Gå til innhold
Arkivverket

[#46048] Klokkerbok for Brunlanes 1814-1834.Tyding av gårdsnamn


Gjest Herleiv Saunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Herleiv Saunes

1826 den 1.oktober ble Hans Jahnsen konfirmert nr.7,ser i alle fall ut til at namnet er det?Men hva for namn står bak hans namn?Er det en gård i Brunlanes ved Larvik der han jobber og bor når han blir konf.? Kan noen prøve å tyde det som står på denne linjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, det står det. Men jeg tror alikevel flekken over u-en ikke skal være der og at det egentlig skal være Ansteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det spørs om ikke det likevel skal være Austeen. I Lorens Bergs bygdebok for Brunlanes (1911) står gården Austein. Den var iflg. Berg ubebodd i årene 1800-1804, da den odelsberettigede Jan Helgesen tok over som bruker. (Hans far Helge Nilsen hadde solgt gården i 1800, og ved et nytt salg i 1803 ble den tatt på odel.)Jeg har ikke sjekket kirkeboken om Hans Jahnsen i innlegg (1) er sønn av Jan Helgesen, men i så fall er vel Austein rette gården. Siden den var ubebodd i 1801, er det rimelig at den ikke finnes i folketellingen.Iflg. Berg kan gården ha vært i slekten fra 1660-tallet.Gården Andsteen i FT 1865 (innlegg 5) finnes ikke bygdeboken og ikke i FT 1900. I 1900 finnes derimot Austein, med navnet 'Audsteen' i parentes. Nærliggende å tro at det er en transkriberingsfeil i FT 1865, der håndskrevet 'Audsteen' er blitt til 'Andsteen'?PS: Tema 46047 Lenke gjelder vel samme spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

I slekt og gårdshistorien for Brunlanes står det vel om Hans Peter Jahnsen var sønn av Jan Helgesen på gården Austein eller Austeen .Kan noen med tilgang til bygdebøkene for Brunlanes,slekt og gardssogene,se etter dette for meg.Hans Peter Jahnsen bor på Austeen ved konfirmasjoneni 1826.I 1837,ved giftarmålet på Nesodden,er han innskrevet i bøkene som Hans Peter Jahnsen Hjelten innflyttet fra Brunlaugsnæs i 1834.Kansje var det denne gården han kom fra og vokste opp på?Kan noen sjekke bygdeboka for meg? Gården Austeen (om Hans Jahnsen er sønn av Jan Helgesen),og gården Hjelten(om Hans Jahnsen vokste opp her)Herleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Under Austein er Jahn Helgesen nevnt på side 37 og 40, men han har ingen sønn med navnet Hans Peter. Hans Peter Jahnsen er heller ikke å finne i personregisteret.Det er konfirmert en Hans Peter Jahnsen 3. okt. 1824 - meget vanskelig å lese. LenkeKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiEr enig med Oddbjørn når det gjelder tydingen av konfirmasjonen.Tror kanskje det kan være en ide for deg å søke etter hans dåp i enten Larvik eller kanskje også Stavern. Ifølge FT 1865 er han født i Larvik. Nå er ikke de kirkebøkene skannet ennå, så de må eventuelt fjernlånes. Jeg får ikke kommet på biblioteket denne uken, men har planer om en tur til uken. Da kan jeg kikke for deg, hvis ingen annen har gjort det for deg innen det.Har du funnet ut når han døde? Der kan det stå informasjon som kan hjelpe deg videre til å finne hans dåp. (Beklager hvis jeg ikke har fått med alle opplysninger her)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Takker for svar.Det ser ut som Hans Petter Jahnsen Hielten konf. 3.okt 1824 er min mann.Hans Peter kalte seg senere i 1937 for Hans Peter Jahnsen Hjelten i innflyttningslistene for Nesodden dit de flyttet.Så han bruker namnet Hielten eller Hjelten både i 1824 og i 1837.Dette er en gård i Brunlanes pr.gjeld ved folketellingen i 1865 og en gård i Tanum pr.gj. ved folket. 1801.Kan noen se i bygdeboka for Brunlanes om det er spor etter han eller faren Jahn på gården Hjelten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Takk for svar Laila!Se hva jeg skriver i inlegg nr.11 rett under ditt nr.10.Du kan godt kikke i kirkebøkene for Larvik og Stavern for meg. Navnet har du vel nå: Hans Peter Jahnsen f.ca.1911. Har lett etter hans dåp i Brunlanes fra 1808 til 1813 uten å finne han der.Han er konf.1824,så da kan en trekke fra 13 til 16 år for å finne fødselen hans. Jeg lette for noen år siden i Larvik kirkebok,men fant han ikke den gang.Da så jeg etter døpte med namn Hans Peter,men han kan vel like så godt stå under bare Hans med en far som heter Jahn. Familien Hans Peter Jahnsen forsvinner for oss i Oslo en gang rundt 1866,så jeg hvet ikke når han døde. Herleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke hjelpe så mye her, men det ville undre meg om det ikke sto Hans Pet(t)er i kirkeboka ved dåpen - og ikke bare Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (11): I den gamle bygdeboken (Lorens Berg 1911) er det ikke spor av dem på Hjelten (eller Hjelti, som han mener den bør skrives). Hans fremstilling går frem til 1840-årene. Men han omtaler bare eiere og brukere, ikke f.eks. tjenestefolk og husmenn. - Iflg. Berg døde Jan Helgesen på Austein i 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei HerleivHar vært på biblioteket idag, men med magert resultat dessverre.Jeg lette i kirkebøkene for Stavern, Larvik og Langestrand/Larvik over døpte i årene 1807 til og med 1811. Hvis det er den rette som du har funnet konfirmert i 1824, tviler jeg på at han er født etter 1811.I Larvik fant jeg ingen Hans Peter. Ikke i Langstrand heller.I Stavern derimot fant jeg en Hans Peter døpt 10/12 1809. Foreldrene het: Skov?...mester Johan Casper Ernst: og Jørgine Chatrine ...? Reindal. Vet ikke om Johan her kan ha blitt til Jahnsen.Personlig har jeg liten tro på denne gutten døpt i Stavern er den rette, men ville ta den med for sikkerhets skyld. Du kan jo ha ham i bakhånden og kikke nærmere på disse personene.Kikket også i bygdebøkene for Hedrum. Slo opp på alle med fornavn Jan. Fant ingen som hadde en sønn som het Hans Peter dessverre. (Men han kan jo være derfra likevel) Fant en Jan Hansen nevnt på Hagenes, men han flyttet rundt 1800 og bygdeboken sier ikke noe om hvor.Så dette var jo ikke noe å rope hurra for. Lykke til videre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.