Gå til innhold
Arkivverket

[#45964] Marie Furuhovde, f. 1875, emigrerte til Amerika


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Det er nok engelsk, Reidar. S/S står for steam-ship, - altså dampskip. Tar en 'prat' med deg en annen dag. Er så opptatt nå med andre søk.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Stemmer Arne, det vet du det er ja! tenkte ikkje over den engelske betegnelsen. Det var vel noe mer komfortabelt å reise med Fredrik VIII mot for seilskipene de reiste med 50 år tidligere kan jeg tenke meg, jeg leser i denne boka om utvandringen at de som regel måtte koke og tilberede maten sin selv på dekk og den besto for det meste av sild og poteter. Rederiet hadde ordnet med sildtønner og potet-tønner som matforråd, og reisa kunne ta opp til 12 uker hvis været var ugunstig, så det måtte være ei tøff reise. Ja, jeg ser du har mange å ta deg av, så at du er travelt opptatt skjønner jeg godt. Flott at vi kan ta en 'prat' att for det surrer spørsmål i hodet. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar  Oddløkken

Du Arne, eller noen andre! Har fått kopi av skifteattest etter Maries mor men greier ikkje å tyde hva som står om ho Marie på øverste linja, jeg finner ut at ho er 49 år og at det står datteren Marie, men det som står der imellom er hebraisk for meg,og står det noe om at ho er gift i Amerika? håper innleggingen her lykkes. mvh Reidar

bilete2098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar  Oddløkken

Du Arne, eller noen andre! Har fått kopi av skifteattest etter Maries mor men greier ikkje å tyde hva som står om ho Marie på øverste linja, jeg finner ut at ho er 49 år og at det står datteren Marie, men det som står der imellom er hebraisk for meg,og står det noe om at ho er gift i Amerika? håper innleggingen her lykkes. mvh Reidar

bilete2098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det står ikke annet om Marie enn at hun er49 år gammel og bosatt i Amerika. Siden er litt 'klippet', men det som står går omtrent slik:Til høyre på siden: Saavidt jeg efter av.... ..del (uten fradrag av gjæld) mere enn tilstrekkelig til dekkelse av omkostingerne ved et skifte.Til venstre på siden: Arvingernes og i tilfælde gjenlevende ægtefødte .... fælles, navn alder og oppholdssted.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arne og takk for oversettelsen! Dette dokumentet jeg fikk er så stort i omfang så det var vanskelig å få til å scanne. det står ei anmerkning helt ut til høyre også som jeg ikkje fikk med, men lurer på om det står 'intet efterlatt' men er ikke sikker. Takk for hjelpa att, mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg lurer littegrann, jeg synes det står noe mer enn Marie? Jeg får liksom til: 1. datteren Marie.......49 år gl Amerika? Jeg greier ikke helt å tyde hva som står etter Marie, beklager maset. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, du har jo rett i det Reidar, men jeg tenkte det var Maries etternavn/patronym. For meg ser det ut som en forkortelse av Thorsteinsen. Het hennes far Thorstein til fornavn eller Thorsteinsen til etternavn? Hvilket år ble det skiftet etter hennes mor?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Godt at du var der enda Arne! Maries far het Jørgen Oleson Furuhovde d. 16.4.1923 og mor hennes het Kari d. 1.12.1924 og denne attesten ser ut som er datert 2.januar 1925, så dette var litt rart, jeg synes også det ligner på noe med Thorstein e.l., kan noen amerikaner hett noe slikt da tro? jeg syns også det står g i Amerika men det er vel kanskje gl. det står. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er nok gl det står ja, altså en forkortelse for gammel. Jeg får se i morgen om jeg kan finne henne som Marie Thorsteinsen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja jeg gir meg for i kveld jeg også Arne! Det blir mer spenning her skjønner jeg. Jeg får så mye hjelp av deg at jeg nesten lurer på hva jeg blir skyldig deg til slutt. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Reidar! Det er bare moro å kunne hjelpe, så noen skyld opparbeider du deg ikke hos meg. Jeg driver ikke som 'proff.' :-)Jeg har nå lett grundig etter Marie med etternavn Thor* og Tor* men får ingen gode treff. Jeg klarer heller ikke å tyde hennes navn til annet enn Thorsteen eller Thorstein, men jeg er ikke 100% sikker. Jeg regner med at hennes mor bare var gift en gang og at Marie var ektefødt.Det var litt synd at du ikke også fikk tilsendt en kopi av skiftet (om det da ble skiftet). Der kan navnet være skrevet tydeligere, samt at hennes oppholdssted kan være innført. Jeg har også sett i skipslistene på andre med etternavnet Furuhovde fra Folldal, men ingen av dem skulle til Marie. Hun KAN jo også være død før 1930.Hun er ikke å finne registrert i SSDI som død, men det hadde jeg heller ikke ventet. Da måtte hun ha blitt ganske gammel. Så da kommer vi neppe videre med Marie - om du da ikke får tak på skiftepapirer og at navnet viser seg å være noe helt annet enn det jeg tror.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

God dag att Arne! Du har vært i aktivitet att du? Ja, ho var ikkje god å bli klok på ho der nei! og det var ikke helt godt dette etternavnet i attesten heller. Det er vel da mye som tyder på at hun forblir et lite mysterium men du har da funnet ut mye da, og jeg visste nå heller ikke at hun hadde hatt en tur til Amerika i 1910 heller, og at hun hadde vært innom den spanske ambassaden så det har på ingen måte vært bortkastet, og lærerikt har det også vært. Ho Marie har nok vært nevnt av mine forfedre for mange år siden men det er en kjempestor feil at en glemmer hva som er sagt, og kanskje det skortet litt på interessa da også. Men en skulle notere ned alt! Vil bare gjerne til slutt ta med ei lita historie etter en fra min hjemplass som var over til Amerika en tur men kom heim att( Ikke slektning) og han ble spurt om hvordan han likte seg og svarte: Njaa, han likte seg ikke helt for han syntes det var så lavt opp i himmelen borti der. ja ja, dette var litt avsporing. Tusen takk Arne for fortreffelig hjelp, det har vært utrolig spennende å ha kontakt med deg, og det kan jo hende jeg kommer innpå at for det var spennende med disse Ford`ene. Jeg husker ikke helt hva som er i tidligere innlegg men de var kanskje så innflytelsesrik at de hadde folk også i senatet. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tor Kvien, beklager så mye at jeg ikke har enset at du hadde kommet med innspill, og takk skal du ha for det. Detta var rart jeg kan ikke huske jeg så det før i dag men det var vel der likevel. Ja det er ikke ulikt noe slikt som du er inne på, og hva betyr dette nei`et litt ut til høyre, skal jeg prøve å scanne inn disse siste 15 cm`ene til høyre på dette arket? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Andersen

Hei Reidar !!Har fulgt med i historien om Marie siden det langt uti også er min familie.Har desverre ikke noe å bidra med, men det er moro å se hva som finnes på nettet. Oldefaren til Marie, Hans Olesen Furuhovde f 1774 er min tip-tip-tip oldefar. Min tip-oldefar Hans f 1831 i Furuhovde G.nr 142 b.nr 5 flyttet til Kragerø.Hilsen Henry Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hvorvidt der efter Avdøde er....del (uten fradrag av gjæld) mere enn til-strækkelig til dækkelse av omkostninger.Nei.I bekreftende fald b (boets) gjæld,der ikke overtas av arvingeneeller av gjenlevende hustru.Til høyre: AnmerkingIntet efterlatt. Det ble altså ikke foretatt noe skifte.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, tusen takk atter en gang for hjelp til tolking, Arne! Da er det bekreftet at det ikkje var noe skifte, det spørs om vi bare må vente til eventuelle nye momenter dukker opp da, hvis du får tid en gang, du vil ikkje ta et søk på Tronslien også bare for å få det sjekket? Og Hei Henry, så flott å treffe slektninger for vi er vel det hvis tipp-oldefar din er fra gnr. 142 bnr. 5, og det er nå Uppi Furuhovde hvor min bestemor er fra, for nå ble det virkelig spennende og så fint at det kom til flere som er spent på Marie. Tippoldefar Hans ja, det kan da ikke være så langt uti vi er i slekt da? Dette må sjekkes i Folldals-boka. Kjempeartig å høre fra deg!!!, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Henry! Jeg har kikket i bygdeboka for Folldal og sett litt hvor du kommer inn, og det står en Hans ja som er utreist til Kragerø, hva skrev han seg for etter at han kom dit? Brukte han Furuhovde-navn? Kanskje det er flere av 'oss' som følger med på debatten også? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Andersen

Hei igjen!!Hans brukte ikke Furuhovdet så vidt jeg vet,men Haldorsen. Han flyttet til Langøy utenfor Kragerø hvor han jobbet i gruvene. Han giftet seg med Maria Karine Andersdatter fra Smedsbukta i Kragerø de fikk 10 barn nest yngst var min oldemor Laurense. Det var hygglig å hilse på en slektning via nettet. Jeg har Folldalsbøkene men det er alt jeg vet om familien i FolldalHilsenHenry Andersen henry@kktv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg bare lurte litt på? Innlegget til Tor Kvien i dag må ha krysset med mitt på ett eller annet vis. Det er som regel slik at jeg bruker ei stund på å skrive innlegg og når jeg er ferdig og skal tilbake til forumet er det som regel kommet en advarsel om at tiden for sida er utløpt og må derfor gå ut av programmet for så å gå inn igjen på nytt, og i denne mellomtiden kan det vel være kommet innlegg. Er dette noe jeg kan stille på selv? Innleggene legger seg imidlertid på plass. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner heller ikke noen Marie med Tronslien som etternavn.Da hun reiste i 1910 fra København sammen med den spanske ambassadøren var det med S/S 'Hellig Olav'. Her finner du mange bilder av den: LenkeJeg ser at en Bergljot Furuhovde reiste til NY i 1916. Hennes far var Ole E. Furuhovde med adresse Dalholen, Foldal. En slektning av deg, kanskje?En Ragnhild Furuhovde reiste også til NY i 1920. Hennes far var Even Furuhovde, Trævarefabrikken, Strømmen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk for nye opplysninger att Arne! Nei, da var vel også Tronslien kanskje et blindspor, vi får vel snart bare vente til evt. nye momenter dukker opp men vi kan jo holde tråden litt varm i tilfelle det skulle komme nye 'seere'. Joda, det er nok av slekta disse to nye amerika-farerne du har funnet. Ragnhild er søskenbarn med min bestemor som også het Ragnhild, Even og oldefar Lars var brødre. Bergljot er fra litt lenger uti men har ikkje sett på riktig hvor ho kommer inn, jeg skal se på det så kommer jeg tilbake med ho. Jeg blir kanskje av nett resten av kvelden så jeg skal komme tilbake siden, men takk att Arne så langt. Oppdaget at det var kommet innlegg fra deg også Henry, og tusen takk for kontakten, den skal jeg ta vare på. Flotte opplysninger for Han som dro til Kragerø har jeg også lurt på, Kanskje Henry greier å forklare Bergljot bedre enn jeg? Vi snakkes Arne og Henry. Tusen takk til dere begge. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.