Gå til innhold
Arkivverket

[#46046] Utflyttede nordmenn til den sørlige halvkule de siste 150 år


Gjest Andreas Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Sandvik

Jeg har startet et prosjekt med å skaffe en oversikt over utflyttede nordmenn til Sør-amerika og Oceania. Opprinnelig tanke var å begrense prosjektet til utflyttede Nordmøringer, men Kjartan Fløgstad skriver i en av sine bøker at nordmenn dro til USA/Canada i flokk og følge, til sør reiste individualistene i et lite antall. Det er derfor mulig at jeg må utvide omfanget for i det hele tatt å kunne få registrert noenJeg har behov for hjelp til å finne mulige kilder, og til hvordan jeg bruker Digitalarkivet om det skulle være noen opplysninger der. Nyinnmeldt i DIS denne uken.Til Australia flyttet flere krigsseilere ved slutten av 2. verdenskrig og vi hadde en 'bølge' på slutten av 1960-tallet av ingeniører.Den Chilenske ambasaden er interessert i mulige hvalfangere som slo seg ned i Chile.Klippfiskeksporten fra Kristiansund og Ålesund til Sør-amerika aktualiserte sikkert behovet for emigrasjon, men så vidt jeg har bragt i erfaring fra eldre klippfiskeksportører i Kristiansund ble de som reiste der kun i noen år før de flyttet tilbake til gamlelandet. Dette er også Fløgstad erfaring. Mange av de få som reiste ut returnerte til Norge.Kan noen hjelpe meg videre?Andreas Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Emigrantdatabasene i Digitalarkivet, med søk på 'Reisemål', må jo være ett aktuelt utgangspunkt for informasjon.Du vil sikkert kunne få bidrag fra enkeltpersoner her i forumet også. Jeg kunne f.eks. bidra med bror av min farmor som dro til Argentina ca. 1911 og etter hvert stiftet familie i Chile.Hvilke opplysninger tenker du deg om den enkelte person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis du søker her i brukerforumet med søkeord 'australia' eller 'zealand' vil du få treff i flere titalls debatter som kan være relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Prøv boken til Gudmund Stang: The dispersion of Scandinavian engineers 1870-1930 and the concept of an Atlantic system. Dokumentet er del av serien STS-arbeidsnotat / Senter for teknologi og samfunn, Institutt for tverrfaglige kulturstudier, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Bind nr: 3/89. Årstall: 1989, Trykt: Dragvoll: Sidetall: 43 bl. diagr.Stang var historiker, spesialist på Latin-Amerika. Faren reiste i tredveårene til Argentina med familien. Det var flere som reiste dit, selv med en utdannelse fra NTH fikk de ikke arbeid i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.