Gå til innhold
Arkivverket

[#46052] Anna Olsdatter eller Petronella Olsdatter. Født i Kolvereid, NT ca 1858


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Bygdeboka og folketellingen er ’uenige’ !Kilde: Nærøy bygdebok, bind III, s 366: Olaus Olsen Fjær (født 11 apr 1824 - død 11 des 1909) gift 5 mai 1846 med Anne Margrethe Iversdatter Fosså (f 8 jun 1823 – d 12 nov 1905).Paret har ihht bygdeboka 10 barn, der alle er født mellom 1847 og 1868. Barn nummer sju, Petronelle (f 28 des 1858 – død ihht BB som barn) er mitt ’problem-barn’. Kilde: FT1865 Lenke Her finner jeg ei datter Anna på 6 år (f ca 1857-58-59) som kan ’tilsvare’ BB’s Petronelle. Jeg har gått gjennom det som er tilgjengelig i DA’s kirkebøker, men verken ei Petronelle eller Anna er funnet. (I kirkeboka bør det stå ’Kolvereid’ eller ,Nærø(y)’.Finnes det noen, som ved gjennomgang av lokale kirkebøker, finner denne dama?Ettersom at hun ikke er funnet konformert eller død i Kolvereid, antar jeg at hun kan ha blitt gift ’utabygds’.Heter hun Anne, eller heter hun Peternelle, eller finnes begge (tvillinger) ????Hva med Fosen (Otterøy/Flatanger); Bjørnør (Osen) eller Bindal (Velfjord); Brønnø. Kanskje lenger nordover eller sørover? Neppe inn i landet !MvhDag, Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fra 1875-tellinga var disse barna hjemme - Peter 1864, Anton 1868, Lina 1862, Kirsten 1855. Samt inderst Svend Høyer og kona Jonetta Olausdatter -eldste datra.Morten, nordsalten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk Morten.Peter f 1864 er min tippoldefar gm Antonetta Innermark, Sømna i 1886 og senere Oline Holand, Sømna. Han fikk 9 barn. Anton f 1868 forble ugift og ble skolestyrer for Skogn Folkehøyskole. Kirsten f 1856 ble gm Johan R Ramfjord i 1883 og fikk 6 barn. Jonetta ble gift 27 aug 1875 med Svend Høyer i 1875 og fikk 2 barn.Jeg ser at ei datter Anna/Petronelle født ca 1858 ikke finnes. Hun vil ha vært ca 22 år i 1875 og kan allerede ha reist hjemmefra dersom hun var i live.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.