Gå til innhold
Arkivverket

[#46050] Hafslo - Luster - Jostedal (indre Sogn) - spreidde oppdagingar kringom i landet?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 117.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2020&idx_id=2020&uid=ny&idx_side=-119>LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 75***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 118.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 77***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 119.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 95***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 121.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 119***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 127.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 197 og 199***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 128.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 214***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 140.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 362***Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 6 (1913-1918), Ekteviede 1917, side 141.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Militærrulle for Lom hovedsogn datert 1773. Under gardene Elveseter og Glimsdahl er denne nevnt: Christen Johansen 38 år, tjent i 15 år, gift og har 3 barn, bruker plass i Lyster under garden Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Sender litt fra 1700-tallet, som kanskje er kjent fra før?Indre Sogn tingbok, ting på Norum i Sogndal 9.4.1738. Nevnt Ole Pedersen Slinde og Ole Andersen Slinde som formynder for sl. Ole Melås` datter Ingeborg Olsdatters morsarv. Hennes morbrødre Erik Heggestad og Ellen Nes begge boende på Veitestranden i Solveren skibrede, samt Endre Ølmeim som har Ingeborgs salige mors søster Ragnhild Olsdatter til ekte. Ole Pedersen Slinde har en av myndlingens morsøster til ekte. Skifte etter Ole Melås holdt 21.5.1737.Skifteprotokoll Indre Sogn. Skifte 6.5.1712 etter avdøde Lars Olsen Slinde gift med Ingeborg Svendsdtr. Dattera Kristi er død, og i ekteskap med Torstein Venjum etterlatt barna Iver, Ole, Mette og Anne (i skiftet etter Ingeborg 1716 kalles barna Iver, Torstein, Mette og Anne).I en sak om Vestreim i Sogndal 1708 kommer det fram en del slektsopplysninger, noe er uklart oppgitt, men en Lars Optun (eneste garden som heter Optun er i Luster) må ha vært gift med ei datter av Ole Skaksen og Karen Jonsdtr. Vestreim (skifte etter Karen 1667). Det må ha vært en av disse: Kari, Marte, Ågot, Anne, Boel eller Inger Olsdøtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til Lars.Jeg fant en fødsel (1600tallet) i en kirkebok der foreldrene oppgis som Ola Hansson fra Borgund i Sogn g.m. Britta Ivarsdatter, hvor blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Enkemann Johannes Simensen fra Hafslo viet 1847 i Flakstad, Nordland: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Ekteviede 1847, side 191. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Langås

Lars E. Øyane,Kan du ta kontakt med meg på arne [krøllalfa] langaasan [punkt] no? Jeg har noen opplysninger om Cecilia Johannesdatter Feigum (f. ca. 1839) fra Luster, utvandret til Amerika, gift første gang med Holleque, andre gang med Ole Andreas Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg går ut fra at du kjenner denne familien, som bor på Stuenes i Austre Moland pr.gj. (A-A) i 1900, Lars: LenkeStuenes tilhørte daværende Stokken kommune, der industristedet Eydehavn ble nytt kommunesentrum ved etableringen av Arendal Smelteverk og DNN Aluminium i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg kjapt korrigere en feilopplysning i innlegg 83: Det var selvsagt ikke noe som hette Stokken kommune i 1900. Da lå Stuenes i Østre Moland herred. Det korrekte er at Stokken i 1878 ble skilt ut som eget annekssogn i Østre Moland prestegjeld (Stokken kirke ble bygd da). Først i 1919 ble Stokken eget herred - ETTER at de nevnte bedriftene og industristedet Eydehavn var etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo legge til at en Anders T. Berge f. 1889 i Hafslo (Stuenes-søstrenes bror?) er pleiesønn i husholdningen til kjøpmann Peder Hjermann A. i Arendal (som også er oppgitt f. i Hafslo): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Død i Bragernes 30. juli 1924, begravet 5. aug. Frøken, fhv. syerske Anna Marie Marheim f. 12. aug 1897 - Tømmermand Ole Teigens datter - f. i Hafslo i Sogn. Død i Konggt. 37. av T.b.e pulm.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 11 (1922-1945), Døde og begravede 1924, side 329. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Terje Tandsether

Noen døde fra Luster og Hafslo funnet i skannede kirkebøker, men det er kanskje kjent fra før?Akershus festnings slaveri 1839-1847:Død 15.4.1845 bgr. 16.4.1845 Anders Olsen af Lysters prestegjeld 53 år, ærlig livsslave nr. 293, død av brystbetennelse.Akershus festnings slaveri 1852-1883:Død 15.9.1853 bgr. 17.9.1853 Ole Olsen Næs fra Hafsloe prestegjeld i Bergens stift 30 år, straff-fange i Akershus festning, innsatt på livstid for (mord?).Botsfengselet 1853-1880:Død 19.2.1868 Nils Larsen Marifjæren 37 1/2 år, gift dagarbeider. Hjemsted: Hafslo prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Alvin Andreassen

Lars! Se debatt 69838 du vil finne en Peder Christophersen f: 1798 i Luster som havnet oppe i Månselv. Videre Flagstad i Lofoten: En Thomas Hafsvorn Krog Johannesen 27 år fra Hafsloe (far: Johannes E?) giftet seg i 1855 med Karen Maria (Pernille) Johansdatter 24 år fra Næs. Hun f: 1827 av foreldre Johan Fredriksen og Johanna Johansdatter. Thomas (Tommas) bruker av Hermandsdal, en virkelig øde utpost, i 1865 og 1875. Etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alvin Andreassen

Lars! En sjømann ungkar Johannes Nielsen født i Hafslo 1850 døde i Tromsø 25/11-1880. Det ser ut til at han da bodde i Tromsø da hans bolig var Provstjordet i Tromsø. Meldt Skifteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk for dei mange spennande og nyttige innleggi som er komne under dette tema. Og eg tek gjerne imot fleire...Når det gjeld siste innlegget til Alvin Andreassen, so har eg identifisert Johannes Nilsson som utflyttar frå Hafslo til Målselv med foreldri sine i 1859. Lagnaden hans var før ukjend!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Lars: Ref tema 70972 - Frå Dale Tuvey fekk eg spørsmål om: Hafslo Brithe Pedersdatter 1/28/1816 farm unknown - Peder Larsen 9/7/1788 Qvam farm - Johanne Jensdatter 10/19/1788 Klaeven farm - Jens Pedersen 1/12/1743 or 44 unknown farm - Lars Pedersen 2/17/1739 or 40 Sonnesyn farm - Mari Nilsdatter 1761 Hagan farm - Siri Endredatter 1/1/1749 or 50 Grov farm - And then as far back as it goes at Grov farm. -Har du noko så send det til harun(a)online.no. Slekta her i Naustdal går greit fram av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiI forbindelse med slekt på Austevoll/Askøy er en av anene fra Luster. Det står i bygdeboken, vet jeg, men kanskje ikke navnet på barna hans:Haagen Johannessen. Født 1776 i Fortun, Luster, Sogn og Fjordane. Døpt den 31 mar 1776 i Luster, Sogn og Fjordane.Den 7 apr 1800 da Haagen var 24, giftet han seg med Ane Dorothea Olsdatter i Manger, Hordaland.Ane Dorothea Olsdatter. Født i 1780 i Manger, Hordaland. Døpt den 16 apr 1780 i Manger, Hordaland.De hadde følgende barn: i. Birte (1807-) ii. Christine (1816-) iii. Barbro Helene (1805-) iv. Ole Johannessen (1802-)Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg takkar for nye spennande innlegg. Eg har skrive Harald Jarl direkte, og huslyden til Haagen Johannesson ser eg er omhandla i eit anna tema, der eg ôg har skrive eit innlegg! Kjempemessigt det heile!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.