Gå til innhold
Arkivverket

[#46026] Finnland-Svensk innførsel fra 1700-tallet


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Dette spørsmålet hører vel ikke hjemme på dette forumet, men jeg håper at noen kan gi meg en pekepinn iallfall om hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp. En kjenning av meg skriver følgende:'I have found one fellow who moved into the Karijoki area in the late 1700's. On his 'move-in' record for Thomas Erhsson Pantolin, it states: 'erh. Comp. dispon. Strengbergs tilstånd till äcktensk. äfwenså sold. Henric Erhålt.' On his marriage record it states: 'sold. af Nerpes comp. N:o Thomas Erson Pantulin.' I'm not sure if these are Swedish or Finnish terms.'Kan noen hjelpe oss med å forså dette, eller eventuelt hvilket forum jeg kan henvende meg til?(NB: Dette dreier seg ikke om et betalingsoppdrag. Jeg har aldri tatt betaling for å hjelpe folk med slektsforskning).Jeg takker for all hjelp!Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tomas Ersson Pantolin fikk tillatelse til å inngå ekteskap. - og tilhørte muligens Strengbergs kompani. (opplysningen om at soldaten Henrik fikk en tillatelse, hører vel ikke hjemme her.)I den andre teksten var Tomas Ersson Pantulin soldat i Nerpes kompani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Jag sökte på googles på Nerpes/Närpes kompani. Närpes ligger i finska Österbotten.Jag fann Thomas Pantolin under två sökord. Namnet Ersson tolkar jag som att fadern hette Erik, det är en kortform för Eriksson. Dessvärre har jag inte lärt att skicka länkar.Om man går in på - personal.inet.fi/private/karl-olof.reinlund/soldater.pdf - kommer man till 'Soldater vid rotorna nr 1-149 i Närpes kompani vid Österbottens regemente. På sid 3/13 finner man under rote 16 och 17 Thomas Pantolin född 1761 i Österbotten, Åbo län, antagen vid rotan 31/7 1788.Rotesoldater i Lappfjärds socken 1749 och 1795 hittar man under -sydaby.eget.net/eng/nybond/rote.htm - För 1795 kan man läsa följande:Nr 16Rotens namn: HannulaSoldatens namn: Thomas PantolinFödelseort: ÖsterbottenÅlder år: 34Tjänstetid: 7Längd: 5 fot 8 tumDet är fantastiskt med internet! Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.