Gå til innhold
Arkivverket

[#46005] Stamtre - Anetavler


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det er en kjent sak at det i mellomkrigstiden og senere ble utarbeidet stamtre for å 'bevise' at man var av 'norrøn' avstamming. Dagens historikere og genealoger har i noen tilfeller kunnet føre bevis for at flere slike stamtre var ren ønsketenkning, og i noen tilfeller, rene forfalskninger av historien fra de som utarbeidet dem. Eksempler på dette er Jon Otnes sitt falske stamtre, som debatteres i en annen debatt her på forumet, men der skal være flere slike eksempler. Selv har jeg en tavle som viser at USAs første president nedstammet fra Harald (ca 650-720), Konge på Agder. Vedlagt. En annen tavle, som jeg fikk sendt fra USA fra noen norskættede for en tid tilbake, viser nedstamming helt tilbake til Adam og Eva.Man kan selvsagt se på slike tavler kun som morsomheter, men samtidig er det dessverre slik at noen også benytter falske tavler i sitt eget geneologiske arbeid, f eks ved utarbeiding av egne slektstavler. Kanskje fordi man mangler tilstrekkelig kunnskap eller ikke har tilgang til nødvendige kilder til å kunne avsløre feil.Mvh Arnfrid

bilete2062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vill ikke uttrykke det slik, at fenomenet først og fremst fant sted i mellomkrigstiden og en tid etter, men i krigstiden og en tid etter, og at fenomenet er forbundet med åndsstrømninger som var spesielt sterke i krigstiden, og en tid før, med noen enkeltblaff senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Tore,Hvordan kan man som amatør avsløre oppdiktede personer i slike tavler?Er der noen som har synspunkter på tavlen jeg har lagt ved?Det er vel minimalt med kilder fra tiden rundt svartedauden, men finnes der noen geografiske områder der det finnes gode kilder fra denne perioden?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En god del av innholdet er tatt fra Arnmødlingetallet, forfattet ca 1200/1220 (del av Fagrskinna-utgavene).Andre deler kommer fra islandske fornaldersagaer forfattet på 1300-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lest at Fagrskinna skal være mer troverdig enn Heimskringla (du får unnskylde meg om jeg her beveger meg utpå særs dypt vann). Fant deler av den her LenkeHvor kan jeg lese om de Islandske foraldersagaer?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg fått en anetavle til for George Washington. Begge tar utg pkt i det arbeidet Albert Wells har gjort. Han skal visst nok ha vært direktør for det Amerikanske Geneologiske Institutt. Stamtavlen skal ha vært omtalt i Dagbladet, men uvisst når, og i NST, men jeg kan ikke finne det i registeret til NST. Noen som kjenner til dette?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.