Gå til innhold
Arkivverket

[#45964] Marie Furuhovde, f. 1875, emigrerte til Amerika


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Kjempeflott att Arne, spennende dette også!!, Du greier ikke å finne disse svenskene i folketellinger da? Jeg kommer tilbake litt senere, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Artig disse folketellingene du finner Arne! Det er veldig smått men jeg ser at det står Rismon ja, men sliter med å finne ut hva det står bortover linjene, men jeg skimter Norway bl.a.. Ho Edith Ellermann som var gift med Ole, hvor var hun fra tro? Det står kanskje på linja hennes men jeg greier ikke å lese det. Tror du det er kirka i Upper Pigeon i Hixton en ser på kortet? og hva er de andre husene, Skole bl.a. kanskje? Ellers måtte landskapet være mye likt hjemlige trakter for innvandrerne fra Norge. Disse navnene som Hixton, Fall Coulee etc. er vel gamle indianske navn kan jeg tenke meg. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, Arne, og det er åpent for andre også! I innlegg 124 nevner du at forfatteren av denne 'utvandrerhistorie for Folldal', Vidar Støen, har gjort en god jobb og det har han, for den er en skikkelig informativ godbit og jeg ser ikke bort fra at du Arne (o.a) hadde hatt interesse av den. Men Marie Furuhovde hadde lurt seg unna og ikke blitt med i den. Jeg sitter med utvandrerboka i fanget og oppdager tilfeldigvis et nytt blad Furuhovde, og det gjelder Marit Trondsd. Odden (Thompson), f. 16.12.1845, d. 25.1.1930, reiste 15.7.1880 fra Trondheim med S/S Domino til Black River Falls på forhåndsbetalt billett. hun ble g. 30.11.1881 i Upper Pigeon-kirka m. Hans d.e. Furuhovde (142-4) (og det er av slekta en liten bit uti det også) f. 29.11.1842, d. 8.3.1905. De bosatte seg i Fall Coulee. og fikk 8 barn. Jeg ser at det er veldig mange folldøler som er gravlagt ved denne Upper Pigeon-kirka i Hixton så det er derfor jeg er litt interessert i om det er den som er på kortet? Greier du å finne utreisa til ovenstående med S/S Domino også kanskje. Det er mye spennende. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Reidar. Jeg ser at du har problemer med å lese siden fra folketellingen. (Du har vel museklikket på den for å få den forstørret?) Ole Rismoen eier sin bolig, han giftet seg da han var 34 år gammel. Yrket er ført som 'Proprietor - Summer Resort.' Da var han altså eier av et sommerpensjonat e. l.Edith var født i Wisconsin av foreldre f. i Wisc.De hadde barna Harriet 13, Ole jr. 11, Alice J. 9 og Mary L. på 8 mnd.Navnet Hixton kommer av Hick's Town og en av de første settlerne der, John Hicks. Pigeon er visstnok et fransk ord for en ravine, altså en stor kløft eller dalsøkk i landskapet dannet ved erosjon.Jeg har søkt etter nyere bilder av denne Upper Pigeon-kirken men har ikke funnet noen. Jeg skal se om jeg kan få noe info om den litt senere. Er litt travel akkurat nå men jeg får se litt utpå dagen om jeg kan finne noe om Marit og Hans d. e.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Haster ikke Arne og takk igjen! Spennende det du finner. Ja du, jeg klikket på den folketellingen man da ble det mye, mye mindre. Er det noe jeg gjør feil? MH Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja Reidar, da fortår jeg godt at du har leseproblemer. Hos meg blir bildet forstørret og skriften er tydelig og grei å lese. Vi får spørre andre her om å gi en tilbakemelding om hvordan bildet blir for dem. Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor bildet blir forminsket for deg når du klikker på det. Noen som kan gjøre et forsøk og melde tilbake?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her var det så langt ingen tilbakemeldinger. Om du bruker Internett Explorer kan det være at du må fjerne automatisk bildeinformasjon.Denne Hans Furuhovde, - kan han ha brukt Emertson som etternavn? Dette kan være Marits emigrasjon, men her skriver hun seg for Iversen(?)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Flott att Arne! Jeg kan senere i kveld prøve å åpne debatten i Mozilla og se hva som skjer da. Ja, han Hans ja, det kan godt hende han bruker Emertson for i Utvandrerboka omtales han også som Gammel-Hans Embretson, så det er vel mye sannsynlig. Faren hans heter Ingebrigt og det greier da sikkert ikke amerikanerne å uttale. Hans reiste med naboer den 19.5.1870 fra Trondheim med D/S Norway til Black River Falls, og gift i Upper Pigeon-kirka med tidl. nevnt Marit. Det er mye stoff å ta av. foreløpig hilsen att Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg prøver Mozillaen men det går tregt å få opp folketellingen, det er vel den analoge overføringen jeg har som påvirker. Jeg lurte på Arne, Det er et par ting jeg lurer på vedr. tidl. klient Marie, debatten begynner å bli lang så jeg lurer litt på om vi skulle laget et nytt tema på Furuhovde, jeg vet ikke om vi greier det, men vi mister kanskje sammenhengen? Det er et par-tre spørsmål jeg lurer på og det er: 1. Hvor i England kom Fred Franklin fra, 2. Det var denne Rhode Island-adressa som Marie hadde en periode, hva gjorde hun der? ja da ble det vel bare to foreløpig. Nå trykket jeg på folketellingen og det samme skjedde, det ble forminsket. Dette ble et litt rotete innlegg. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da tror jeg vi går for denne Hans selv om han ikke bor i Hixton:Name: Hans EmbertsonHome in 1900: Curran, Jackson, WisconsinAge: 57Estimated birth year: abt 1843Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: HeadSpouse's name: MaryRace: WhiteImmigration year: 1870Household Members: Name AgeHans Embertson 57Mary Embertson 55Mary Embertson 18Enar Embertson 16Hakkon Embertson 12Tina Embertson 10Manda Embertson 7Hans var farmer og født i Norge i nov. 1842. De hadde vært gift i 19 år. Mary f. i Norge des. 1844, imm. 1880. Hun hadde født 7 barn hvorav 5 var i live.Jeg snakket med en i Upper Pigeon Creec-kirken og spurte ham om han kjente til den gamle kirken i Hixton. Han hadde ikke så mye kjennskap til den, men ba meg ringe en Mr. Olson av norsk slekt bosatt like ved kirken i Hixton. Denne Olson var passert 80 og ikke så helt enkel å snakke med, men han sa at den gamle hvitmalte trekirken sto der fremdeles og var i bruk - om enn ikke så mye.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her er familien i 1910. Marit er da enke og bosatt hos sin sønn;Name: Maret Embretson [Maret Embertson]Age in 1910: 64Estimated birth year: abt 1846Birthplace: NorwayRelation to Head of House: MotherFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Curran, Jackson, WisconsinMarital Status: WidowedRace: WhiteGender: Female Year of Immigration: 1883Household Members: Name AgeEmer Embretson 26Maret Embretson 64Hawken Embretson 22Mauda Embretson 17Magna Nasbuy 10Tomas Tomptson 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

navnene i Innlegg 136 stemmer Arne, men det er litt nyanser med navnene i utvandrerboka og jeg ser at det er to barn utenfor ekteskap som ikke har blitt med til Amerika, så de stemmer. og denne Hans bodde i Fall Coulee, så da er vel det forklaringen på at du ikke finner ham i Hixton. Navnene i innlegg 137, blir det barnebarn? Det var denna Hans. Så har vi en annen Hans, altså Hans Ingebrigtson Furuhovde ( som heter Henry Embretson i junaiten), f, 22.9.1855, d. 18.9.1919, reiste med søsken 24.5.1877 via England fra Trondheim med S/S Tasso til Black River Falls. Hans ble .g1.g. i Black River Falls m. Inger Marie Tronsd. Odden, f. 31.5.1873 i Folldal, d. 2.5.1898, og g2g. m 12.10.1899 m. Ingrid Tronsd.(Inga), f. 1.3.1877, d.24.2.1947, Hjemsted: 'Foldalen i Amerika' i emigrant-protokollene da han reiste fra Oslo til Hixton i 1888. De bosatte seg i Fall Coulee, der Hans søkte om statsborgerskap 27.10.1879 som ble innvilget 4.3.1907. Denne Hans hadde 6 barn, så det var en ny Hans:-), ellers er mange sider med Furuhovde- folk som har reist over og det er av min og Henry Andersen`s slekt(innlegg 43 og 47) alt sammen. Takk for sonderingen rundt denne kirka også (jeg er selv ikke noen storforbruker av kirkebygg, men det er jo interessant å se hvor slektninger befinner seg) Vennlig hilsen Reidar igjen, og jeg har mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror dette må være Henry og hans kone i 1900. De er nygifte og hun har ikke født barn. Henry farmer, f. sept. 1855, imm. 1877. Hun f. april 1878, imm. 1899. De bor som 'nest'-naboer til Hans og Marit.Name: Henry EmbertsonHome in 1900: Curran, Jackson, WisconsinAge: 44Estimated birth year: abt 1856Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: HeadSpouse's name: EligaRace: WhiteImmigration year: 1877Household Members: Name AgeHenry Embertson 44Eliga Embertson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Familien i 1910. Ale og Tina er søsken av Inga. :Name: Henry Embretson [Henry Embertson]Age in 1910: 54Estimated birth year: abt 1856Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: IngaHome in 1910: Curran, Jackson, WisconsinMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1880Household Members: Name AgeHenry Embretson 54Inga Embretson 33Edwin Embretson 7Carl Embretson 6Melvin Embretson 4Olger Embretson 3/12Ale Tompson 27Tina Tompson 20 Takk for flere mail, Reidar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Artig å se at du finner flere navn Arne! I innlegg 136 forteller du at du har snakket med folk i Hixton og det var litt artig og spennende, og er det slik at du kommer til å snakke mer med denne mr. Olsson? Det hadde jo vært gøy og hørt hvor han stammer fra i Norge da, og kanskje han har en del å fortelle også. Og skulle du nå treffe på slektninger da så får du hilse så mye. Jeg selv har alt for dårlige engelsk-kunnskaper til å betro meg til å ringe til USA, det blir nok nærmest slik 'NÅSÅ-engelsk' a`la TV 2`s 'The Julekalender', i hvertfall i telefon. (Men jeg kjenner etterkommere etter utvandrere i Minnesota som snakker Folldals-dialekt og de har jeg ringt til). jeg skjønner kanskje at denne Upper Pigeon-kirken litt grovt oversatt kanskje blir 'kirken øverst i dalen'. Jeg har kikket litt mer på dette Vineland og Cumberland-området i New Jersey og det ser ut som det er fint og fruktbart område dette også, og skjønner at det er et vin-område, og jeg legger inn ei lenke til området nærmest for å komplettere debatten om Marie Furuhovde som det hele startet med, og kanskje vi til slutt finner hønse-farmen også. mh Reidarhttp://www.vineland.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Reidar.Jeg hadde nå ikke tenkt meg å ringe til Mr. Olson en gang til, men er du svært oppsatt på det så KAN jeg jo gjøre det. Men mannen var jo over 80 år så jeg vet ikke helt om det er verdt å forstyrre ham mer. Det var nå helst denne gamle kirken i Hixton jeg tenkte jeg skulle få noe info om. Jeg nevnte Folldal for ham, og han kjente godt til det navnet, men jeg tror ikke hans far var derfra, da hadde han vel sagt det vil jeg tro. Takk for lenken, Reidar.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arne! Jeg blingset litt, det var jo sant det var mr. Olsson du hadde snakket med, ja da lar vi ham få nyte sitt otium i fred. Nå har vi funnet ut mye så vi får da se litt hva vi videre gjør, vi får 'snakkes' senere i dag. Vi kan sikkert lete opp mer Amerika-stoff, og jeg har en 'forsvunnet' kandidat, men hun er ikke helt i direkte slekt da, men faren hennes var gift med ei gammeltante på morsida så vi får se på det litt i kveld. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den begynner å bli vel lang denne tråden nå Reidar, så kanskje det er en tanke å starte et nytt tema om det er slik at du vil gjennfinne en 'forsvunnet' kandidat som ikke er i direkte slekt. Det kan jo være andre som har interesse av denne personen og som kanskje kan komme med opplysninger, men som ikke følger denne lange tråden her. Det vil da sikkert være bedre om navnet blir tatt med i 'overskriften' i et nytt tema, eller? Du gjør selvsagt som du selv vil, Reidar. Bare en tanke.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det skal vi se på Arne! Vil ellers fortelle at det er et fint bilde av Haakon og Einar Embretson Furuhovde (innlegg 136) med hestene sine på farmen i Fall Coulee i denne utvandrerboka til Vidar Støen. Ja, får så om jeg tar opp et nytt tema, for denne debatten ligger jo her likevel om det skulle være noe. vi ses. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Som vi har vært inne på før i dag, så er det kanskje på tide å bremse ned dette temaet, for nå har jeg fått svar på det meste av det jeg var ute etter i utgangspunktet og letingen etter ho Marie Furuhovde har vært utrolig spennende og interessant. Det var veldig artig å få litt innblikk i 'Ford-dynastiet' og industri-livet i Detroit og Michigan. I dag er etter hva jeg ser også Detroit en skyskraper-by og kanskje Ford eier noen av dem?. Da vil jeg benytte anledningen til å takke spesielt Arne Solås for enestående hjelp til søk i amerikanske kilder og baser og som til slutt ga resultater, og jeg vil takke Henry Andersen for at du stakk innom og ga deg til kjenne, det var storartet å komme i kontakt med slektning på denna måten og vi har etterpå opprettet kontakt og den skal vi ta vare på, og vil også til slutt takke Tor Kvien for innspill (innlegg 39) for på dette tidspunktet sto vi litt i stampe, dette navnet i skifte-attesten var ikke helt godt å tyde. Da vet jeg ikke om jeg skal utbrodere temaet noe mer og tror dermed vi lyser fred over Marie Furuhovde Franklin og Frederick Franklin. Hvil i fred! Vennlig hilsen Reidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk det samme Arne, så skal jeg se etterhvert om jeg oppretter tema på flere Amerika-farere, for jeg har muligens i allfall èn kandidat men jeg føler at jeg må ta ei lita pause og fordøye det vi nå har drevet med en tre ukers tid. Vi ses att, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg kommer att med dette temaet en tur, det er noen av lenkene jeg ikke får til å funke, jeg skulle hatt opp lenken i innlegg 113 igjen men den vil ikke virke, det samme er tilfelle med lenken i innlegg 1 men den er det ikke så farlig med. Men lenken i innlegg 113 skulle jeg absolutt hatt opp. Er det slik at lenkene ligger en begrenset tid da? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.