Gå til innhold
Arkivverket

[#46013] Dis-treff, hvorfor så forbasket vanskelig å komme seg inn der.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Jeg har vært medlem av DIS-Norge siden foreningen ble startet opp, men har ikke en eneste gang klart å logge meg på. Egentlig har jeg gitt opp for lenge siden. Noen ganger har jeg vært inne og sett på spørsmålene der, og ofte kunne jeg enkelt ha svart på noen også. Dette kunne kanskje ha tatt to-tre minutter. Men når kvelden går med til å prøve å logge seg på på, så får spørsmålene stå ubesvart for meg. Jeg skjønner ikke hvorfor spørsmål og svar kan gjøres like enkelt som her. Det er sikkert noen der ute som kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Finn.Som medlem får du sikkert bladet Slekt og Data. Øverst på baksiden der navnet og adressen din står, står også ditt brukernavn dnXXXXX og ditt passort abc123. Dersom du bruker disse når du logger deg inn på Slektforum eller DIS-Treff så skal du i utgangspunktet ikke ha noen problemer.Dersom du ikke vil lete fram bladet hver gang du skal logge deg på, så krysser du av i ruten for at Windows skal huske brukernavnet og passordet til neste gang. Det gjør jeg og det tar meg 2 sekunder og logge på.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takker for svaret!Jeg vet jo dette, men Slekt og Data er et av de minst viktige tidsskriftene jeg abonnener på, og huset er stort sett fullt av bøker, tidsskrifter og papirer. Av den grunn vet jeg sjelden hvor det er. Bare leilighetsvis kommer jeg på den tanken, eller gir meg tid til å prøve å kikke på disse sidene, og akkurat da finner jeg selvsagt ikke bladet. For ikke lenge siden fikk jeg et nummer og passord fra webansvarlig som E-post, men akkurat da hadde jeg ikke mere tid å sløse bort på dette, så det hele ble glemt. I kveld plukket jeg fram dette for å prøve om det virket. Det gjorde det selvfølgelig ikke. Jeg lurer på om de driver å skifter dette for hvert nummer av bladet, eller hva som egentlig foregår. Frustrasjonen er i alle fall stor. Går ut fra at i morgen er både Dis og diskusjonssiden deres glemt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn, du har med andre ord et dusin hefter av Slekt og Data der ditt brukernavn og passord står påtrykt på baksiden - og så klarer du ikke finne igjen et eneste eksemplar ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har brukt det som står øverst på bladets bakside i årevis, som hele tiden har vært det samme. Ikke noe problem å logge inn da. Imidlertid gidder jeg knapt sjekke DIStreff da det som står av slektslinjer der gjerne enten er feil eller avskrift av data en finner bedre andre steder. På Trønderslekt og Slektsforum, begge hos samme DIS, er aktiviteten så sendrektig at en lurer på hva hensikten med slike fora egentlig kan være. Ofte får en ikke noe svar som i det hele tatt kan lede videre.Egentlig skjønner jeg overhodet ikke hvorfor jeg er medlem av DIS, men betalte i år også av gammel vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Tore (4)Riktig. Jeg har trolig mange dusin. Spørsmålet er hvordan jeg vil prioritere mitt tidsforbruk. Jeg ønsker ikke å bruke av min tid på å lete etter gamle blader for å få lov til å svare på noen enkle spørsmål.Til Odd Roar (5)Det sier seg selv at jeg ikke har gjort de samme erfaringene som du når det gjelder Distreff, men kanskje noe av grunnen til den labre aktiviteten er å finne i at også andre har problemer med å komme inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nå har ikke jeg brukt DIStreff særlig mye, men inntrykket er altså ikke det aller beste. Den labre aktiviteten jeg nevner finnes på Trønderslekt og Slektsforum. Førstnevnte er greit å komme inn på uten innlogging, mens sistnevnte krever det, i tillegg til at en må klikke seg inn først på fylke, så på kommune, noe som er litt tungvint. Jeg sjekker det derfor bare av og til, og det gjelder vel gjerne andre også.Hva Trønderslekt angår, kan altså ikke slappheten forklares med dårlig tilgjengelighet, det dreier seg rett og slett om at svært få bryr seg om å svare, og enda færre har noe som helst konstruktivt å komme med. Det så jeg særlig da jeg la ut stoff om Aspaslektens forgreninger på Hitra + Frøya (fra Guri Vikstrøm), og knapt fikk reaksjoner, som har ført til en foreløpig 'parkering' av temaet. Det virker rett og slett som om opphav før 1800-tallet blir for mye å bakse med for trønderne, hvorav vel noen også er medlemmer av DIS. Hva gjør de der egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Finn: Jeg slet i årevis med å logge meg inn på Slektsforumet og ga opp til slutt, men så fant jeg ut at jeg skulle gå inn på 'Les om registrering og pålogging. Hvis du følger anvisningene der inne så trenger du å skrive brukernavn og passord en gang, og det er lagret til neste gang du f.eks. skal svare noen. Har ikke prøvd meg på DIS-treff, fordi jeg ikke har datakunnskaper til å kunne bidra med noe der. Jeg kan bidra med å svare folk på Slektsforumet.Det dukker av og til opp interessante debatter på Slektsforumet, men jeg er på langt nær så ofte der som her. Det ble mye mere moro å være på Slektsforumet etter at jeg lærte å logge meg på, og lærte å svare der inne. Det er ikke så lenge siden.Til Odd Roar Aalberg: Tror det kommer an på hvor i Trøndelag du forsker, og her på Digitalarkivet er det kun 2-3 stk som forsker på Frosta/Åsen f.eks, og veldig få spør etter slekt der på Digitalarkivet. Jeg har kunnet hjelpe flere med Frostaaner på Trønderslekt. Har vel ikke fått så mye svar der selv da på Frostaanene, men fikk veldig mye hjelp der inne da jeg spurte etter aner i Leksvik i Trøndelag, og det var aner til iallefall langt nedpå 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg heter Aalborg, et sjeldent navn med 122 bærere her i landet (som også er godt kjent i Danmark, både som by og væske), og det er da selvsagt mer eksklusivt enn det mer alminnelige, trønderske Aalberg. Så det er sagt.Så til alvoret: Mine aner fra Trøndelag kommer mest fra Hitra og øyene rundt, i tillegg til Snillfjord, Hemne, Meldal og Rennebu. Dertil finnes nok noen av litt eldre dato fra Inntrøndelag også. Aktiviteten er nok litt variabel: Enkelte bergverksslekter i Meldal påkaller en del interesse, mens Hitra later til å dekkes av svært få personer, som mest er interessert i sitt eget opphav, og later til å ha lite å bidra med utover dette. Hvis jeg da også kun skal snakke om egne aner, og disse ikke overlapper med andres, blir det jo lite konstruktivt å skrive noe som helst i slike debattfora. Og da synes jeg faktisk at denne delen av DIS sin virksomhet blir temmelig meningsløs. Jeg synes heller ikke det er riktig at jeg skal gjøre hele jobben, og dertil ta alle kostnadene, og så legge dette gratis ut på nettet, slik at andre interessenter bare kan 'fråtse' i det. Jeg har faktisk i flere sammenhenger prøvd litt av det. I den grad noens anelinjer blir utviklet videre av slikt, er det i alle fall ikke mine, noe jeg synes bør være en rimelig 'betaling' for å bidra til å utvide andres oversikt over både sine egne anetrær og lokale slekter generelt. Det siste er jo nødvendig for å løse en del problemer.For øvrig får jeg ofte ikke svar i det hele tatt hvis jeg i debattfora prøver å spørre noen kompetente personer ang. enkelte uløste problemer, som til dels angår en meget tallrik etterslekt, også etter selv å ha bidratt med nye og muligens viktige vinklinger for evt. å komme videre med slikt, som gjerne har 'stått i stampe' i mangfoldige tiår. Jeg synes at dette rett og slett vitner om en mangel på normal folkeskikk som en ikke forventer når en selv prøver å være positiv og derfor legger ut data og deltar i debatter, og det virker til tider som om en del såkalte 'slektsgranskere' faktisk ikke er interessert i å finne noen løsning på noe som helst, i alle fall ikke før det har gått 'minst hundre år'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg forstår godt at du er frustert over ikke å ha fått svar på det du har spurt om, men kanskje dem som er på de forum du har vært på er nybegynnere og ikke har kommet så langt bakover i tid som du har? De du skriver om mangler tror jeg ikke mangler folkeskikk, men enkelte av dem har kanskje familie med barn og er i full jobb og må prioritere deretter. De som virkelig mangler folkeskikk er dem som ikke en gang kommenterer det man har skrevet når man har brukt tid på å svare. Det eneste jeg forlanger er at folk gir tilkjenne at de har lest det jeg har skrevet.Jeg skulle gjerne ha vært til hjelp for deg hvis jeg hadde hatt tilgang til bygdebøker og andre kilder for disse stedene, men det har jeg ikke siden jeg bor på Helgeland og ikke har hverken aner eller bøker angående slekt på de stedene du nevner. Har gjort tilsvarende for folk med aner på Helgeland, og slår også gjerne opp i bygdebøker her hjemme for flere andre steder i Trøndelag enn dem du nevner. Hadde jeg bodd på Hitra kunne jeg ha funnet på å ta med meg din forespørsel på nærmeste bibliotek for å slå opp foe deg Jeg syns det er en glede å kunne være til hjelp for folk med slektsforskningen jeg, og for meg er det like viktig som å få hjelp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 1.Jeg ga opp for over 1 år siden. Klarte å logge meg på etter mye om og men og fram og tilbake og prøving og feiling. Men vel inne, klarte jeg ikke å komme videre feks. på temaene opprettet av Tore H. Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (10): Dette er positiv innstilling, og jeg praktiserer den litt selv også ved å slå opp i enkelte av de ganske mange bygdebøkene jeg har når dette kan gjøres på noenlunde kort tid. På den måten kan folk som ikke har disse, via nettet noen ganger raskt komme langt tilbake i tid med de anelinjer de søker, og de er vanligvis takknemlige for det. Det jeg imidlertid liker aller best er å påvise sammenhenger som mer eller mindre kan 'bevise' hittil uoppdagede slektssammenhenger, som bøkene ikke har registrert. Det krever evne til å tenke, ikke bare til å gjenta etter andre.Nettopp når jeg gjør dette med eldre, ofte litt sentrale slekter, som derfor har mange nålevende ætlinger, er det ekstra viktig å få kommentarer fra litt kyndige personer, som gjerne i lengre tid har holdt på med aktuelle forhold (og derfor kan ha mulighet for å yte konstruktive bidrag). Det en da gang på gang erfarer er at disse gjerne har tid til å svare andre på detaljspørsmål, men slett ikke bryr seg om å bidra litt til å komme videre med de viktigste slektene i det aktuelle området. Dette synes jeg er en mangel på normal folkeskikk (som får konsekvenser for mange, selv om flertallet av disse som oftest ikke virker særlig interessert), når jeg faktisk bidrar en rekke steder, både med å gjengi bokopplysninger, legge ut eller omtale egne betalte arkivdata, og dertil komme med innspill med nye synsmåter, som kan være med på å løse gamle slektsproblemer og i alle fall kartlegge hittil ukjente og forhåpentligvis interessante sammenhenger. Eneste effekten av slikt er at vi fortsatt står på stedet hvil, som vi gjerne har gjort i hundre år, og vel da vil gjøre i de neste hundre også. Men som nevnt i (10): Det verste er folk som ikke bryr seg om å kommentere svar på spørsmål de har kommet med. Jeg treffer på noen få slike, som er i godt mindretall, men irriterende likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om det her er en sammenblanding av Dis-treff og Slektsforum?På Distreff kan du ikke søke fritt uten å ha levert slektsdata.Slektsforum har ikke jeg hatt noe problem med å logge inn på medlemsnummer. Kan også brukes av gjester. ( Jeg er ikke flink med data, men har ikke hatt problem med innlogging på Slektsforum. Heller ikke på Dis-treff, etter at jeg leverte egne data.)Dessverre har jeg også opplevd at folk ikke svarer når de har fått hjelp i Slektsforum, men som oftest får man både god hjelp og hyggelige tilbakemeldinger der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Første setning i (12) skal være 'Dette er en positiv innstilling, ---'Vil legge til at det jeg beskriver ovenfor slett ikke gjelder alle. Bl.a. på mine temaer her på BF om hr. Torkel Sjursen i Hemne (inkl. en gren av Aspaslekten) og om Schaar-slekten fra Kongsberg har det kommet mange konstruktive bidrag, som har åpenbart nye, utvidede perspektiver. Men dette står altså i grell kontrast til enkelte andre miljøer...Til (13): Enig i at det virker som om noen sier 'DIStreff' når de mener andre fora hos DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Fyrer vel gjerne dere debattanter opp litt, men likevel. Denne debatt ligner veldig på en personal sak som har versert i media den siste tiden. Burde ikkje denne debatt vært tatt opp internt i DIS og prøvd å bli løst der istedenfor at dere bretter ut DIS sine interne anliggende og problem i ett annet forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Mine synspunkter gjelder minst like mye for BF, så de kan godt fremføres her. For øvrig er enkelte fora hos DIS åpne for alle uten innlogging. Da er de uansett offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg forstår din frustrasjon veldig godt Finn.Jeg har ingen problemer med å logge meg inn fra min stasjonære P.C,men prøver jeg fra hvilken som helst annen P.C, så lar det seg ganske enkelt ikke an å få til å logge seg inn.Det har ingen ting med at jeg fortsatt er innlogget på DIS. Alle muligheter er forsøkt.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det er små bostaver og tall. Eksempelvis abc123, men som sagt ovenfor så går det ikke om jeg forsøker på noen annen P.C enn den stasjonære.Forsøkte senest denne helgen faktisk, med samme negative resultat.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For meg hadde det iallefall ikke med brannmuren å gjøre, men jeg forsto rett og slett ikke hva som var brukernavn og hva som var passord jeg fant bakpå medlemsbladet. Nå var jeg sikkert ekstra treg som ikke forsto det, for det forsto sikkert alle andre regner jeg med. Det var forklart i den linken jeg nevnte, og jeg hadde ikke sett den før høsten 2006 en gang. Da var det minst 1 år siden jeg ga opp forsøket på å logge inn. På mellomtiden hadde jeg kun vært inne på Slektsforumet og lest litt av og til. Man trenger ikke være pålogget for å gjøre det.Hos meg står et nummer, så noen bokstaver og så er det samme nummer igjen. Jeg skrev nummeret begge gangene som brukernavn, og det var vel det jeg ikke skulle ha gjort tidligere.Til Odd Roar: Du er nok litt mer dreven enn meg til å kunne påvise slektskap som ikke står i bygdebøkene, men det er moro når en greier det. Akkurat det har jeg kun greid en gang, og det var da jeg fant en dødsfall i kirkeboka for Frosta på en gren jeg hadde stoppet på. Spurte på Digitalarkivet, men fikk ikke svar på det. Så jeg bestilte rett og slett mikrofilm med skifter for det året det gjaldt, og jammen fant jeg skifte på vedkommende dame som viste at jeg hadde rett. Jeg sendte mail til Historielaget som hadde mee bygdeboka på det stedet å gjøre, og fikk positivt svar tilbake. Jeg skulle også gjerne hatt 'ekspertuttalelser' den gangen. Regner med å lese flere skifter o.a. på mikrofilm, og er så heldig nærmeste bibliotek har mikrofilmapparat med utskriftmuligheter, så kanskje kan jeg oppdage flere slektsforhold jeg også som ikke står i bygdebøker.Til Gunn Huglen: Er klar over at jeg ikke kan være på DIS-treff uten å levere slektsdata, og mine datakunnskaper strekker rett og slett ikke til for å kunne levere det. Så da får jeg heller bidra med å hjelpe andre eller legge ut slektsdata når jeg svarer andre på Digitalarkivet og andre forum eller sende informasjon på mail. Jeg har sendt over dokumenter på 18-20 sider til folk, så det er mulig å bidra likevel. De fleste som jeg svarer er takknemlige, men som sagt det eneste jeg forlanger er at de tilkjennegir at de har lest det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til Anne Lise: Mikrofilm kjenner jeg jo til, men har ikke brukt det selv. Det er nok et nyttig hjelpemiddel. Selv forsøker jeg nettopp å gjøre det andre kanskje driver mindre med, nemlig å finne mønstre i kjente data som kan utvide kunnskapen om de aktuelle miljøet, og kanskje også nærmest bevise forhold som en ellers ikke blir oppmerksom på eller klarer å dokumentere. Da er det viktig å kunne bruke internett til å diskutere slikt med folk som har litt greie på det (og få reaksjoner på egne idéer), og nettopp derfor synes jeg den manglende svaraktivitet hos enkelte slike er særs lite konstruktiv.Arkivdelen av slikt, som kan være svært tidkrevende, vil jeg helst overlate til skriftkyndige og gjerne fagutdannede, som en normalt kan stole litt mer på enn vanlige amatører, særlig når det gjelder vurderingen av dataene (f.eks. kildekritikk). Mye kunne imidlertid vært utrettet hvis litt flere opplysninger ble tilgjengelige for alle på nettet, f. eks. oversikt over arvinger nevnt i skifter og militære ruller. Det er mildt sagt merkelig at oljelandet Norge, som bl.a. også er stinn av søkkrike fotballspillere, ikke noensinne kan makte å gjøre litt mer litt raskere ang. opphavet til hele befolkningen, som såpass mange tross alt interesserer seg for (selv om mange ikke gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom noen har problemer med å logge seg inn på DIS sine sider, foreslår jeg at de kontakter webmaster@disnorge.no for å få direkte hjelp.Det finnes alltid en løsning, og denne er ofte utrolig enkel. Som regel er det at man leser bokstavene feil (som er trykket bakpå slekt og data - noen av bokstavene kan være vonde å tyde) og noen husker ikke at det kan være en 'null' mellom bokstavene og medlemsnr. Brukernavn: dn01234 (nummeret skal alltid være 5 sifret, og bygger på ditt medlemsnr. i DIS-Norge og det skal alltid være dn - små bokstaver og ikke noe mellomrom eller bindestrek!). Passord: xyz123 - alltid 3 små bokstaver og 3 siffer.Det er utrolig sjelden det er noe annet enn feil tyding av brukernavn/passord som gjør problemet. Noen kan selvsagt ha problemer som Jan Erik Aas i innlegg 20 skriver. men det kan ikke DIS lastes for synes jeg :-)til Finn Oldervik (3) brukernavn/passord blir ikke endret. Og dersom du tar en titt på alle de slekt og data du har fått gjennom årene, bør du se dette.Lykke til! Med vennlig hilsen Laila Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Odd Roar: Når du ser etter mønste i kjente data hva ser du etter da? Ser du f.eks. etter oppkalling av barn? Med det mener jeg f.eks. barn som kan være oppkalt etter besteforeldre og andre slektninger, navn som går igjen i etterslekt osv. Det er iallefall det jeg ser etter når jeg prøver å finne ut om slekter og aner en ikke finner i bygdebøker. Dette kombinerer jeg med å se etter faddere i kirkebøker, og faddere var ofte slektninger. Jeg kan ikke greie meg uten kirkebøker for å prøve å finne ut av slekt som ikke står i bygdebøker. Jeg bor også i et område hvor det ikke er utgitt bygdebøker(Alsahaug i Nordland). Har jo god hjelp av skiftene til Svein Edvardsen da, men det var jo slett ikke alle det var skifte på.Ja arkivdelen kan være tidkrevende, men en trenger absolutt ikke å gå på arkiv hvis en har tilgang til mikrofilmapparat med utskriftmuligheter. Er klar over at ikke mange har det. Når det gjelder å være lesekyndig så går det bedre etterhvert som man prøver å lese skifter og kirkebøker, og sikkert også andre kilder. Jeg regner meg ikke som kyndig på området, men lærer etterhvert som jeg leser skifter på mikrofilm.Til Laila: Jeg leste ikke bokstavene feil bakpå Slekt og data, men trodde at brukernavnet var: 55555 dn 55555, eller eventuelt 55555 dn. Når det ikke gikk så trodde jeg at jeg hadde misforstått og prøvde med det som var passord som brukernavn. Ingen hadde forklart meg at de første tallene før dn ikke skulle være med, da jeg spurte på nyhetsgruppe for noen år siden. Der ble jeg bare henvist til at brukernavn og passord sto bakpå Slekt og Data. Tallene jeg har brukt her er selvfølgelig andre enn dem jeg har som brukernavn og passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. mønstre, så er navnestil en viktig faktor, likeså personforbindelser rundt den aktuelle familien (f. eks. parallelle ekteskap, der flere i et slektsmiljø gifter seg i et annet, som søsken med søsken eller f. eks. innbyrdes søskenbarn med innbyrdes tremenninger etc., eller like gjerne at flere slekter mikses på forskjellige vis i et ganske tettpakket miljø, som er ganske vanlig), forbindelser på samme sosiale nivå, inngiftesystemer (svært vanlig hos eiendomsbesittere) osv. Det går an å avduke en god del sannsynlige forhold ut fra slikt, og kanskje bevise dem også.Er enig i at gransking av kirkebøker og annet arkivmateriale er viktig for å dokumentere det en hevder, og slikt kan en jo få betalt assistanse til. Imidlertid går timene fort, og med godt utspredte slektstrær kan dette bli ganske kostbart. Lysten til å legge dette ut til andre blir da også nokså liten, hvis det ikke er litt gjensidighet i dette. Akkurat den synes jeg generelt er litt begrenset, men noen gode bidragsytere finnes jo innimellom. (En del kirkebøker o.a. har også så uleselig skrift at sakkyndige uansett må til for å tolke tekstene riktig.)Som nevnt savner jeg mye mer utlegging av data fra arkivverket i en lett tilgjengelig nåtidsform (med dagens skrift!) utført av 'eksperter', som kan gå god for at dataene er riktige. Når en ser på hvor vanvittig mye parallellarbeid (av folk som ikke vet om hverandre og av arkivansatte, ikke minst), som da kan innspares, burde dette være samfunnsøkonomisk helt riktig å gjøre. Med klarere data kan også mangew lange og ørkesløse debatter droppes, og mer konstruktiv utvikling komme i stedet, og fornye en 'bransje', som fortsatt etter en mengde tiår sliter med eldgamle problemer, som ingen har fantasi nok til å prøve å oppklare. (Selv gjør jeg noen spredte forsøk, men får altså nesten aldri noen utviklende kommentarer til det.) Det vil nok være nok av interessante problemer å ta fatt på likevel, men de vil da være litt forfriskende nye og ikke hundre år gamle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.