Gå til innhold
Arkivverket

[#45951] Hans Jonsen og Helene Kristiansdtr., flyttet fra Vestre Toten til Romsdal i 1846


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

I 1846 meldte Hans Jonsen Skjølås, hans hustru Elene Christiansdtr. som var 40 år og deres barn Andreas som var 10 år utflytting fra Vestre Toten til Romsdal.I folketellingen i 1865 har jeg funnet igjen Andreas Hansen 29 år og husmann på 'Indlaagen??', hans kone Kari Madsdtr. og hans mor Helena Kristiansdtr. som var 59 år og enke. LenkeHans Jonsen ble født i 1795 på Dyrud i Gran på Hadeland. Han ble gift første gang i 1814 med Helene Hansdtr. I 1824 og 1826 fikk Hans to barn utenom ekteskap i Søndre Land, den yngste av disse er min tipp-tipp-oldemor. Helene Hansdtr. døde i 1835 og Hans ble gift 2. gang på Vestre Toten med Helene Kristiansdtr.Jeg er interessert i opplysninger om denne familien etter at de kom til Vestnes og om etterslekt. Det er tydelig at Hans Jonsen var død før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Lurer på om ikke dette kan være familien i 1900.LenkeDa er vi på Krogset i Vestnes Kommune. Krogset ligger ved Vikebukt i den østlige del av kommunen. Dessverre ingen bygdebøker fra den del av kommunen enda som jeg kan støtte meg til. Krogset hørte til Vestnes Sogn, og mest sansynlig er de gravlagd ved Vestnes Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Var visst litt for rask med gard her. Gardsnr 47 i Vestnes skal være Misfjord som er nært sentrum av Vestnes. Det ser ut som om han har hentet seg kone fra Krogset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Takk for hjelpen. Da har vi i allefall funnet riktig prestegjeld. Jeg får lete videre selv i kirkebøkene for Vestnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin Øveraas

Prøv deg med oppslag basert på dette:Andreas sin far også plassmann på Furland, Vestnes.Kari Madsdatter Krogset f. 1834, datter av gardbruker Mads.Andreas og Kari sine barn: Henrik Matias 1868 (som voksen død i Misfjord) Thea 70-77 Edvard 1872 (bosatt på Stenødegård, Vestnes, g.m. Johanna Ramstad, barn) Anna 1875, (døde ugift).Uverifisert informasjon, men det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.