Gå til innhold
Arkivverket

[#45979] Hva er barnet's navn? Hjelp til tyding. Grue Mini 3 1774-1792


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde navnet til dåpsbarnet i vedlagte bilde? Dåpen fant sted i Brandvold (Hedemark) i 1776. Selv tror jeg det står Ole men er usikker. Takknemlig også for hjelp/forslag til hvem barnet's faddere er. Foreldrene mener jeg heter Halvor Olsen og Thore Andersdtr.Mitt første forsøk på å legge inn bilde i et tema. Håper jeg gjorde det rett.Mvh Solveig Hanssen

bilete2050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det står Elen.Det er mye bedre om du istedenfor dette lille utsnittet legger inne 'permanent sidelenke' til hendelsen for da kan man få sammenlignet bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

KB for Grue denne perioden er ikke skannet ennå, så dette må være fra en 'privat' avfotografering.Med litt hjelp fra avkriftene til Solør Slektshistorielag, har jeg klart å tyde følgende:Døbt Halvor Ols. og Thora AndersdtrBotners b: Ole. F: .. Erich(?)Botner...Her detter jeg litt av, men synes jeg kan tyde navnene 'Martin Olsen S..' og 'Siri Olsdtr Tr..m..'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Takk for respons og forslag.Jeg er enig, Berit, hadde vært best med et større utsnitt.Dette er som Frank Johansen nevner et privat kopi. Hele siden ble for stor her.Dersom Ole er barnet's navn kan det være dåpen til min 2X tipp oldefar. Han står omtalt i Vinger Bygdebok b1 s. 29 u/Myra (Villmyra). Det står der at han kom fra Brandval, men at han er født i 1771. Av hjelpere her på forumet har jeg fått årstallet 1776.Kan det stå Stomperud som stedsnavn etter Martin Olsen?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tror jeg vil støtte Berits lesing - at det står Elen. Vil likevel ikke avvise Ole. Men da må det i så fall være Olle eller Olen, eller Olea? Det hadde vært en fordel å se hvordan presten skriver Ole i andre innførsler. Til høyre i margen ser det ut til å stå Dr.. som skal være Drb. for Drengebarn?Det er flere Oler her, men prestene brukte ofte latinske bokstaver i navnet på selve barnet, og ei sammenligning holder derfor ikke.Fadderne leser jeg som: Ole Erichs: Botner, Gunder Gunders: S?iølj, Ole Arnes: Breen, Marthe Olsdtr: Sørmerud, Kari Olsdtr: Tormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Navnet er helt klart Ole.Først en O med en liten ekstra krøll inni.Så en helt vanlig l - med forbindelse fra øverst på O'en. Så en helt vanlig e. Så noe som ikke er en bokstav, men et punktum eller komma eller noe slikt. Så kommer bokstaven F (for faddere) med en voldsom 'krusedull' foran. Denne 'krusedullen' finnes også foran bokstaven B i Botner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Etter å gransket kråketærne ytterligere, har jeg kommet fram til at fadderne antakelig er:- Ole Erichs. Botner - Gunder Gundersen ... (det er ö inni der. Kan godt være Siöli) - Ole Arness. Breen - Martin Olsdtr Sömnerud (jeg synes faktisk det står MARTIN Olsdtr, og det må jo være feil!) - Siri Olsdtr Tukmoen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ole synes jeg som sagt er usikker. Vil ikke si mer om det før jeg ser hvordan presten andre steder har ført Ole. Det er vanlig med en krøll inni O-en, men ikke at den er forbundet med venstre side slik som her. Men håndskrifter kan variere mye. Skrives Ole slik andre steder er saken grei.Men fadderne heter ikke Martin og Siri, men Marthe og Kari (på Tormoen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Mitt forslag:Døbt Halvor Ols. og Thore Andersdtr. Botners B: Ole. F: Ole Eriks. Botner Gunder Gunders. Breen Ole Arnes. ??øli? Marthe Olsdtr Sørmerud/Sømnerud Kari Olsdtr TormoenHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fin Sollien

Det er dåpen til Ole Halvorsen f. på Botner, og som ble g. i Brandval 28/10 1804 med Johanne Andersdatter f. 1784 Tronbøl som kom til Villmyra i Vinger (V.I.s.29). Ole døde 27/3 1834, begravet 5/4. Ole og Johanne hadde 5 barn. Vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Halvor Olsen og Thore Andersdatter var på Berger i 1762 da de fikk sønnen Ole, forsatt på Berger i 1764 da de fikk dattera Anne, så på Botner i 1767 da de fikk dattera Mari, på Botner i 1773 da de fikk sønnen Anders, på Botner i 1776 da sønnen Ole ble født, på Kamphaug u. Vestre Berger i 1779 da dattera Olea ble født, på Kamphaug i 1783 da sønnen Peder ble født, og på Kamphaug i 1787 da sønnen Tosten ble født.Tore Andersdatter Kamphaug, 45 år, ble begravet 08.02.1789. (Altså f. ca. 1744.)Familien er muligens de som er på Søndre Eik i 1801: LenkeFinner ikke noe i avskriftene til Solør Slektshistorielag om vielsen til Halvor Olsen og Thore Andersdatter. Heller ikke dere dåp. Kanskje var de fra Vinger?Nevnte fadder Ole Arnesen Breen var forvørig min 'tippoldegrandonkel'. Hans søster er en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for engasjementet til tross for et lite utsnitt fra KB. Via navnene på fadderene og hvor de bodde håper jeg å finne en ledetråd til hvor Ole Halvorsen's foreldre kom fra. Et steg videre bakover på slektstreet hadde vært fint å finne ut av.Tusen takk til Finn Sollien for bekreftelse på at det er Ole's dåp jeg hadde funnet i Grue Mini 3. Ole Halvorsen's død fant jeg for noen dager siden i Vinger Klokkerbok 2 (1818-1834) side 400 nr 19.Frank Johansen, hjertens takk for navn og opplysninger i innlegg 14. Peder f. 1783 på Kamphaug fant jeg også - mener jeg - i Grue Mini 3. (side 22). Jeg la det 'på lager' så lenge. Foreldrene hadde samme navn som Ole's men stedet var et annet. Flott med din bekreftelse!Er det flere som har forslag til navn på fadderene og/eller stedene mottar jeg det med takk! Jeg har kopi av siden i Grue Mini 3 som jeg gjerne sender som mail om noen ønsker det. Det vil utvilsomt gjøre det lettere for alle dere gode hjelpere!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Selv om Brandval er helt utenfor mitt område, spør jeg om det kan stå Olle i og med at ingen andre steder er e skrevet på den måten som Ole vil tilsi.Men jeg støtter Laila i (11) bortsett fra at Breen står bak Ole Arnesen, slik at det stårF: Ole Eriksen Botner, Gunder Gundersen K(?)iøli, Ole Arnesen Breen. Det er riktignok en strek under A i Arnesen som ødelegger noe. K i Kiøli kan godt være en annen bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for forslag til både navn på barn og gård. Som tiligere nevnt, det var et svært lite utsnitt av Grue KB. Jeg har sett på prestens skrivemåte av bokstaven e. I en annen dåpsinnførsel på samme side finner jeg e-en fra Ole igjen i en dåpsinnførsel der barnet heter Arne. Finn Sollien's, som har hjulpet meg svært mye med min slekt fra Hedemark, tror jeg bekreftet i innlegg 13 at det var dåpen til min Ole Halvorsen jeg hadde funnet.Jeg lurer på om gården heter Siøllie? Der bor det i FT-1801 en Gunder Gundersen som i 1766 var ca 25 år. LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.