger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.