Gå til innhold
Arkivverket

[#46053] Gjeruld Olsen, f. 1858 i Vegårshei - lærer i Horten?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gjeruld Olsen, f.18/8 1858 på Lyngrot i Vegårshei, skal jf. bygdeboka for Holt ha vært lærer i Horten. Begge foreldrene var fra Holt: Ole Olsen fra Bakkeli u/Valle og Anne Gjeruldsdtr. fra Bløyta u/Skjerkholt (søster til min tippoldemor).Det jeg ellers vet om Gjeruld Olsen, er at han var gift med Anne Pernille Pedersdtr., f. 1860 på Staubø i Flosta.Er det noen her i forumet som kjenner til hans eventuelle lærerkarriere i Horten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk!Gjeruld er død i 1900, ser jeg - og enka har pensjon av staten. Dermed må han vel i hvert fall ha vært offentlig ansatt?Ellers var det svært interessant å også registrere at Gjerulds foreldre flyttet med til Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden lenken til innlegg 2 har 'forskjøvet' seg, legger jeg den inn igjen på en litt annen måte: Lenke.Er det noen lokalkjente som kan si ne mer om bostedet, Øvre Kejsemarkgade 33 - og eventuelt også noe om hvilken skole Gjerulf Bakkelid kan ha vært lærer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det blir litt mye mas, men da Gjerulf Bakkelids eldste datter, Nilsine Marie, ble konfirmert i 1896, bodde familien i Sørbygaden 3. Jeg kan også føye til at for flyttingen til Horten var familien bosatt på hjemstedet til Gjerulfs kone, Staubø i Flosta. Gjerulf var også lærer der, antakelig ved Staubø skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken til innlegg 4 gikk til klokkerboka. I ministerialboka for Horten ser det ut til at Gjerulf Bakkelids død er litt mer utførlig omtalt, men jeg har dessverre problemer med å lese skriften (nr. 45): Lenke. Er det noen som har bedre briller enn de jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.