Gå til innhold
Arkivverket

[#45963] Helgerud u. Burud Lommedalen V.Bærum


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Hei, Det gjelder husmann u. Burud Anders Pedersen som i 1801 var 31 år og kone Johanne Larsdatter 35 år. Er det noen som har disse blant sine aner? Har funnet en Anders Pedersen i kirkebøkene født i 1769 av foreldre Peder Hansen Hellerud og Marthe Hansdatter (muligens feilskrevet, skal være Marie Knudsdatter). Kona mener jeg kan være fra Skuieie (Jammerdal) som datter av Lars Børresen og Gjertrud Christophersdatter født i 1765. Men jeg er ikke helt fornøyd, og lurer på om noen andre har arbeidet med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har heftene Husmannsplasser i Bærum.I hefte 3 (Lommedalen) side 155 står det:1801 Anders Pedersen var i 1801 husmann med jord på plassen Helgerud. Han var 31 år og kona Johanne Larsd. 35 år. De hadde to døtre, Anne 5 og Christine 2 år. Hans mor Anne Pedersd., 81 år og enke, hadde opphold hos sønnen.1815 var Anders Pedersen husmann med jord på Helgerud under Burud. Han var 44 og kona Johanne 49 år. Det var 3 barn, Peder 13, Johanne 10 og Niels 6 år.Anders Pedersen var i 1825 fortsatt husmann med jord på Værket plass Helgerud. Han var 55 år og saugmester. Kona Johanne var 60 år og sønnen Peder Andersen 23 år.Anders Pedersen og sønnen Peder Andersen Helgerud var 9 1826 kart- og utvisningvidner under utskifting av Lommedalens almenning.I 1835 var sønnen Peder Andersen husmann med jord på plassen Helgerud under Burud. Han var 33 og kona Kari Erichsd. 29 år. Deres sønn Anders Pedersen var 2 år og datteren Marte Pedersdtr. 3 mnd.Håper dette var til litt hjelp.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anders Pedersen Burud eie døde 26/12 1831-grl. 1/1 1832, 61 år gammel, helsot.Johanne Larsdt. Burud eie døde 3/12 -grl 12/12 1841, 76 år, helsot.Finner ingen Anne Pedersdt. død etter 1800.Men jeg finner Mari Pedersdt. Burud eie død 5/5 -grl. 10/5 1807, 86 år.Denne Anne evt. Mari Pedersdt. var aldri fadder for barna: Anne, Kirstine, Johanne eller Nils. Det synes jeg er rart om hun var deres bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja det er noe rart her. Hvis Anders Pedersen er den jeg tror han er, er hans mor Marie Knudsdatter død i 1776 og faren, Peder Hansen Hellerud døde i 1778. Men både Anders og broren Hans (se Haugen u.Burud) hadde ei datter Anne, og ingen Marie! Og hvis alderen til Anne Pedersdatter i 1801 stemmer, må hun ha vært 50 år når hun fikk Anders. Peder Hansen Hellerud var enkemann da han i 1754 giftet seg i Norderhov med Marie Knudsdatter (han var fra Færden i Norderhov). Kona til Anders, Johanne Larsdatter er også et mysterium. Jeg har som foreldre Lars Børresen Skuieie og Gjertrud Christophersdatter, men ingen av dem er oppkalt, eller er faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Det snek seg inn en feil i mitt siste innlegg. Jeg skrev at Anders Pedersens bror Hans ikke hadde noen datter med navn Marie, men det er feil, han hadde faktisk det! Takk til dere som har svart meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ett skifte fra Bærum burde kanskje finnes, da foreldrene du mener (Peder Hansen og Marie Knudsdtr.) dør da Anders er ca 7 og 9 år gammel.Finner på FS i 1769 i Asker. Anders døpt 9 april, foreldre Peder Pedersen og Kari Andersdatter.Anders døpt 20 august 1769, foreldre Peder Hansen og Marte Hansdtr.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja jeg har også funnet en Anders f.1.april 1769, men det er på Elnæs i Asker og mor der heter heller ikke Anne Pedersdatter. Ellers takk for interessante svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vil bare nevne at Anders P var på Haug eie og Johanne L. var på Øverland da de ble gift 29/11 1795, og forlovere var Xstopher Halslum og Hans Øverland.Første barnet jeg har funnet, Anne, ble født 1796 på Haug eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er 21 johanne som ble født i 1765/66, men Johanne f.1766 (Lars Paulsen Økri) ble gift med en annen.Sjekket litt rundt Lars Børresen og Giertrud.Lars Børresen døde 8/2 1800 70 år gammel på Stabekk eie. Giertrud Xstophersdt. døde 21/Xbr.(okt.?) 1801 75 år gammel på Jong.1801 Stabekk østre: Mari Larsdt. 42 gm. Peder Amundsen 28 år.Fadder for Anne Andersd. f. 1796 Haug eie(A.P. og J.L.s datter) var bl.a. Peder Amunds. Haga. Kanskje bare en tilfeldighet eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Hei Berit, dette er nok ikke bare en tilfeldighet, fordi Johanne hadde ei søster Mari Larsdatter født i 1759. Det at hennes mann var fadder burde vel borge for at Johanne hørte til i denne familien. Skal se om jeg kan finne giftermålet som nok ikke er så langt tilbake, etterson mannen hun giftet seg med var såvidt ung. Tusen takk for hjelpen. Det er ofte ikke så store ting som skal til. Mange brikker små .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dødsfallet til Mari på Øverland Lenke Og dette må vel nesten være Peder Amundsens dødsfall Lenke Det ser ikke ut som om Peder Amundsen ble oppgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja nå vet jeg det jeg trenger å vite om søstrene Mari og Johanne Larsdøtre. Dere mor døde også på Øverlandseie (12.4.1798). Det var antagelig flere Gjertrud Christophersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.