Gå til innhold
Arkivverket

[#45964] Marie Furuhovde, f. 1875, emigrerte til Amerika


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Har prøvd å spore opp hvor denne personen gjorde av seg i Amerika etter at hun dro dit, uten å lykkes. En kilde fortalte en gang at hun visstnok var på en Ford-fabrikk, men de fabrikkene var det vel flere av. Lurer på hvor jeg skal lete? Legger ved opplysningene om utreise, tror det er denne personen for f. året stemmer. På forhånd takk mvh Reidar Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hun var født i 'Foldalen' i følge skipsmanifestet. Morens navn er ikke innført, men hun har som bosted Delholen(?) eller noe lignende.Marie har også tidligere vært i USA, - i 1910 og 1914. Hun skal til den spanske ambassadør i Washington DC.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Flott Arne! Dette var spennende og bostedet du har funnet stemmer. Jasså, dreiv hun og reiste med den spanske ambassadøren, hva slags formål hadde ho da tru? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

i 1914 er hun ført som 'servant girl'.I 1920-tellingen for Groose Point Shores, Wayne, Michigan finner jeg en Marie Furuhoode som servant (maid, privat family). Jeg vil tro at dette er 'din' Marie, selv om alderen ikke stemmer helt. Hun er 42 år gl., f. i Norge og immigrerte i 1910. 'Alien'. Hun er ansatt hos Emory L. FORD, 44 år gl. f. i Indiana og som hans yrke er ført 'Capitalist' Han er gift med Hazel L., 21 år gl. og f. i NY. De har 6 tjenere, deriblant en engelsk butler.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk igjen Arne for ypperlig hjelp! Det er nok riktig person du har funnet, og da har det nok vært noe misforståelse mellom industrikonsernet Ford og privatnavnet Ford. Betyr 'servant girl' at hun har vært hushjelp eller husholderske hos denne Emory L. Ford?, og når det gjelder hans yrke da, 'Capitalist', hva har han drevet med tro? Mye tyder vel på at det var en velstående mann. Videre hadde det jo vært spennende å funnet ut når Marie døde og hvor, men det er vel kanskje vanskelig? Mye tyder kanskje på at hun også var ugift? Marie var søster til min bestefar så det er slik at jeg er litt interessert i å lete henne opp. Dessverre så er det slik at de som har visst litt er borte og det som er fortalt er ikke blitt nedskrevet så en kan vel si at det er den klassiske feilen en står over for. Tusen takk igjen mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Marie har nok vært en hushjelp hos Ford, Ja. Hun var ugift i 1920. Hun jobbet ikke hos denne familien i 1930. Jeg kan heller ikke finne henne annetsteds i 1930. Hun kan være død, hun kan ha giftet seg og skiftet navn, hun kan ha returnert til Norge eller reist til et annet land, - mulighetene er vel her mange.I 1930 kan det se ut som om at Ford er eier av en kjemisk fabrikk. Hans bolig er vurdert til hele $500000, - det var en bra sum på den tiden. Jeg skal se om jeg får lagt inn 'imaget' fra denne tellingen:

bilete2049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk igjen Atle! Dette var interessante saker og skal finlese dette 'imaget' etterhvert. Ellers returnerte hun nok ikke til Norge så enten flyttet hun nok på seg eller kunne sikkert godt også vært død i 1930. Hvis det ikke er alt for mye bryderi for deg så kanskje jeg får plage deg til å lete litt, men ikke legg alt for mye arbeid i det. Tusen takk nok en gang. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt tillegg til siste innlegget fra meg, Ja hva slags kjemiske fabrikk eide han denne Ford da tro? Kanskje den eksisterer i dag også?. Og rik måtte han være også være, 500 000 dollar på den tiden? hvor mye i norske kr. var det? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg er rimelig sikker på at det var denne Emory Leiden Ford som var Maries arbeidsgiver. Jeg vil også tro at han var i slekt med grunnleggeren av Michigan Alkali Co., senere Wyandotte Chemicals Co, John Battice (Baptiste) Ford. :LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arne! Og tusen takk for nye opplysninger, utrolig hva du finner! ser ut som det er velstående folk Gammeltante Marie har tjenestegjort hos ja. Hun har på en måte havnet i industri-Amerika ser det ut til. Og båten, den ligger kanskje på en av de store sjøene i dette området. Kanskje denne Ford eller forfedrene hans har vært med å finansiere byggingen av Erie-kanalen også, med assosiasjoner til Pete Seeger og Bruce Springsteen`s nydelige ballade 'Erie Canal'. Det tyder på at han har hatt draget på damene også når han har funnet seg ei på 21 år mens han var midt i 40-årene selv, men han har sikkert skaffet arbeid til mye folk. Finner du mer så slukes det for dette var spennende, Foreløpig vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, din 'gammeltante' har sikkert hatt et begivenhetsrikt liv og hadde sikkert hatt mye å berette. Hun har sikkert fått gode anbefalinger hos ambassadøren siden hun ble ansatt hos Emory L. Ford. Om du bruker 'Google' så vil du nok få noen treff på Michigan Alkali Co. og grunnleggeren John B. Ford. Her er Ford nevnt i en avis fra 1884: 'Capt. Ford and his sons are making money rapidly and it will not be long until they are millionares.' Og det fikk jo skribenten rett i! : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen Arne! Dette har vært spennende. Dette Michigan-området og de store sjøene ble plutselig så interessant at en får nesten lyst til å slippe det en har i hendene og ta en tur og se. Ellers er det vel sannsynlig at Marie ble værende hos denne familien, hun skiftet vel neppe arbeidsgiver, så det spørs om hun kunne ha blitt syk etterhvert og dødd. Hun finnes kanskje i arkiver hos Ford, men de har vel hatt med mye folk å gjøre så hun er vel ikke god å finne. Kanskje Ford til å med hadde egen kirke og kirkegård så hun er gravlagt her et sted. Forøvrig er Marie søster til Hanna i innlegg 46019. Folldal Bygdebok har så sparsomt med opplysninger om denne søskenflokken, så jeg hadde lyst til å prøve å finne ut litt om livsløpet til disse søsknene. De tre andre søsknene har jeg oversikt over. Tusen takk så langt att Arne, det kan hende jeg kommer innpå at litt senere. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen Arne! Dette er spennende. Det var ikke noe vanlig husbank-hus denne familien residerte i ser det ut for. Brukbart til 1897 å være detta ja, og litt andre forhold enn snaufjellet i Folldal(iallefall var det for det meste det der Marie ble født). Veldig moro å se disse gamle bilfabrikkene i lenken din, f. eks. ser ut som Studebaker-fabrikken mangler en del glassruter og kanskje noe av taket også, men Studebaker er vel ikke produsert de siste 50 år.(Fine biler var det). Blir det liksom i Detroit Emory L. Ford holdt til også, for Wayne virker som det er et eget fylke i staten Michigan? Ja hvordan er det nå da, kan en seile på direkten fra disse fabrikkene og til Bergen, for elvene som forbindet sjøene er vel seilbare? Foreløpig takk att Arne! mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, Arne! jeg har surfet gjennom mye av lenken din og den er spekket med interessante ting. En ting jeg lurer på, hvor fikk all denne industrien elektrisiteten fra rundt århundre-skiftet 1800-1900, for de måtte ha behov for mye strøm? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Reidar. Jeg er vel ikke den rette til å svare på ditt siste spørsmål, men jeg tror ikke det var så vanlig med bruk av elektrisitet i industrien før ca. 1920. Dettte kan vel ha variert noe fra stat til stat og fra sted til sted og etter når og hvor linjenettet ble bygget ut. Før den tid var det vel dampmaskiner som drev maskinparken, med et virvar av drivremmer over hodene på arbeiderne. For varmekrevende produksjon ble det nok også benyttet mye kull, gass og olje. Vannkraft ble sikkert også brukt dersom fabrikken lå ved en elv av rette størrelse.Har du noe bilde hjemme av Marie da? Jeg ser av skipsmanifestet i 1914 at hun var sunn og frisk, god fysisk og mental helse, blondt hår og blå øyne og målte 5 fot og 8 tommer. Om hennes foreldre, eller en av dem, døde godt etter 1920, så kan jo en dødsmelding/skifte etter dem gi info om Marie - om hun da var død eller gift osv.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja Arne, takk nok en gang! Begynner med at det er 30 minusgrader her jeg bor nå. ja, det har vært spennende og lærerike dager siden søndags-eftan da du sporet opp ho Marie for meg. Jeg har jo visst om Detroit i forb. m. bilindustrien, men fikk liksom plutselig hele industri-bildet i området nærmere inn på livet nå. Maries foreldre(og mine oldeforeldre) døde i 1923 og 1924 så da spørs det om jeg må henvende meg til Hamar og få en kopi av skifte-attesten, og det har jeg faktisk ikke tenkt på selv,så det var et lurt tips!. Jeg har aldri sett bilde av Marie men det hadde vært artig om det hadde dukket opp ett en gang. Det er vel rart om det ikke finnes bilde av tjenerstaben hos Ford noe sted, men det er vel vanskelig å spore opp og det hadde vært artig å sett bilde fra de indre gemakkene hos disse rike folkene, for det hadde vært interessant og sett den engelske butleren også. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vart litt avbrutt med noe kuldeproblemer ved forrige innlegg. Du Arne har funnet høyden på på dama vi driver med, 5 fot og 8 tommer, vil det si ca. 165 cm tro? og skipsmanifestet, hvor finner du det? Lite dreven på dette jeg. Så lurte jeg på litt ved utreisa, Kjerschow, er det rederiet? og skip Fr. VIII, er vel forkortelse på skipsnavnet men hva er det fulle navnet? Ellers måtte de være framsynte og flinke til å se muligheter disse gründerne som skapte industrien innover i landet der borte, jeg regner med at alle sammen av dem er av europeisk avstamning bakover i tiden. vennlig hilsen igjen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk att Arne! Det er ikke så farlig med dette manifestet, det er bedre at du har det, det er ikke sikkert jeg forstår så mye av det likevel. Jeg har nok å studere på rundt dette lell nå. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Flott lenke du hadde att Arne! Det var en brukbar farkost de hadde i 1914. Ja vel, så det var Norske Amerika Linje de reiste med, og jeg har ikke fått gått gjennom hele denne lenka enda, det var mye innhold. Ikke tenk mer på dette skipsmanifestet, det trenger jeg ikke. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurte på litt rundt dette skipet SS Frederik VIII, og det ser ut som det var det største passasjer-skipet i Skandinavia i sin tid. Det har betegnelsen SS, stusser litt på hvorfor det ikke er DS? for de brukte da vel ikke seil enda da dette gikk i trafikk. Jeg er landkrabbe og må spørre?. Ellers, Det kom for noen år siden ut ei bok om Folldal`s utvandrerhistorie til Amerika, og omhandler så godt som alle som emigrerte fra Folldal, men min gammeltante Marie har nok greid å lure seg unna og er ikke nevnt. Ellers er dette ei veldig interessant bok. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.