Gå til innhold
Arkivverket

[#46023] Familien Hans Peter Jahnsen ca.1860 i Oslo


Gjest Herleiv Saunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Herleiv Saunes

Takk for all hjelp. Espen Tjernshaugen,Nesodden! Jeg lurer på hvor du har opplysningene fra om konfirmasjonene i Oslo og fødte i Nesodden.Har prøvd å se i de scanna kirkebøkene for disse prestegjeldene,men de er scanna med mange manglenede sider,så det er uråd å finne frem her. Kansje er du i slekt med denne familien,og således kjenner mye til hendelsene? Gi meg et svar på dette om du vil. Min bestefar kom fra Oslo og derfor er jeg interessert i denne familien. Hans Peter Jahnsen var min tipp-tipp-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, Jeg er ikke i slekt med denne familien, men har et lite prosjekt gående som går ut på å kartlegge og registrere de mennesker som har bodd på noen av de mindre plasser og bruk på Nesodden og nordre Frogn. Husmenn og arbeidsfolk på Nesodden flyttet mye på seg og bodde ofte ikke så lenge på hvert sted, derfor har jeg 'trålet' en del kirkebøker fra Oslo området og bl. a. plukket ut en del konfirmerte og begravede med oppgitt fødested Nesodden. Har gått igjennom mye av kirkebøkene på Nesodden og det er derfra jeg har dåpsopplysningene. Karlstad har gårds og bruksnummer 10/3 og ligger ved Kirkeveien mellom Nesodden kirke og Fjellstrand og ble utskilt som eget bruk i 1839, men jeg har ikke sett Hans Peter Jahnsen nevnt som selveier, han blir hele tiden betegnet som smed. Bortsett fra at Hans Peter og Helle opptrer som faddere ved dåp på naboplasser vet jeg ikke noe mer om dem bortsett fra en hendelse på Langøya mellom Nesodden og Oslo ( tilhørte Nesodden og det var forskjellig fabrikkvirksomhet der samt noen fiskerfamilier ), jeg er ganske sikker på at jeg har sett Helle M. Mathiasdatter i en eller annen forbindelse der ute men finner ikke den hendelsen igjen nå da den ligger i sammen med noen tusen andre hendelser som jeg ikke har fått sortert ennå ( om det da er samme person ? ), men såvidt jeg husker så var hendelsen omtrent på den tiden da familien forsvinner fra Nesodden. Håper at dette var til noen nytte.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Kom nettopp på at programmet jeg bruker for lagring og sortering har en søkefunksjon, og da fant jeg den hendelsen på Langøya. Husker at jeg stusset litt over denne.Sjekk innførsel nr. 16, tredje ovenfra, dåpen til Anton Martinius.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

I og med at Anton Martinius i lenken ovenfor er innført som 'ægte' kan du kanskje hjelpe meg med om dette virkelig er den Helle Mathiasdatter som Hans Peter Jahnsen var gift med, eller en annen.Usikkerheten rundt dette er grunnen til at jeg har latt den ligge usortert og ikke koblet den med familien på Karlstad.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Takk for svar Espen. Dette er nok den same familien.Det ser ut som Helle har fått et barn med Johan Andreassen Arbund?Klarer ikke helt å lese hvor han f.t. har tilholdssted. Helle Mathea Mathiasdatter Langøen står som moder. som faddere står : Helle selv,Olander Langøen?,Jørgen Hansen(Helles eldste sønn),Hanna Bolette Hansdatter(Helles eldste datter f.1.okt 1842 på Karlstad.)Ser du har med en del barn av Helle og Hans Peter som jeg ikke har reg. tidligere.Der er bl.a. to som er døpt same år ?Har du funnet de i kirkeboken for Nesodden? Jeg har bare funnet Oluf Jørgen,Hanna Bolette,Lars Petter,Julie og Oluf M. I ft. for 1865 for Vestre Aker er denne familien oppført med Hans Peter og Helle med barna Hanna Bolette,Lars Peter,Julie og Oluf M.Hansen.De andre barna som du har funnet bor ikke sammen med dem av en eller annen grunn.Oluf Jørgen Hansen,eldstemann er i 1865 gift med Elise Kristofersdatter (svensk)og får en datter i 1863 det året de gifter seg og en i 1866. Kan du gi meg en lenke til de barna jeg mangler fra kirkeboken? Går det an? Hører fra deg om dette og om du vil ha flere opplysninger om denne familien.Herleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Oops, har gjort en liten blemme og må bare beklage det.Hans Peter dpt. 18.2.1849 var ikke sønn av Hans Peter Jahnsen, men hans foreldre bodde på samme plassen og er tydeligvis oppkalt etter din ane. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060306040634.jpg>LenkeJeg registrer hendelsene kronologisk på hver plass, og da det var vanlig med flere husholdninger/familier boende på samme plassen blir hendelser til flere familier blandet sammen. Da er det viktig å ikke 'blingse' som jeg hadde gjort nå.Helene Birgitte har du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Hallo igjen Espen! dåp nr. 16 Anton Martinius. Faren står oppført med Johan Andreassen. Jeg fortår ikke helt hva du mener,men at det står ekte i stedet for uekte i en kirkebok forundrer meg ikke.Det ser jo elles ut som det er riktig,da fadderne er Helle Mathea Mathiasdatter,Jørgen Hansen(Helles og Hans Peter Jahnsens eldste sønn)og Hanna Bolette Hansdatter(Helles og Hans Peter Jahnsens eldste datter.) Lars Peter Hansens konfirm. i Grønland 1860 finner jeg ikke i de scanna kirkebøkene. Helene Birgitte Hansen konfirm. i Oslo Domkirke 1863 finner jeg ikke i de scanna kirkebøkene. Dåpen til Julie,Olava Maria og Oluf Martin finner jeg heller ikke i de scanna kirkebøkene fra Nesodden.Det ser ut som mange av sidene i de scanna kirkebøkene er falt ut eller ikke er scannet.Merkelige greier.Herleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Takk for svar.Jeg forstår. Men burde ikke Anton Martinius være hos sin foreldre på Hægdehougen,Vestre Aker ved FT 1865,8 år gammel.Men han kan jo ha dødd han også.Herleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jo, Anton Martinius burde være hos foreldrene som 8 åring, men kan ha dødd som barn.Kan ikke se at han er begravet på Nesodden, om han døde må det ha skjedd mellom 1858 og 1865, og da bør han finnes som begravet i en av menighetene i Xiana eller V. Aker. Det kan jo også tenkes at døde fra et sykehus/hospital.Noe jeg lurer på er hvor familien befinner seg i 1875.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Ja,jeg også har lurt på i mange år hvor denne familien blir av.Jeg har kun kontroll på min tipp-oldefar Jørgen Hansen,som kalte seg Jørgen Jahnsen ved sin død i 1890.Kansje kalte barna seg for Jahnsen etter hvert.I FT 1875 er det ikke spor etter familien i Oslo.Kan de ha dratt til Amerika alle sammen?Julie drog jo dit vel? Er der andre kilder i Oslo enn prestebøkene? Det blir jo et enormt arbeid å gå gjennom bøkene for alle prestegjelda i gamle Christiania.Herleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.