Gå til innhold
Arkivverket

[#46013] Dis-treff, hvorfor så forbasket vanskelig å komme seg inn der.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Og for å ha sagt det;Jeg akter ikke å svare på noen flere innlegg her. Jeg tror de fleste er enige med meg.Denne diskusjonen hører ikke hjemme herDen som vil / har mektige argumenter mot mitt siste innlegg (125) kan maile meg privat.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Her var det mye sure oppstøt mot DIS. Her er noen punkter å tenke igjennom:Det er ikke til å komme unna at de som arbeider for DIS (unntatt en sekretær ?), jobber helt gratis, hvis jeg ikke tar feil. Tenk bare på at en datakonsulent tar ca. 1200 kr. i timen.DIS har utført mye positivt. F.eks. hadde det neppe vært lagt ut gravlagte på nettet uten DIS. Joda, enkelte unntak hadde det vært. Det er nok tjenester som de som kommer med sure oppstøt overfor DIS også benytter.Dataene i DIS-treff trenger ikke være så korrekte, men jeg er enig at middelalderslektene med fordel kan redigeres fra sentralt hold, det skulle være en overkommelig oppgave. Det må ikke bli slik at ingen vil gi bidrag til DIS-treff i frykt av ikke å være perfekte. I flere diskusjoner har jeg sett at folk er redde for å legge ut slekt på nettet, fordi de er livredde for å ha en eller annen feil.Det ser ut som det er en misforståelse med det å klatre i anene i DIS-treff. Man må selv sende inn bidrag for å klatre i anene, det holder ikke med kun å være medlem. Dette er sikkert forklart i tidligere innlegg. Her høres det ut som de som er mest negative til kvaliteten på DIS-treff heller ikke har tilgang på aneklatring.122: Er det du som skal bestemme at debatten her skal slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Demokratisk sentralisme er kanskje en form som hadde foredlet oppfatningen om 'offentlig' fortielse av intern uenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så, Så, nå må vi roe oss ned og holde oss til saken.Jeg er medlem i DIS, dog passivt, og har fått kunnskap om slektsforkning derfra. Kjære slektninger, LOW og OS, meld dere inn DIS. 300 kr er ingen ting i dag, middag for en + en øl på byn. DIS-medlemmer er en viktig bidragsyter til DA, de registerer Gravminner (har faktisk lurt på å melde meg på det, hvis helsen strekker til), som Remi skriver, de tester program mv.Jeg skrev tidligere at jeg ikke forstod noe av innsendingen av GEDCOM-filer. Det gjør jeg fortsatt ikke, men har lest litt i gamle DIS-blader, som er tilgjengelig for meldmmer på nett, og skal nok klare det. Men, jeg klarte å klatre i Anitas slektstre i kveld, brukte pappas navn, fødekommune og fylke, her er resultatet. Akkurat Anitas side ligger jo også tilgjengelig på nett, så sånn sett var ikke der noe nytt for meg, men jeg kunne jo ha slumpet til å få treff på Heine på Leite, noe jeg altså ikke fikk.Her er en skjermdupp av resultatet:

bilete2081.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

127:Det var selvfølgelig bare et forslag. Men jeg jeg respekterer selvfølgelig at du fortsatt har lyst til å debattere noe som etter min mening er unødvendidig.Og jeg skal ikke svare deg, jeg synes dette temaet har har 'tatt' helt av og du må bare respektere min mening ogsåLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Og mitt siste innlegg og kanskje mest provoserende:'Jeg skal ha betalt for å klatre i andres trær'Ikke fordi jeg er pengegrisk, men fordi jeg er en fornuftig og klok mannLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var ikke min mening å skremme folk fra å være medlem av DIS. Som sikkert de fleste skjønner var det mest frustrasjon over å ikke komme meg inn på sidene deres som gjorde at jeg la inn temaet. Jeg må også tilstå at jeg synes bruken av passord i enhver sammenheng har tatt helt overhånd.Jeg kom heller ikke på at jeg skulle betrakte meg selv som gjest i min egen forening for å få lov til å skrive svar på et spørsmål.Konklusjonen min på alle innlegg er at jeg også i fremtiden vil holde meg til Digitalarkivet, ikke fordi det er gratis, men fordi det er så velsignet fritt for passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Lars Ove: Jeg har ikke hisset meg opp, så langt klarer du det ikke, men jeg blir provosert av din nest siste setning i (116): 'Jeg vet ikke, og er ikke så interessert i, hva et medlemsskap koster, men hvis jeg skulle vurdere et medlemsskap, så måtte JEG fått betalt.' Det er denne slags usaklige yttringer som skaper personangrep her på Brukarforumet og som vi for all del må unngå. Det gjør bare at debatter blir stengt. Hadde du klart å holde dine egne helt personlige, sære meninger om dette for deg selv, så hadde det godt helt fint.Hyggelig at du handler på Rema. Jeg handler ikke der selv fordi jeg synes at vareutvalget og kvaliteten deres alt for dårlig. Pris er ikke alt, det trengs kvalitet også og som bedriftsøkonom burde du vite dette. Det mener jeg DIS lager og i mine øyne får jeg igjen så det monner. Du skulle bare visst all den rosen og takksigelsen jeg får fra medlemmer der ute etter medlemsmøter og kurs som er arrangert, slektsforskerdager som er holdt, forelesere som erskaffet og på egne forelesninger. Men som den bedriftsøkonomen du er, så kan vel ikke du se at dette er 'varer' som kan settes pris på og som gir meg en verdi av å være medlem i foreningen.For meg holder det ikke å slenge ut spørsmål på Brukarforumet og gå på Statsarkivet, selv om det ligger bare 500m fra der jeg bor. Jeg trenger mer, mye mer.Jeg respekterer så absolutt din mening med at du ikke vil være medlem i DIS. Skulle bare mangle. Men du behøver ikke å komme med påstander som du ikke kan bevise, som at det er en del (veldig mange) mennesker som ikke er fornøyd med DIS sin betalingstjeneste. Spesielt siden du kanskje ikke vet hva du snakker siden du ikke er medlem og etter det jeg forstår så absolutt ikke vil være medlem heller. Håper samtidig at du respekterer oss med et annet syn på saken.Det ser ut som om du trenger at ting blir skrevet med store bokstaver for du oppfatter i hvertfall ikke det som blir sagt. Men det er vanlig hos folk med forutintatte meninger og skylappen på.......Ikke at jeg sier at du har det, for så godt kjenner jeg deg ikke, men jeg sier at det kan se slik ut.Du kan få lov å klatre i mitt tre så mye og ofte du vil, det ligger her på min private PC, jeg skal bare ha 10 kr. pr. person du vil se på. Skal du se på kildene koster det deg 10 kr. til. Ikke fordi jeg er sunnmøring, men fordi jeg synes folk godt kan betale for å få se på mitt arbeid gjennom utrolig mange år. Men du må komme hit til Kongsberg.Helt greit at du ikke vil legge inn flere innlegg i denne debatten, og du kan få leve i din verden der du tror at de fleste er enige med deg.Så får jeg siste ord. :-) Takk for fine innlegg i 127-129.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Finn: Jeg er fullstendig klar over at du ikke ville skremme noen og jeg forstår veldig godt din frustrasjon. Har opplevd den selv på andre sider på nettet med pålogging, men det meste lar seg ordne.For meg er det akkurat det samme hvor du legger inn dine innlegg, men som den ressurspersonen du er, så er det synd dersom du ikke klarer å få svart på innlegg på Slektsforum. Neste gang du får Slekt og Data i posten, så logg deg på så fort du har tid og anledning, legg inn brukernavn og passord, og hak for at Windows skal huske brukernavn/passordet, så ordner det seg nok. Det tar ikke lange tiden gangene etterpå når du skal logge deg inn.Vi snakkes.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Noen klager over at medlemskap er for dyrt, andre over at websiden til DIS krever passord,atter andre over at man får for lite for medlemskapet. Det logiske må da bli atmere av foreningens internettilbud blir reservert for medlemmene, slik at disse føler de får noeigjen for pengene, som ikke gratisbrukerne får tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om Remi i (133) ikke vil handle på Rema fordi kvaliteten er for dårlig og samtidig er ute av stand til å se like kritisk på DIS' faglige kvalitet, er det lite håp for de forbedringer jeg naivt håpet på i (120).Forresten, hvor mange år skal det stå 'kommer' på DIS hjemmeside under f.eks. fagstoff og 'Emnet Slektshistorie vil omhandle slektshistorie/genealogi som fagdisiplin og avgrense denne mot lokalhistorie og andre disipliner av historiefaget, f.eks. kollektive slektshistorier i bygdebøker.'Hvilket tilbud har DIS til de som ikke skriver av bygdebøker, slektsbøker eller ting de finner på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Finn (132):Bruken av passord på forum generelt er etter hvert blitt ganske så nødvendig, og det er til det beste for begge parter.Og man kan også på de fleste forum krysse av for at passord og brukernavn skal huskes, noe man selvsagt kun bør gjøre dersom man sitter på sin egen private maskin. (Ikke bibliotek el.l.)Ta f.eks en titt på Trønderslekt sider for Innherred; LenkeInnlegg 569, 567, 566, 562, 561 og 556 er bare tull, og genereres av 'roboter' som har til hensikt å spre reklame eller virus. Her har moderator et svare strev med å rydde opp ukentlig.Ved å lage et innloggingsystem med brukernavn og passord så kan man beskytte seg mot slike uønskede innlegg.I tillegg så har man en litt bedre kontroll med hvem som legger inn innleggene.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Beklager at det falt bort et vesentlig ord i siste innlegget mitt som var rettet til Tore Jeg gjentar derfor svaret.'Ja, vi er vel en gjennomsnitt av Norges befolkning, så hva venter du egentlig' (I ettertanke har jeg begynt å lure på om vi ikke egentlig er noen særlinger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Jan Peter (140)Ja jeg kjenner til det der. Du kan sikkert også svare på hvorfor ikke disse sidene vi operer på nå er plager med det samme. Har Oldervoll et mye bedre program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Nei, det får Jan O i tilfelle svare for...! :-)Jeg kjenner ikke til forskjellene på disse forumene, men det kan godt være ulikheter på hvordan innlegg blir postet, som gjør at Trønderslekt's forum for Innherred er mere berørt. Men det skal også sies at slike useriøse innlegg blir fjernet ganske raskt.Har forøvrig aldri sett slike innlegg her på Debattforum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Geir: Jeg kan ikke svare deg på ditt første spørsmål i 137 også lurer jeg på hva du mener med 'faglig kvalitet'?Jeg sitter her i Kongsberg og prøver å skaffe vettuge temaer til møter og kurs etter hva de som møter opp på møtene våre ønsker. Og vi prøver alt vi kan i å etterkomme deres ønsker. Det er i mine øyne den faglige kvaliteten på ders nivå de er ute etter. Eller tar jeg feil?På ditt siste spørsmål så kommer det an på hvor du er i verden. Jeg klarte ikke å finne Visby i Norge (men fant et i Danmark og et i Sverige), men det er klart at hvor du er i Norge vil ha litt å si for hvilket faglig tilbud DIS kan tilby.Vi her i Kongsberg prøver å etterkomme møtedeltagernes ønsker. Vi har holdt kurs i gotisk skrifttyding for nybegynnere og viderekomne. Det må da vel være litt 'høyere faglig kvalitet'. Dette med en skikkelig ressursperson fra Statsarkivet i Kongsberg.Så jeg mener at vi prøver å etterkomme ønsker fra de som ikke bare skriver av bygdebøker, slektsbøker og internett. Vi har prøvd på de forskjellige kursene våre som omhandler kilder, å vektlegge bruken av å se i de forkjellige kildene som finnes på statsarkivene. Faller dette under noe av det du ønsker?I så fall er du hjertelig velkommen neste gang vi har et kurs du kunne ha tenkt deg. Det er bare å sende meg en mail til remi.pedersen at broadpark.no Noen kurs går en gang i uken og noen kurs går over ei helg, og trenger du overnatting så er det bare å si ifra. Vi er behjelpelige med det meste.Er dette noe av det du savner eller er det noe annet du er på jakt etter?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Tore Vigerust (136)Hva skulle det vært da??Og da tenker jeg ikke på middelalder, men det som 97% (sånn ca) av oss interesser oss forLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Innlegg som folk legger inn her på Brukarforum blir verifisert mot en reell email-adresse. Dersom du ikke har en reell email-adresse så blir innlegget forkastet. Dette er i hvertfall slik jeg har forstått det.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er nå på tide at en eller annen Ansvarlig redaktør fjerner skjerm-dumpen med navn og adresse på en person som er i levende live, (her skal ikke nevnes telefonnr. en gang på personer), så da bør dette bildet i hvertfall fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove (145): en slekts-wikipedia, kanskje, eller en avløser at DIStreff, dvs en kvalitetssikret tjeneste.Jeg skal lage en oversikt til DIS-siden over Bergens befolkning 1700-1720. Den synes jeg før være forbeholdt medlemmene,men jeg vet at andre i DIS synes den bør være åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Laila (147), jeg mener innlegget mitt med skjermdumpen var informativt og saklig, og Anitas adresse og telefonnr får man enkelt frem ved søk f eks på Google. Men OK, kanskje et lite overtramp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (123): Beklager at jeg som medlem ikke hadde oppdaget gjestemuligheten i Slektsforum, kun lagt merke til den litt tungvinte innloggingen.Så til den siste setningen i (137):'Hvilket tilbud har DIS til de som ikke skriver av bygdebøker, slektsbøker eller ting de finner på nettet?'Er selv ikke en av disse, siden jeg faktisk har egne tanker om hvordan slektsforbindelsene kan være utenfor de kartlagte datas sfære, men det later til å være forbudt hvis en ikke har finlest alle dokumenter i 'saken' først.Så til temaet: Kanskje DIS (og NSF) kunne prøve å utøve et sterkere påtrykk mot arkivverket og ikke minst bevilgende myndigheter, slik at langt flere kvalitetskontrollerte data kan gjøres tilgjengelige på nettet, så folk på enkelt vis kan hente mer troverdige opplysninger derfra, og ikke som nå være henvist til å skrive av eller kopiere fra mer eller mindre foreldede bøker og gjerne tvilsomme private nettsider når 'forskningen' skal bedrives?Dette vil jo nå alle, så det er ikke noe medlemstilbud. Men hvis slektsforeningene ble en aktiv part i dette arbeidet, kunne disse nye nettkildene være et gratis tilbud til medlemmene, med betalt tilgang for utenforstående.Av kilder jeg her tenker på er f.eks. kirkebøker i leselig form (ikke grumsete skanningssider), lister over arvinger omtalt i skiftedokumenter, fadderlister ved dåp, militære ruller osv. så langt tilbake i tid slike finnes. Med slikt en museknapp unna vil de svært mange som ikke er naboer til et statsarkiv e.l. også kunne ha litt å bidra med i denne verdenen, slik at ikke alt må overlates til tålmodige skrifttydere, som irriterer seg over andre interessertes manglende arbeidslyst med slikt.Det er helt uforståelig hvorfor det skal ta så vanvittig lang tid å få gjort dette i et land med såpass mye kapital tilgjengelig. Selv midt i dataalderen brukes metoder fra århundrer tilbake, hvor en rekke personer parallelt sliter med krevende skriftanalyse av de samme tekstene, i stedet for at tekstene tas på et 'samlebånd' der skikkelig kvalifiserte folk en gang for alle gjennomgår og oversetter dem til et forståelig nåtidsspråk, som alle vi andre kan ha stor glede av. Det vil også slite mindre på de skjøre dokumentene, slik at de lenger kan bevares i original.Selv vil jeg langt heller friskt forsøke å fortolke dataene og se nye og kanskje spennende sammenhenger i dem enn å henslepe tiden med ørkesløs avskrift av endeløse hyllemetre med mer eller mindre uleselige skrifter. Jeg er villig til å betale en del for å slippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.