Gå til innhold
Arkivverket

[#46051] Kvernes/MR: Knut Jenssen (f. 1755). Sønn Isak og hans foreldre.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Har ikke kirkebøker eller bygdebøker for hånden, men kan noen hjelpe meg med flg. spørsmål?:* I følge folketellingen 1801 var Knut Jenssen (f. 1755) gift for andre gang med Elen Knutsdtr. (f. 1767). Knut skal ha hatt en sønn Isak, men han er ikke med i FT. Er Isak en sønn fra første ekteskap og hva het i så fall hans første kone?* Hva het hans foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Har du noen anelse om hvor disse folkene hørte til i Kvernes prestegjeld? Prestegjeldet var den gang inndelt i mange sogn. Hadde vært litt enklere å leite hvis du har spor ang. bosted. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret, Bjørn. Jeg begynte antagelig i gal ende, men jeg har fått opplyst at et av barna til Isak Knutsen og Ane Nielsdtr. kom fra Kristiansund og het Kanutta Isakstr. Nedal (f. 1828). Kanutta var gift med Ole Olsen Melkild (f. 1818) fra Sunndal.Er den rekka riktig? Kan du hjelpe meg nå, tror du?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Bra å få lokalisert hvor de hører til. Jeg fant Kanutta f 28/2 1828 døpt 30/3 1828 i Bremsnes kirke. Foreldre Isak Knudsen Nedal og kone Ane Maria Nilsdatter. Kanutta ble konfirmert 30/4 1844 i Bremsnes kirke og flyttet til Kristiansund i 1850. Jeg skal tidlig på jobb i morgen, men i farta finner jeg følgende opplysninger: Den 3/7 1827 Ble unkarl Isak Knudsen Hoel 35 år gift med enke Ane Maria Nilsdatter Nedal 30 år i Bremsnes kirke. Foruten Kanutta finner jeg Anders f 27/5 1830 i kr.sund døpt 4/7 Peder født 28/3 1832 i kr.sund. Han ble konfirmert i 1849. Nils f 28/3 1834. døde i 1847 Ane Maria f. 4/6 1838, konfirm. 1853. Isak knudsen døde 14/7 1861 og ble gravfesta 1/9 Ane Maria døde 14/3 1878 og ble gravfesta 16/6. Dette i følge noen kirkebokavskrifter jeg har. Skal sjekke mere i morgen. Men kanskje får du hjelp av andre ? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Det gikk litt fort i går. Anders og peder ble ikke født i kristiansund, men i Kvernes sogn.Beklager. I følge Averøy bygdabok IV s 441 het far til Isak Knut Knudsen Dyrset. Knut Knutsen Dyrset var f. 1758, d 1814 og gift 1786 med mildri Monsdatter fra Hansstua på folland, f 1762, d 1848. De fikk 6 barn: 1 Knut f 1786 konf. 1803, d 1814 2. Mons f 1789, neste bruker 3. Marit f 1791 g 1825 med Jon Olsen Melkil f 1756 i Sunndalen, Sjå Sunndal 5 s. 44 4. Isak f 1793 g 1827 m enke Ane Maria Nilsdatter Nedal br.nr 1. Med Marit Pedersdatter Hol hadde han dattera Mildrianna, f 1824 g 1848 m Simen Halsteinsen Sveien. Sjå bind II side 509, Kvennabakken i Roksvågen. 5 Peder f 1796 d 1803 6. Guri f 1799, g 1820 m Torger Larsen Henden. Gbr på Søndre Gården Ekkilsøya.Om far til Knut står det endel i samme bok s 397. Knut Eriksen Nekstad. Han var gift to ganger, men ikke med ei Elen Knutsdatter. Far til Isak ( knut) var fra andre ekteskap , Men mora het Guri Larsdatter. Så her det ikke overenstemmelse med dine opplysninger og bygdabokskriveren. Hvem som har rett har jeg ikke fått sjekket. Litt travelt i forhold til jobben. Du får fjernlåne bygdabok IV fra Averøy. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Bjørn.Jeg er lite lokalkjent i området. Går det an å spørre hvem som er fra Averøy og hvem som er fra Kristiansund? Tror selv at Kanutta Isaksdtr. Nedal (f. 1828) er fra Kr.sund og at foreldrene til Kanutta er fra Averøy. Er det riktig?Har du foreldrene til Ane Maria Nilsdtr. Nedal (1797-1878)? Er de fra Averøy?Men jeg skal fjernlåne Averøy-bøkene....Hører fra deg, Bjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Forresten: Hvor er Bremsnes i forhold til det foregående jeg har spurt om. Ser i FT 1801 at Knut Knutsen Dyrset bodde i Bremsnes. Så der at fødselsårene til Knut og Mildrid ikke var samsvarende med det jeg fikk fra deg, men vet at det kan avvike ganske mye. Barnas fødselsår stemte imidlertid helt.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Viser til innlegg 8 Alle er fra Averøy, men Kanutta flyttet til Kr.sund i 1850. Regner med at du finner kart over Averøy på nettet. Du finner også kommunens hjemmeside der. Både Dyrset, Nedal,Hoel og Nekstad er i Bådalen. Det er litt rar kirkesogn inndeling i Bådalen. Gårdene øverst i Bådalen sogner til Kvernes kirke ( bl.a Nedal), mens de andre sogner til Bremsnes kirke. Har funnet noen flere opplysninger. Disse har jeg fra K.Strands kirkebokavskrifter. Han skrev den første bygdaboka. ' Knud f 18/4 1758 i Kvernes sogn. Foreldre Knud Eriksen Dyrset og kone Guri Larsdatter. Knud ble konfirmert 24/10 1779 og trulova i 15/1 1786 og viet i Bremsnes kirke 17/4 1786 med pike Mildrid Monsdatter Hoel. Den 5/7 1751 ble enkemann Knut Eriksen Dyrset viet med pike Guri Larsdatter Hoel. Hun var konfirmert i 1740. De fikk følgende barn: 1. Margrete f 1752 d. 25/9 1763 2. Beritt f 1754 3. Lars f 1756 4. Ane f 1757 d. samme årKnut eriksen Dyrset ble gift 1. gang 1746. Ungkar Knut Eriksen Nekstad og enke Margrete Kristensdatter Dyrset. Knut Eriksen Nekstad ble konf. 9/10 1742 Knut og Margrete fikk i 1747 sønnen Peder. Margrete døde i 1751.Mildrid Monsdatter Hoel ble konf. 24/2 1782. Hun var da 20 5/6 år.Ane Maria Nilsdatter Nedal ble viet med Isak Knutsen den 3/7 1827. Hun var da enke og 30 år. Hun ble gift 1. gang 22/7 1821: ungkar Anders Larsen Nedal 26 år med pike Ane Maria Nilsdatter Meek 25 år. Fant henne ikke født/konf. på Meek, så hun er nok kommet flyttende dit. Anders og Ane Maria fikk barna: 1. Lars f 25/9 1821 2. Anne f 22/10 1823 og d 25/11 1823 3. Ingeborg Anna f 12/10 1824 Anders og en sambygding gikk gjennom isen og druknet 5/3 1825 og gravfesta i Kverne kirke 13/3 1825' Så langt K. Strand Håper opplysningene er til hjelp. Håper også at noen av bygdebokforfatterene i området kommer deg til hjelp. Kom igjen Jonny og Endre! mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Bjørn.Ser av FT 1801 at foreldrene til Mildrid Monsdtr. het Mons Isaksen og Marith Isaksdtr. Har du mer om disse?Enn foreldrene til enten Knut Eriksen Nekstad og Guri Larsdtr.?Dette var flott gjort, Bjørn. Hører gjerne fra deg igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Jeg har desverre ikke så mye mer. Kirkebøkene før 1732 brant desverre opp. Jeg har kikket litt på familySearch og fant litt. Mons Isaksen ble viet 3/11 1749 i Kornstad kirke til Marrit Isaksdatter. Milri monsen ble døpt i samme kirke den 30. april 1761. Foreldre de som jeg nevner ovenfor. Knut Eriksen ble viet 5/7 i Bremsnes kirke til Gurru Larsdatter mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Bjørn. Jeg venter på Averøy bd. 4.Du nevnte at Ane Maria Nilsdtr. het Meek til etternavn. På nettet så jeg at det var utgitt et hefte om bl.a. Meek-slekta av en Per Arne Løhr Meek - et hefte som fantes på Hitra bibliotek/Fosen museum. Har noen kjennskap til om Ane Maria kom fra Hitra/Fosen f.eks?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei igjen Jeg vet ikke. Hvilken tilknytning har du til Møre og Romsdal? Er det på etterkommergreina til Kanutta du hører til? Kanskje jeg kan hjelpe deg med opplysninger. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, jeg har aldri vært på Møre (skulle gjerne vært det) og har heller ingen tilknytning dit. Jeg har fått et oppdrag å finne forfedrene til en bekjent. Derfor er jeg i dette bildet. Den bekjente har Kanutta og hennes datter Anne Gurine Melkild (mann: Ole Paulsen fra Stangvik)som sine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.