Gå til innhold
Arkivverket

[#46054] Hjelp til tyding av kirkebokside - Hammerfest


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Trenger hjelp til å tyde teksten på høyre side (1781-1782),den andre handlingen. Dåp av Hans(?) Er det noen som klarer å tolke dette for meg? LenkeKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for svaret Berit. Men jeg får ikke dette til å stemme. Såfremt dette er den personen jeg søker opplysninger på, så skulle han være født år 1781. Hvorfor skulle det da stå 16 år anført på han? Tror også det står Oxvigen, men hva står etter dette? Må bare innse at jeg har problemer med teksten,finner den ganske uleselig.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Etter Oxvigen står det tydelig nok 'sin Søn Nom. Hans.....'. Og 'Nom.' betyr naturligvis 'navn'. Men hva som står etter navnet Hans kan jeg dessverre ikke lese. Det ser jo ut til at det står '16', men sikker er jeg ikke. Og så står det også noe mellom 'Hans' og '16' og noe etter '16'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else  B.  Rustad

Jeg leser det slik: 26.(ikke6.) November Jords.Nils Hans. Oxvigen sin Søn Hans A(står for Alder)16 aar.Det med alder finner vi igjen flere steder i denne kirkeboka. Der hvor noen er død og alder oppgitt, står det som regel en A. foran alderen. Men det er jo litt merkelig, dersom denne Hans'en skulle være født i 1781, så kan han jo ikke samtidig være 16 år i 1781! Er du sikker på at dette er riktig Hans, Kjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for tolkningen, Hans og Else. Om det er den riktige personen,er slett ikke sikkert. Men jeg klamret meg til håpet om at det var det. Men etter de innspillene jeg har fått ser det ut som det ikke er den personen jeg søker. Problemet er bare at jeg ikke finner noen annen som heter Hans dette året, og som har Nils til far. Så konklusjonen må være at jeg er på feil spor. Men takk skal dere ha for hjelpen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I et forsøk på å finne en Hans Nilsen 1781 har jeg prøvet FS.Hans Nilsen f. 23/7-dpt.29/8 1782 Vardø, Nils Knudsen og Magrethe Hansdt. og Hans Andreas Nilsen f. 2/2-dpt.4/2 1781 Kvæfjord TR, Nils Pedersen og Maren Pedersdt. Dahle. Denne Hans A ble gift i Kvæfjord 16/7 1803 med Beret Martha Ediasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Berit. Jeg har vært inne på den samme basen som du,og fant også denne karen,men det er feil person. Enkelte ganger er det ikke like enkelt å finne den man søker, selv om det ikke er så langt tilbake i tid.Du skal ha for hjelpen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.