Gå til innhold
Arkivverket

[#45993] Gidsken Schjelderup og Francke, Heide, Meldal,


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Hei Eva.Jo, det er rett at ei søster til Jens, nemlig Bodil, ble gift 2. gang i Norge. Hun ble da gift med Jens Jensen Bonde, født 1525 i Ulvik, død 17.11.1566 i pesten. Han ble 12.04.1565 valgt av Capitelet til residerende kapellan til Domkirken og ble ordinert til det embedet 18.06.1565. Han og Bodil skal ha etterslekt ved navn Bonde og/eller Agricola som er latin og betyr Bonde, men jeg har ikke fulgt denne linjen noe mer. Har rikelig nok å gjøre med å få oversikt over Jens sine etterkommere.Jens Jørgensen og Kirsten Thrane fikk etter det jeg vet 5 barn, disse er i vilkårlig rekkefølge Jørgen, Adriane, Lisbeth (Elisabeth), Karen og Kirsten, alle med etterkommere. Willum Lassen sier at barna tok navnet Thrane, men jeg er nå ikke så sikker på at alle brukte det.Lisbeth var kanskje gift med en Willum før hun ble gift med Henrik Hanssen Schurmann. Lisbeth og Henrik fikk 4 barn som jeg vet om: Jørgen, sogneprest til Tysnes; Adriane; Lisbeth, gift med gårdeier i Høyland Samuel Samuelsen Vatne, 7 barn; Maren, gift med gårdbruker Jon Eivindsen Ødemotland, 5 barn.Jeg tar gjerne imot en fil over med etterkommerne etter Lisbeth og Henrik Schurman dersom det er mulig, fint også om kildene som er brukt står i filen, slik at jeg kan få etterprøvd dataene.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sistnevnte Adriane var såvidt jeg vet g.m. Christen Sørensen Godtzen (1636-1705), sogneprest i Lund 1669-1675, død i Kristiansand.Er du forresten sikker på at det var Bodil Pedersdatter Schjelderup's 2. ektemann Jens Jensen Bonde som ble res.kap. til domkirken i Bergen, og ikke en sønn med samme navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lisbeth og Henrik skal såvidt jeg vet også ha fått sønnene Henrik, Hans og Povl.Var Samuel Samuelsen Vatne bror av Gabriel (lensmann i Høyland, død 1663), g. Dorothea Christensdatter Thrane, og Malena (1613-1683), g. Palle Christensen Thrane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Du har helt rett, Per, det var sønnen til Bodil og Jens som ble res. kap til Domkirken.Hvem Adriane Schurmann ble gift med kan jeg ikke svare på fordi denne linjen har jeg ikke begynt å arbeide med ennå.Jeg kan heller ikke svare deg på resten av spørsmålene dine.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Til 53. Her er en som har samme avskrifter som meg fra Høyland bygdebok: Lenke (halvveis nedpå siden) Resten av slekten finnes i bygdebøkene for Time og Klepp.Adrianne Schurmann, f ca 1639, var gift med Christen Søfrensen Godzen, f 16 mars 1636, d. 1705 i Kristiansand. En av de 18 barn av Elisabeth Christensdtr. Trane og Søfren Pedersen Godzen!Hadde ikke Biskop Jens også en søster Kirsten Pedersdtr. Schielderup som ble gift med Jens Hansen Bonde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Angående ditt siste spørsmål, Eva:Dette er de opplysningene jeg har om ei mulig søster ved navn Kirsten:Jens Nielson Bloch*, født 1535-40, død 21./22. oktober 1580. Sogneprest til Domkirken i Viborg. Rørdam skriver at hans mor var en søster til biskop Jens Pedersen Skielderup og Aage Brask kan fortelle oss at moren heter Kirsten Jensdatter gift med herredsfogd Niels Bloch (født omkring 1500, død 1573/74). Dermed kan det foreligge den mulighet at biskopens mor, som angivelig skulle hete Maren Nielsdatter, må ha vært gift med en Jens før hun for annen gang ble gift med biskopens far, Peder Jensen. En annen mulighet kan være at Jens Blochs mor Kirsten Jensdatter, er en søster til biskopens far.*Fotnote: 'Kirkehistorisk Samling I', side 278; Krog: 'Efteretninger om Viborg By', side 149; H.F.Rørdam; Brask, Aage: 'Niels Bloch i Rold og hans nærmesate slægt', 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei,Jens Jensen Bonde (f. 1525 på gården Ulvik i Hardanger, d. 17 nov. 1566), kannik og kapellan i Bergen DK 1565-66, skal ha vært sønn av en Jens Jensen g.m. Bodil Pedersdatter i hennes 2. ekteskap (hun var g. 1. m. bonde på Fyn Thomas Jørgensen). Denne Bodil Pedersdatter skal ha vært søster av biskop Jens Pedersen Schjelderup.På den annen side skal også Bodil og Jens’ mor, Maren Nielsdatter Block (som forøvrig skal ha hatt en bror Peder Nielsen Block, tingmann i Hørbye, Hindsted herred) ha vært g. 2. m. en Jens Jensen, herredsfogd i Hørby. Sistnevnte skal ha fått datteren Kirsten Jensdatter som ble g.m. Maren Nielsdatters brorsønn – også en herredsfogd i Hindsted, Niels Block (d. 1573). Sistnevnte ektepar var m.a.o. fetter og kusine. Og Kirsten Jensdatter var dermed halvsøster til biskop Jens Pedersen Schjelderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(57, 2. avsnitt:) Vet man at rekkefølgen på Maren Nielsdatter's ektemenn var 1) Peder Jensen (bonde i Skiellerup) og 2) Jens (Jenssen), og ikke omvendt ? (For meg virker det sannsynlig at Kirsten Jensdatter er eldre enn sine halvsøsken (bl.a. Bodil Pedersdatter f.ca.1505? og Jens Pedersen (biskopen) f.ca.1509).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Enig med deg, Per! Men rekkefølgen er oppgitt av Simon Ellefsen i hans '6 første generationer af slægten Schjelderup', som henviser opplysningen om Thomas Jørgensen til Joh. G. Reppe, SAT: Håndskreven slægtstavle 'Slektene Schelderup, Steen m.fl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Først til Jon Eivindson Ødemotland. Var ikke klar over at hustru 2 som jeg hadde bare som Maren Henriksdtr. også var en Schurmann. Kone no 1 var jo Margareta Christensdtr. Lind, født på Hå Prestegård, datter av Margrete Pedersdtr. Trane.Så til mine Lisbeth:Lisbeth Henriksdtr. Schurmann gift ca 1665 med Samuel Samuelsen Vatne, Høyland ca 1625 - 1695.Lisbeth Samuelsdtr. Vatne, ca 1665 - 1738, g.m. Hans Kristofersen fra Gjesteland, Høle, ca 1655 - 1688, bosatt Vatne, store, HøylandElisabeth Hansdtr. Vatne, ca 1682. g 7 nov 1709 med Eivind Rasmussen Braut, ca 1664 - 1733Elisabeth Eivindsdtr. Braut, Klepp f. ca 1718, g. ca 1745 med Anders Ommundsen Skas, f. ca 1710, bosatt på Braut, sør. Dette ekteparet hadde bare sønner, så avbrekk i Elisabeth!Rasmus Viby Andersen Braut, 1758 - 13/3/1814 på Bore, sør g. ca 1777 med Stine Olsdtr. Særheim, 1758 - 26/11/1846ttoldemor: Elisabeth Rasmusdtr. Bore ca 1792 - 18/11/1864 hadde døtrene Bertha Elisabeth og Elisabeth Sophia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til (61): Ja, det virker mer sannsynlig at rekkefølgen er 1) Jens (Jenssen), 2) Peder Jensen, men det finnes også andre som oppgir omvendt rekkefølge. Så helt umulig er den vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

rettelse på Rasmus Viby Andersen på Braut. Han ble begravet 3 mars 1814, 56 år gammel (kirkeboken for Klepp)Ang. Jon Eivindson på Ødemotland, Nærbø og Maren Henriksdatter. Ifølge bygdeboken var søsteren Else gift med Tore Gunnarson på Hauge i Klepp (ca 1597 - 1674) 'Det har vore helde fram, at kanskje dei var døtre til borgermeister Henrik Hansen og systre til Hans Henriksen Schurmann på Tjora på Sola. Men det er vel lite sannsynlig dog - kven veit, ei prestedotter eller ei borgermeisterdotter kunne vera ei så god som hi.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Løverdagen den 15. sept 1764 trolovet Enkemanden Peder Frantsen Franch hyttearbeider ved Lovise Hytte [Alvdal] og Ane Taralsd. Stejmoen. Caut. Michel Schielderup og Kulfogd Ingebrigt Breche.Dette behøver selvfølgelig ikke å bety noe som helst, men det er likevel litt interessant.Den samme Michel får forresten året etter Publ. absolv. for Løst(?) Lejermaal med Kierstin Pedersdr Pladsen. Det uægte barnet døpes Michelina Kierstine (oppkalt etter begge).Jfr utgangspunktet for denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg tipper heller på at det er denne krabaten, Arnstein, nr. 75.39Denne Michel Schjelderup er født 1745 på Tynset prestegård av foreldrene Anders Pedersen Schjelderup og hustru Elisabeth Evensdatter Meldal. Han dør i 1767 i Tynset. Jeg har dessverre ikke så mye mer om han.Men jeg er ikke sikker på om det er denne Michel som er nevnt i hendelsene du nevner i (65), men jeg tror sansynligheten er større enn den du fant i (67).Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Helt enig, den siste Michael Andersen Schjelderup, bergbetjent - * ca 1739 (Tynset?) + 1767 begr. 14.12. Tynset (27 år), er nok riktig kandidat.Jeg har registrert to uekte barn med Kirsti Pedersdt Folmoen/Plassen fra Alvdal: Michelina Kirstine * 1765 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=18&uid=18985&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke og Gunhild Maria *1768 (født etter farens død).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg kunne tenkt meg litt summing rundt Michael Schjelderup nevnt i (67) og Michael Schjelderup nevnt i (69).Kan dette være en og samme person???Jeg finner ikke Michael S. i (67) døpt i Røros mellom 1739 og 1742. En Michel S. blir konfirmert i Røros den 19.12.1756, men patronym er ikke nevnt.Michael Andersen S. er nevnt i sin farfar Peder Pedersen S. sitt skifte den 21.06.1755 som sønn til Anders S. og at han 16 (kanskje 10, klarte ikke å tyde skikkelig) år gammel og at han er udi condition hos proviantskriver på Røros Sr. Peder Hiort. (Skiftet er i Tolga den 21.06.1755)Også har vi disse 2 uekte barna døpt i Alvdal i 1764 og i 1768.Jeg har ingen opplysninger om noen av disse 2 Michael S. mellom da de er født og det første barnet Michelina Kierstine utenom det som er nevnt her.Så, kan det være en mulighet for at disse 2 er samme person?Brainstorming tas imot med takk.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.