Gå til innhold
Arkivverket

[#45956] Rolf på Furnes med slekt utabygds. Kanskje Fåberg?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

I Furnes forekommer navnet Rolf, men bare i få forekomster. I slike tilfeller har jeg den teorien at disse må være i slekt: Faktisk er det slik at navnet Rolf generelt er lite brukt på hele Hedemarken. Ved folketellingen i 1801 er det bare en Rolf igjen på Hedemarken dersom jeg har gjort dette riktig. Rolf-navnet finnes i større grad i Gudbrandsdalen og spesielt i Norddalen. Det er verdt å merke seg at det var en Rolf på Lysgård i Fåberg som var med på en en sak om jorda på Øksenset i Furnes i 1576. Røningsmannen på Bjønnrud, unnaskilt Øksenset på denne tiden var en Bjørn. Han ble meget utarmet og rømte eller døde. Denne Bjørn kan ha fått jorda som et resultat av rettsaken om Øksenset? Rolf Andersen på Stokset f ca 1628? Hans mor var muligens ei Anne Rolfsdatter.En Rolf Bjørnsen f ca 1628 var på Kylstad. Er det samme mannen som var på Stokset, en fetter eller en annen slektning? Kan det være en forbindelse mellom Bjørn på Bjønnrud og Rolf Bjørnsen?Det ble holdt skifte etter Anne Rolfsdotter på søndre Rå i Stange i 1731. Pårørende var Annes brorsønn Erik Bjønnsen på Kylstad i Furnes. Ei Anne Rolfsdatter ble gift med Helge Persen fra Ingvoldstad i Vang. Helge var f ca 1680. I tillegg var det en Josef Rolfsen f ca 1658 i Nerkvenn (Nederkværn).Josef-navnet forefinnes ellers nesten ikke brukt i Furnes. Josef kan passe inn som sønn på Kylstad? Navnene tyder på at dette er folk med slektsforbindelser utenbygds?Kan disse settes i sammenheng? Og er det noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Thor Når det gjelder Joseph Rolfsen kan vel han passe som sønn av Rolf på Stenseng i Ringsaker, manntallet 1666 nevner under Stenseng Rolf 31 år med sønnene Ouden 4 år og Joseph 3 år. Ellers har jeg en søskenflokk jeg ikke klarer å finne far til nemlig Friderich Rolfsen (1716-1779)broren Mads Rolfsen(bygslet gården Haug i Veldre sammen med Friderich)og søsteren? Malene Rolfsdtr.(fadder for iallefall et av Friderichs barn).Friderich bodde i perioder i Furnes,men ved vielsen bodde han på Stor Staf i Ringsaker. Har du vært borti denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kjempebra! Jeg har hatt problemer med Josef sin plassering i mange år. Stenseng er jo nabogård til Nerkvenn, bare noen åretak over Furnesfjorden. Datidens hovedveg. Jeg har bare fulgt nåværende slekt på Stenseng. Navnet Sten peker forøvrig mot bygdeborgen. Når det gjelder Josef, så er det jo noen av dem i Ringsaker. Vet du om det er noen forbindelser dem imellom? Fredrik og Mads Rolfsen er ukjente for meg, men Haug du nevner må vel være i Brumund? Hvem var han gift med? Her har jeg jo kirkeboka lett tilgjengelig, men like vel?Forholda var nok noe rotete på Haug i Br-dal, delvis også oppdelt i to, så jeg har ikke helt totaloversikt over hemgard'n, men jeg tror dette da er oppe i Brumund? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Friderich Rolfsen var gift med en Inger Pedersdtr, har ikke klart å plassere henne heller. Mads vet jeg ikke mer om ei heller Malene.Kan nok hende dette Haug ligger i Brumund,gardsnr er 49. En annen av mine forfedre var Josef Erichsen som 1749 blir gift med Marte Mogensdtr Handingmann. Jeg tror han kan være sønn av Erik Syversen Vestre Amb,han har iallefall en sønn Joseph som nevnes i et skifte. Er han en av dine tre Josefer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Josef Eriksen har jeg kalt Vinju-eie, men det var vel kanskje der han bodde da han giftet seg? Mere vet jeg ikke om ham. Husker jeg rett, så var det gamle gardsnr på Haug i Br-dal 49?, men der kan hukommelsen fort ta feil. Som sagt dette Haug var delt i øvre og nede en periode. Ellers var det vel et par Rolfsdøtre på Heram-eie, hvorav ei døde 18 år gammel på 1740-tallet og Magdalene fikk et uægte barn kalt Lars ca 1746. (Alt tatt på husken) Josef-navnet er mest brukt i Fredheimkretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Josef Eriksen tjente på Vinju da han giftet seg det stemmer,ellers bodde de litt her og der bl.a Leene eie og Stensrud eie. Erik Syversen som var på Vestre Amb hadde 9 barn nevt i skiftet 1738 Joseph sies å være 12 år. Erik Syversen er nok den slegfredssønnen som nevnes i skiftet etter Syver Olsen Amb Vestre i 1714,Syver var gift med Magdeline Christophersdtr, de hadde nok ingen barn så arvingen er Erik Syversen slegfredssønn avlet med en Berte Gundersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I og med at han lyste odel i Hilstad, så trudde jeg at han var sønn av Syver Gudbrandsen Li og Gunhild Gudbrandsdtr Hilstad, men det er ikke verifisert! Da ville Erik vært født på Hilstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ser under Hilstad at Syver Gulbrandsen og Gunhild Gulbrandsdtr hadde sønnen Erik Syversen Amb men det står videre at han ikke nevnes senere trolig død uten livsarvinger(sitat fra bygdeboka). Den Erik Syversen som det skiftes etter på Amb Vestre i 1738 hadde jo minst 9 barn, han var forøvig gift med en Sidsel Joensdtr(Bordal?)Merkelig med to Erik Syversen på samme tid, men det var jo flere Amb garder. Har ikke sjekket i kirkeboka hvor gammel den Erik det skiftes etter i 1738 er.Min Erik kaller ingen av sine døtre Gunnhild,den eldste heter Berte etter moren ? Den nest eldste Siri,Sidsel Joensdtr Bordals mor het Siri.Hm merkelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Jeg ser på skiftet til Gunhild Gulbrandsdtr Hilstad. Arvingene er Gulbrand myndig,Marte (død gm Joen Larsen,Berger 6 barn) og Kari. 2. ekteskap er barnløst. Gunhild var g2gm Tord Markussen. Erik er altså ikke nevnt i skiftet etter moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da har du en god sak! Takk for jobben! Resten får vi evt ta off line. Nå tilbake til Sjonkel Rolf i Furnes! Noen bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Tillater meg en liten tankeflukt her helt uten grunnlag, men hvis vi ser på denne Erik Syversen som nevnes ved odelsaken i 1716, hvor står det sikkert at han er sønn av Syver Gulbrandsen og Gunhild Gulbrandsdtr Hilstad ? Har ikke sett noe skifte etter Syver (1704) men i skiftet etter Gunhild nevnes han altså ikke. Nå vet vi jo at det var en Syver Olsen Amb Vestre med arving Erik Syversen, tenk om denne Syver Olsen er identisk med sønnen til Gulbrand Syversens søster(navnløs)som var gift med Ole Staff Ringsaker, de hadde nemlig en sønn Syver Olsen ! Vet ikke helt om du følger meg her, men uansett må en se på odelsaken fra 1716 for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Javisst det va`n Rolf det gjaldt i dag,har ikke noe mer å bidra med på stående fot. Finner jeg noe skal jeg melde ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Må bare forklare at den Gulbrand Syversen jeg nevnte er far til Syver Gulbrandsen Hilstad.Da blir altså Syver Olsen,(sønn av Ole Staff og NN Syversdtr Hilstad) og Syver Gulbrandsen er søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Har noen av disse forbindelser til disse folka: 35729. Vi er jo bakenfor starten av Ringsaker kirkebok. Kanskje bør da debatten fortsette på nr 35729 for ikke å ta helt knekken på en Sjonkel Rolf i Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Vet ikke om noen sammenheng her nei,men vi kan la Rolfene overta nå. Selv får jeg prøve å få noen unger til sengs.God kveld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.