Gå til innhold
Arkivverket

[#46044] Hvor kommer Ole Andersen Harboe fra?


Gjest Einar Bache
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Bache

En av mine aner er Ole Andersen Harboe, født 1661 og kom til Høgsfjord i Rogaland i 1690-åra. Han var 'Løytnant over de utvalgte bønder' og var bruker av gården Fossan. Ca. 1695 giftet han seg med Sissel Danielsdatter, hennes andre mann, som kom fra Ullestad i Årdal. Er det noen som kan gi opplysninger om hvor Ole kom fra - jeg har sett et sted at det kan være fra Toten - og hvem som er hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det finnes litteratur om Harboe fra Høgsfjord (som du kanskje vet?): Aurenes, Ola: Harboe-ætta frå Høgsfjord. Særtrykk Rogaland. Historielags årshefte. Stavanger. 1937. side 25-34.Det er en FS-kilde som operer med Toten som fødested. I forlengelsen av denne kilden er det ført opp to døds-/skifte/begravelsesdatoer: 24.august 1727 og 30.april 1728. Dette tyder vel på at grunnlaget for kilden er fra skiftet.En Nils Andersen Harbo nevnes i en tingbok (16/08-1706) for Hadeland, Land og Valdres sorenskriverembete, og det vil være rimelig å tro at Ole muligens kan være Nils A Harboes bror.Det har vært en rekke Harboe-debatter her på brukerforumet, - uten at Høgsfjord-Harboe hittil er nevnt (så vidt jeg kan se). Siden Ole Anderssen Harboe var militær er det jo fristende å spekulere i om det finnes en kobling mot en av de Harbo-slektene som opererte i Norge på slutten av 1600-tallet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei. Ville bare si fra at jeg skrev til arkivet der borte men de fant ikke noen ting, der var en Zibylla som fikk et uekte barn, som kanskje kunne være ham. I Sollied arkiv Bergen var der mer å hente om slekten og fra Danmark, men karen på Forsand fant jeg ikke opphavet til. Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sol :Var det artikkelen av Ola Aurenes som ikke sa noen ting om hvor Ole Andersen Harboe kom fra, eller var det slik at de rett og slett ikke fant noe på Ole Andersen Harboe ??Jeg forsto ikke helt om rollen til denne Zibylla. Skal hun være totning (SAK-Hamar?) eller rogalending (SAK-Stavanger?), -en mulig mor til Ole A Harboe ?-Kunne nesten fristes til å tro at det forligger en sammenblanding med personer i dette temaet ( Lenke ) , der både Stavanger, Harboe, en Ole Andersen og ei Sibylle er innblandet, men jeg kan vanskelig se at dette på noen måte vedrører vår Ole Andersen Harboe.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Bache

Interessant å lese om tidligere debatter hvor opphavet er det samme som mitt.Hvor Ole Andersen Harboe kommer fra får vi bare se om vi kan få klarlagt senere.Takk for alle innspill og referanser. Forøvrig 'begynner' min slekt med Ole og Sissels yngste sønn Tormod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.