Gå til innhold
Arkivverket

[#46002] Fræna: Ingeborg Knudsdatter Syltebø, gift 1789 med Anders Pedersen Dahle.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Jeg lurer på hvem som er foreldre til Ingeborg Knudsdatter Syltebø? Ingeborg Knudsdatter var ved folketellingen i 1801, 38 år gammel. Hun og Anders (han var fra Nordigarden, Eikrem, Aukra) ble gift i 1789 og hadde i 1801 barna:1. Reier f. ca. 1790. 2. Peder f. 1792. 3. Knud f. 1795. I 1792 fikk de også sønnen Anders. Er det noen som har flere opplysninger om Ingeborg og hennes opphav?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Tilleggsopplysning: Jeg er klar over at Ingeborg er sagt å være en datter av Knud Fredriksen Syltebø f. Røset og kona Synnøve Eriksdatter f. Syltebø, men er dette bevist? Og hvem er da i så fall Synnøve datter av?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Det er mogleg å identifisere søskena til Ingeborg: I eit arveskifte etter kårmann Anders Knudsen Ukkelberg 3.6 1833 blir 4 avdøde søsken og deira arvingar nemnde: Dei 4 er Fredrik Knudsen Sylte, Erik Knudsen Syltefæten, Ole Knudsen Vigene og Ingeborg Knudsdtr. Dale. Ho var første av tre koner til Anders Pedersen Dale. Borna Peder Andersen Skomagerneset og Knud Andersen Stavig er arvingane til Ingeborg.Det er forøvrig fleire skifter som involverer desse folka. Boka Gard og slekt i Fræna av Anne Holen Helseth, 2001, omtaler foreldra som dei du nemner. Eg skal prøve å sjå etter dei definitive bevisa, kva no det er.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg fann arveskifte etter Knud Fredriksen Sylte frå 2.8 1768. Enke var Synnøve Eriksdatter. Ingeborg var 14 år i 1768, ho hadde 7 brør, 5 av dei var myndige. Ophavet til enka veit eg ikkje.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Knud! Tusen takk for svar! Tror nok ikke det trengs ytterligere bevis på hvem Ingeborg er datter til! Jeg tenkte også at skifter måtte gi svar på dette. Jeg stammer selv fra Peder Anderssen på Skomakerneset, så det er jo derfor jeg gjerne ville ha bekreftet dette. Håper at det er noen som vet hvem Synnøve er datter til også.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.