Gå til innhold
Arkivverket

[#45987] Thurine Peders. Høkerenke f. ca 1798, Aker sogn


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Da Ole Amundsen dør i 1775 bor de på Ihlang (antagelig sammen med Ole sin søster Kari). Katterud og Ihlang er nabogårderSkal kikke etter noen flere barn. De som er faddere ved dåpen til Torborg i 1768 er Kristen og Dorthe Katterud, det er ikke nært slektskap mellom dem, Berthe er Oles søster, Ole vet jeg ikke hvor skal plaseres foreløpig men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Her kommer sønnen Amund, dpt juli?? 1764 av foreldre Ole Amundsen og Thore Sørensdtr Katterud-eie.Faddere. Grim Ilang (Oles svoger), Jakob Tios (skal nok være Kjos), ikke fam, Hans Nilsen Katterud, Dordi Katterud (samme som ovenfor), Rønnaug Holter.No 79.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Ei Tore Sørensdtr Katterudeie, døde 1773 no 201. 36 år gml, død av blodgangOle Amundsen var enkem i 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen Thore Sørensdtr/Syversdtr (ell. lik.) døpt i 1737/1738, hun må være født før. Men det har vi jo ofte sett at alderen kan variere. Har og sjekka konfirmasjonslistene igjen og de eneste jeg finner er henne på Ihlang i 1749 (holder en knapp på den) og henne på Kjølstad i 1758 som ble gift med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takker og bukker igjen.Da skal jeg få lånt med bindene som omhandler disse gårdene på fjernlån når jeg kommer hjem igjen fra Sverige.Har kjøpt en ny datamaskin i dag, så jeg håper å få den i drift i løpet av neste uke.Spennede med alt dere har funnet. Håper jeg også får sporet opp alle barna til Ole Olsen og Torborg Olsdatter.Muligens må jeg lete i Aker etter barn f. mellom 1801 og 1809 da min tippoldemor Karen Olsdatter ble født. Vet at familien bodde en tid på Ullerneie, men at de trolig flyttet en del. Vet ikke om bygdebøker gir noe svar her , men nå har jeg i alle fall fått flotte opplysninger om slekt bakover i tid.Ha en trivlig St.Hans-aften begge to!Mvh. en glad Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som du ser in #28 så døde han i 1760, så det er vel rimlig at det er han selv om han ikke har samme gårdsnavnet og alderen er 4 år eldre enn over. Men som jeg sa tidligere, det kan variere med flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Nå er det jeg som roter! De flytta jo til Ilang da han gifta seg for andre gang!Helt sikkert 2. kona som dør i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan detter være konfirmasjonen til Mari i 1811? N° 20: Mari Olsdtr Ulleren f. 15: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 11 (1810-1819), Konfirmerte 1811, side 183. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=757&idx_id=757&uid=ny&idx_side=-161>Lenke Permanent bildelenke: Lenke N° 17 helt til høgre: Thora Olsdtr Ullern 15 år: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 11 (1810-1819), Konfirmerte 1813, side 186. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ikke ut for at det er noen andre barn konfirmert fra 1813-1819.Karen er konfirmert i 1823, n° 8 nederst til høgre: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Klokkerbok nr. 4 (1819-1829), Konfirmerte 1824, side 358-359. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7693&idx_id=7693&uid=ny&idx_side=-185>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Jeg klarer ikke å tyde alt som denne presten har skrevet (for noen kråketær). (24 des 1730). Anne Kristoffersdtr (?) på Unes og Korporal Søfren Olsen Unes (det virker ikke som om de ble gift, kan ikke finne noe navn på barnet heller. Men en kandidat er de daLenke Passer jo relativt bra med den alderen på Thore som konf i 1749. 19 år men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Denne Søren Olsen Unes er vel sannsynligvis den samme som ble gift med Olaug Unnulstad i 1735 (Bygdeboke har ikke tatt med barn født utenfor ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må jeg si! Bravo igjen, Magne! Trodde først skrifta stod opp ned!!!Ser jo når du sier det at det står Anne Christophersd og videre Corporal Søfren Olsen, men alt det andre går meg hus forbi, stod det introd. foran navnet hennes kanskje? Ser og Uenæs. Det står vel noen navn på faddere, men noe navn på barnet greier ikke jeg å tyde.Kom over et annet tilfelle her for en ukes tid siden hvor et 'uægte' barn ikke hadde navn i kirkeboka, men vi fant konfirmasjonen som stadfestet det (lenken til Ingrid Seim) Vi har og sett før at konfirmasjon ikke fant sted før 18-19 år. I går kom jeg over en Anne (det var i denne sammenheng) som ikke ble konfirmert før hun var 30!!Litt stor forskjell fra at hun var 36 da hun døde, det blir hele 7 år, men vi har og sett slike store forskjeller før på denne tiden. Ble mødrene introdusert etter dåpen eller før?Tror nok du har funnet rette foreldre til Thore Søren/Søfrensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hehe nei det skal ikke være lett.Men det ser ut som at denne Soldaten Søren Udnes har vært ganske flittig av seg. Allerde den jan.1731 får (?) Rønnaug Røtnes og corporal Søfren Undes, et uektebarn?? (?) N. Thora/ThoreJeg er ikke sikker men mener det står noe slikt derLenkeMidtkolonnen på venstre side, 30 jan er veldig tydelig dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, her tror jeg nok det står Tore ell Thore (den gotiske 'e' likner på en 'r') og også 'uægte' Mora heter nok sikkert Rønnaug, jeg leser det som Rønnø Røtnes eller Røstnes. Så er det en hel del jeg ikke forstår bæret av, så noe om quinden introducert og 3 par til alters if 30 jan. Vet ikke om det gjelder samme handling eller om Tores dåp var den 29. jan.Kanhende finner vi flere før 1734!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Når jeg ser nærmere på navnet synest jeg det er en 's' der - kan det være Rolsthat? Rolstad.Dersom du har bygdebøkene så kan du jo sjekke om det var en Rønnov/Rønnaug der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dere to har vært riktig iherdige ser jeg mens jeg har feiret litt St.Hans.Du har helt riktig funnet konfirmasjoner til min tipplodemor Karen 1823, Vinters Løkke, Aaseneie.De to søstres konfirmasjonern hadde jeg ikke fra før!Det kan tenkes at det ikke var flere barn i barneflokken?Da kan i så fall det være mulig at Turine ( Pedersen ) er identisk med Thore Olsdatter g. Pedersen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er mye mulig, Gunn. Hun ble jo døpt i 1799, så det kan passe med alder 67 år i 1865.Finner du ekteskapet hennes så står vel pikenavnet hennes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Jeg har funnet en Rønnaug Olsdtr Røtnes 1704-1741 hun blir gift med Helge Hansen Røtnes 1704-1744. De får deres 1 barn i 1734.Korporal Søren Unes, må vel være identisk med den Søren Olsen Unes 1703-1755 og som blir gift med Olaug Embretsdtr Unnulstad 1704-1782.Søren blir begravet 01.12.1755, et skifte etter han kan kanskje si noe om Thore ?Jeg kunne ikke finne noen Rønnaug i passende periode under Rolstad i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.