Gå til innhold
Arkivverket

[#46027] Sørum i akershus, finnes bygdebok for området


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei.Er det noen som vet om det finnes bygdebøker for nevnte område, som inneholder info om de som bodde på gårdene.Evt noen som kan gjøre et oppslag for meg kanskje :) den 02.01.1806 fødes en guttehvalp Kristoffer på Sandbekken u Lystad-eie i Sørum. Han er sønn av Ole Kristoffersen og Else Christensdtr. Står det noe om dem i bygdeboka. Gjerne når de døde, jeg lurer nemlig på om denne Christopher er han som gifter seg i 1825 m i Fet med Dorthe Olsdtr. Men jeg har ikke funnet noen Kristoffer fra Sørum til Fet blant utflyttede for Slrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det står litt om hvilke kilder som finnes på Dis sider her: Lenke Håper noen har tilgang til bøker som har stoff om de folkene du søker. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Ole Christophersen og Else Chri.finner jeg følgende barn døpt i Sørum:Christopher dpt 14 mars 1795Christine dpt 9 april 1797Mari dpt 1. des 1799Christopher dpt 12 jan 1806 LenkeOla dpt 1808Peder dpt 1812Med forbehold om rett avskrift.Disse skulle det vel være mulig å finne i kirkebøkene. Forhåpentligvis også i lokale bygdebøker?Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det finnes bygdebøker/gards- og slektshistoriebøker fra Sørum, men jeg vet ikke om alle er ferdigskrevet. De som er kommet ut er ganske nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen i 1827 i Fet. Her står begge oppført med Lillestrøm som oppholdsted? LenkeNr. 7 høyre side kirkeår 1827. Dessverre fant jeg ikke noe om fedres navn der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på brudgommens alder 34 år, så passer han vel dårlig med med den Christopher som du lurer på f. 1806?Brudens Dortes alder 22 år .Da spørs det om du ikke må søke andre steder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har satt nr 7 og ikke nr. 8 som er den vielsen mellom Christopher og Dorte . Her er det ikke samsvar med den kilden på F.S. To års forskjell i vielsesåret. Tror likevel det er samme paret det dreier seg om .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ble jeg noe forvirret, to ektepar med samme navn dukket opp her. Det paret som Ole har funnet passer bra med alder, så det er vel det rette. Ser ikke noe som kan hjelpe med fedres navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Ja det er den vielsen som Ole nevner i innlegg 13. Dorthe er fra Fet født der i 1797-1873. Min Christopher står ved sin død i 1875, med et oppgitt fødselsår til 1805.I 1865 Lenke er de her.Som faddere til sine barn har de brukt en del folk på gården/plasser under Skårer. Det står jo ingen farsnavn på fadderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Erik Horgen

Fra manus til Sørum bygdebok, bd 3, kommer høst 2007 - om Sandbekken u Lystad: SANDBEKKENSandbekken er nevnt noen ganger først på 1800-tallet som en plass under Lystad. Navnet er ukjent nå, og det er ikke kjent hvor denne plassen lå. I folketellinga i 1801 ble Sandbekken nevnt mellom Holen og Enga. Dette tyder på at Sandbekken lå i den nedre delen av Lystads gardsområde, det som var bosatt fra gammalt. Det var ikke noen bosteder oppe på Lystadmoen ennå i 1801. Den eneste familien vi kjenner i Sandbekken, var OLE KRISTOFFERSEN 1772 g 1794 m ELSE KRISTENSD Holen u Lystad 1774. Barn: Kristoffer 1795—1797, Kristine 1797 g 1840 m enkem Kristian Larsen Olstad u Lystad, dit, Mari 1799—1801, Anne 1802 kf 1818, Kristoffer 1806 g 1825 m Dorte Olsd Bakås u Ramstad, Fet, til Skårersetra, Fet, Ole 1808—1809, Peder 1811—1814, Mari 1815. Ole Kristoffersen var husmann uten jord i Sandbekken. Dette viser at stedet var ei stue uten jord. Denne familien er ikke nevnt etter 1820 og flyttet kanskje. I 1813 døde kone OLIA OLSD, 75 år gml, i Sandbekken. Det er ukjent hvem hun var, men hun var kanskje skyldt Ole Kristoffersen, som vi ikke veit hvor var fra. Etter 1813 kjennes Sandbekken ikke nevnt. Stedet var nok bebodd bare et par tiår først på 1800-tallet. I 1849 ble nevnt en plass Sandbekkmoen. Denne lå oppe på Lystadmoen, og var da en nybygd plass. Dette var ganske sikkert en annen plass enn den eldre plassen SandbekkenOm Setra u Skårer, se Fet bb 2, 690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.