Gå til innhold
Arkivverket

[#45975] Bygdebok for Dybvåg, AA, oppslag


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Hei, finnes det bygdebok for Dybvåg? I så fall, er det noen som vil sjekke om det står noe om Gunlek Hilmer Tollefsen født 17.9.1883 i Sagesund? I 1900 er han registrert på Ådnes, Furøsund Lenke.Jeg lurer på om det kan være han som reiste til New York omkring 1903 og noen år seinere giftet seg med min bestefars kusine Ragna Katrine Mikkelsen født 1889 i Drammen.På forhånd takk. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står litt i bind I av Dypvågboka, s. 165:Gunlek Helmer Tellevsen, f. 1883, konf. 1897. Dessverre ingenting om giftermål og videre skjebne.Han hadde to søstre: 1. Anna, f. 1881, g. 1903 m. snekker August Kristensen (sønn til snekker Kristen Pedersen i Aker). 2. Agnes Teodora, f. 1888.Gunlek Helmer Tellevsens foreldre var styrmann Jon Teodor Tellevsen, Sagesund, og Anne Gunleksdtr., f. i Søndeled 1853.I 1888 var familien bosatt i Furøysund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, takk for svaret. Da vet jeg i hvertfall at han trolig ikke ble gift i området der. Jeg får bare lete videre i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Bjørg Lunde

Hei, Valgjerd. Nei, jeg har ikke gjort noe mer med denne saken. Men det er mye som tyder på at det er Gunlek Helmer som er gift med min slektning i New York (se Lenke ) Kjenner du til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Jeg kjenner til Gunlek Helmer Tellefsens slekt; Hans bestemor og min tippoldefar var søsken. Jeg kjenner også huset/stedet hvor han vokste opp. (Gunlek)Helmer emigrerte i 1903; hans søster Agnes i 1906. Min bestemors bror (også emigrant) skrev i sin dagbok (som jeg har bevart) i november 1908: 'var over i Brooklyn og besøkte Helmer Tellefsen'. Hva vet du som kan tyde på at han ble gift med din slektning i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hvis du ser på linken i (5) så oppgir Ragnas bror at han i 1916 skulle besøke sin søster Ragna Tellefsen i 342-21st St., Brooklyn. Videre i debatten ser du at Marit Nysetvold Bakke fant en Ragna Tellefsen med rett alder og rett immigrasjonsår i Brooklyn i 1920, nemlig hun som var gift med Helmer Tellefsen. Det behøver selvsagt ikke å være rett persom, men det er mye som tyder på det. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få det verifisert. Er takknemmelig for alle forslag og opplysninger du kan komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Gunlek Helmer er født 17.9.1883, slik at han i 1920 altså var 37 år gammel; oppgitt er 35 år. Men de var jo ikke så nøye med slikt. Jeg vet ikke riktig hvordan du må lete videre; men der er sikkert mange på debattforumet som vet mye om hvordan en finner opplysninger om slektninger i Amerika. Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg med mere akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.